یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403  -  4 ذي‌القعده 1445 -  12 می 2024


گفتگو با شناگر جانباز: تحول در شنا با ابداع شنای مومیایی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

 

 

گفتگو با شناگر جانباز:

تحول در شنا با ابداع شنای مومیایی

ابداع گر شنا با دست وپای بسته  یا همان ((شنای مومیای)) هدف خود را از  تلاش در این 8 سال ایجاد انگیزه برای دانش آموزان و کسانی  که از آبهای عمیق می ترسند و عزیزانی که محدودیتهای جسمی دارند مانند معلولین که با این روش تمرین می توانند از ورزش شنا لذت ببرندعنوان می کند.

شنای مومیایی به عنوان شاخه ای نوین از ورزش شنا، برای اولین بار در رودخانه برم چاهی روستای جتوط واقع در بخش سعدآباد شهرستان دشتستان توسط این جانباز فرهنگی انجام شد. با محمد صفدری، معلم بازنشسته ای که ابداع گر این روش و مولف کتاب آموزش شنای مومیایی می باشد به گفتگو نشستیم.

درگچساران کار سختی در پیش داشتید. شنای مومیایی در عمق کم و آب شیرین، این موفقیت چگونه کسب کردید؟

به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای گمنام گچساران  با همکاری  اداره ورزش و جوانان و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گچساران و با اسپانسری خانم کمایی، رییس هئیت همگانی شهرستان گچساران شنای مومیایی در استخر آزادی شرکت نفت برگزار شد که 50 متر را با دست و پای بسته درون کیسه به شنا پرداختم. همچنین درون وان شیشه ای به مدت 7 دقیقه در عمق 23 متری شنای مومیایی را انجام دادم. به یاد 7 شهید گمنام شهرستان گچساران نیز 7 دقیقه با دست و پای بسته به شنا پرداختم.

 از محضر کدام استاد برای پیشرفت خود بهره بردید؟

استاد ارجمندم، مرحوم فقید علی باشت  باویان سهم بسزایی در پیشرفت من داشت. در گچساران به مناسبت سالگرد ایشان 50 متر شنای مومیایی انجام دادم.

از موفقیت هایی که در این رشته ی ورزشی نصیبتان شده بگویید.

سال 92 بود که اولین رکوردم را در استخر نیروی دریایی سپاه که مسیری 25 متری داشت

به مدت یک دقیقه و 18 ثانیه به ثبت رساندم. البته در همین مکان مسیر 50 متری دیگری را نیز در مدت 4 دقیقه و 35 ثانیه به صورت طولی با دست و پای بسته درون کیسه به شنای مومیایی پرداختم. در همین سال در پارک صدف بوشهر درون وان شیشه ای به عمق 24 سانتی متری نیز به مدت 30 دقیقه بدون حرکت بودم. در سال 94 نیز در رودخانه برم چاهی در روستای جتوط دشتستان در عمقی معادل 10 متر به مدت 72 دقیقه با دست و پای بسته در داخل کیسه، شنای مومیایی را انجام دادم. این رکوردها همگی زیر نظر هادی رضایی، رییس ثبت رکورد کشور و روح الله دشمن زیاری، رییس ثبت رکورد استان بوشهر و هیات ورزش های همگانی استان بوشهر صورت گرفت.

 چرا شنای مومیایی را انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه ورزش در سراسر جهان در حال پیشرفت است و کم تحرکی عوارض و نارسایی های مختلفی از لحاظ جسمی و روحی برای انسان به همراه دارد من با هدف ایجاد انگیزه در نسل جوان و به ویژه کسانی که محدودیتهای جسمی دارند و یا از آب های عمیق مانند دریا، رودخانه و استخر می ترسند با تلاش و کوشش طی سالها  تمرین و ممارست سبک جدیدی تحت عنوان شنای مومیایی در کشور ابداع کرده ام. کسانی که دور از دریا و رودخانه زندگی می کنند یا به استخر دسترسی ندارند یا افرادی که با دست و پای بسته گرفتار آب می شوند یا کسانی که محدودیت های جسمی دارند  به راحتی می توانند در یک وان شیشه ای نیز این شنا را انجام دهند و از آن لذت ببرند.

 از جلد دوم کتاب شنای مومیایی که در دست تهیه دارید بگویید.

جلد اول کتاب آموزش شنای مومیایی که در سال 93 به چاپ رسید نیازمند توضیحات تکمیل تری بود به همین دلیل بر آن شدم جلد دوم کتاب را به رشته تحریر درآورم. در جلد دوم متن لاتین آموزش شنای مومیایی نیز به مطالب اضافه خواهد شد. در این جلد  تلاش کرده ام به شرح و تفسیر شنا با دست و پای بسته با روشی جدید و منحصر به فرد بپردازم تا ضمن ایجاد انگیزه در معلولین و جانبازان گرامی راهی برای کسب توانایی در رشته ی شنا را به آنان آموزش داده باشم. البته شنای مومیایی مختص معلولین و جانبازان نیست بلکه برای همه افرادی است که تمایل به آموزش مهارت های مختلف در ورزش شنا دارند.

برای ثبت این نوع شنا و درواقع رکورد جهانی چه اقدامی کردید؟

مردادماه پارسال از طرف رییس ثبت رکورد کشور و رییس ثبت رکورد استان بوشهر انتخاب شدم که برای ثبت در کتاب گینس به کشور امارت بروم که در آن سفر با مسئولان گینس دفتر امارت صحبت کردم .رییس دفتر امارت گینس آقای ((طلال عمر ))پس از دیدن کتاب تالیفی خودم و تصاویر و فیلمها ومدارک وگواهینامه ثبت رکوردم قبول کرد ولی برای ثبت آن مطالبه 62میلیون تومان کرد ولی گفت اگر به نام کشور امارت ثبت کنی هزینه ها رو متقبل می شویم اما من می خواهم  این افتخار نصیب کشورم ایران شود و به همین خاطر به دنبال اسپانسر هستم تا این کار مهم را به پایان برسانم.

 تا چه زمانی به این ورزش ادامه می دهید؟

دوست دارم هر ساله به یاد شهدای جانباز هر جا که برایم مقدور باشد این شنا را انجام دهم چون اعتقادم بر این است که با این حرکت می توان یاد و خاطره ی شهدای جانباز را در دل نسل جوان زنده کرد. البته پیشرفت در این رشته ی ورزشی با توجه به اینکه یک ورزش نوپاست همکار ی بیشتر مسئولان استانی را می طلبد.

 و حرف آخر؟

خدایا گفتی بنده مومن و قوی را بیشتر دوست داری  به ورزش روی آوردم تا مورد عنایت تو قرار گیرم

 

 

 

 

 

تبلیغات