یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403  -  4 ذي‌القعده 1445 -  12 می 2024


گفت وگوی نماینده دشتی وتنگستان با اعضای شورای شهر بوشهر:

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

جنوب امروز: نماینده دشتی و تنگستان شانس تصویب لایحه منطقه آزاد را کم می داند، افزایش مطالبه گری مردم استان را ضروری می داند و می گوید: مخالف پیشنهاد دولت برای افزایش سن بازنشستگی است.

به گزارش «خلیج فارس»؛ سید کمال الدین شهریاری یکشنبه شب در نشست هم اندیشی با اعضای شورای شهر بوشهر حضور یافت که پس از اظهارات اعضا، به شماری از سوالات پاسخ داد.

وی با بیان اینکه بوشهر ثروتمندترین استان است ولی جزو استان های توسعه یافته تلقی نمی شود، ادامه داد: متاسفانه مسئولان در سطح ملی به استان ما تنها نگاه ملی دارند و از این منظر توجه می کنند که چه منافعی برای کشور دارد و چگونه می توان آن را احصا کرد.

چوب صبوری و نجابت مان را می خوریم

وی با بیان اینکه همین مسئولان وقتی در اجتماعات مردمی بوشهر پشت تریبون قرار می گیرند، ما را مردمی صبور، نجیب و شریف قلمداد می کنند، افزود: به نظرم ما چوب همین نجابت و صبوری را می خوریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وجود پارس جنوبی، پایانه نفتی خارگ، بندر، گمرک و نظایر آن در استان بوشهر که بالای 80 درصد درآمد کشور را تامین می کند، افزود: باید پرسید و مطالبه کرد که چقدر از این درآمدها به استان بر می گردد؟

260 میلیارد تومان اعتبارات تامین اجتماعی از بوشهر خارج شد

شهریاری سپس به انتقاد از تامین اجتماعی پرداخت و گفت: این سازمان طی سال گذشته از استان بوشهر 1500 میلیاردتومان درآمد داشته که طبق قانون باید یک سوم آن معادل 500 میلیاردتومان را در بخش درمان استان هزینه می کرده است، اما 240 میلیاردتومان هزینه شده و 260 میلیارد تومان از استان خارج شده است.

باید مثل استان های دیگر مطالبه گر شویم

نماینده دوره های سوم، چهارم و دهم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نا و شما به عنوان نمایندگان مردم باید با جدیت بیشتر به دنبال استیفای حقوق استان باشیم، گفت: باید یاد بگیریم در مواجهه با مسئولان کشوری چگونه برخورد کنیم و مقداری از حجاب صبوری و نجابت مان را کنار زده و مثل فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان و... حقوق مان را مطالبه کنیم.

اعتبارات 2 درصد نفت بوشهر از این جیب به آن جیب می شود

شهریاری با بیان اینکه بخش عمده مشکلاتی که امروز اعضای شورای شهر بیان کردند بخاطر کوچک بودن سهم استان از اعتبارات کشوری است، ادامه داد: مثلا یکی از اجحاف ها درباره 2 درصد فروش نفت و گاز است که طبق قانون باید بعد از توزیع اعتبارات تملک دارایی (عمرانی) بین استان های کشور، این اعتبار به سرجمع بودجه مناطق نفتی نظیر بوشهر اضافه شود، ولی این شیوه دنبال نمی شود،

وی توضیح داد: در مراکز تصمیم گیر حساب می کنند با توجه به شاخص های موجود سهم اعتبارات بوشهر 350 میلیارد تومان می شود و 2 درصد نفت هم که روی آن قرار بگیرد، به 650 میلیاردتومان می رسد. بعد می بینند میانگین اعتبارات سایر استان ها 350 تا 400 میلیاردتومان است، در ادامه اینگونهتفسیر می کنند که معیار بودجه تملک دارایی بوشهر را 50 میلیارد می گیریم تا با اعتبار 2 درصد نفت به همان 350 تا 400 میلیارد تومان برسد. می خواهم بگویم پول نفت را از یک جیب استان وارد می کنند و در جیب دیگر خارج می نمایند و در نتیجه اعتبارات بوشهر با این همه ارزش آفرینی برای کشور مشابه مناطق دیگر است.

به گفته وی، برای اصلاح این وضعیت برنامه دارد.

مخالف افزایش سن بازنشستگی هستم

شهریاری در ادامه به شماری از پرسش های اعضای شورای شهر بوشهر پاسخ داد و پیش از آن گفت: احتیاط می کنم به مسائل شهر بوشهر ورود نداشته باشم یا با هماهنگی حجت الاسلام خدری باشد که تلقی دخالت در حوزه انتخابیه ایشان پیش نیابد، با این حال در حد بضاعتم، به برخی مسائل مطرح شده در این نشست اشاره می کنم.

وی با اشاره به انتقاد رییس شورای شهر از یکی از بندهای پیشنهادی برنامه ششم توسعه درباره افزایش سن بازنشستگی به 35 سال که منجر به کاهش زمینه اشتغال جوانان می شود، گفت: برنامه ششم را بصورت کامل مطالعه و یکی از ایراداتی که یادداشت کرده ام در همین خصوص است، ضمن اینکه ایراد جدی تر این است که بجای 2 سال پایانی بیمه پردازی افراد که ملاک تعیین مستمری است، 5 سال پیشنهاد شده که ضررهایی را متوجه مستمری بگیران می کند و بنده آمادگی دارم در زمان بررسی برنامه ششم در مجلس، نسبت به بیان این ایراد و توجه دادن به نمایندگان اقدام کنم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به درخواست دیگر رییس شورا، مدیریت یکپارچه شهری را از ضرورت های اداره شهر ارزیابی کرد و گفت: البته درباره جزییات آن میان کارشناسان و دولت بحث هایی مطرح است که امیدواریم در کمیسیون عمران روی آن تفاهم شده و پس از سالها شاهد قانونی جامع الاطراف و موثر در این زمینه باشیم.

اظهارنظر درباره روستاهای نیروگاه اتمی و پروازها

وی در پاسخ به اظهارات مهرزاد آسایش نایب رییس شورا درباره وضعیت روستاهای حاشیه نیروگاه اتمی گفت: ادامه این وضعیت کج دار و مریز با اهالی این دو روستا و نگه داشتن استخوان لای زخم درست نیست. البته نماینده بوشهر اخیرا در صحن علنی مجلس تذکری به دولت دادند، ولی باید همراه دیگر نمایندگان با صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نشست داشته باشیم و خواستار تعیین تکلیف این مسئله شویم. بنده نیز آمادگی همراهی با جناب خدری در این خصوص را دارم.

وی همچنین در خصوص مشکلات آب استان گفت: سرمایه گذاری در این حوزه در استان ضعیف بوده، ضمن اینکه سالانه مقادیر زیادی آورد باران راهی دریا می شود که می توان بخشی از آن را با ایجاد سد و آبخوان داری ذخیره کرد. بنده در حوزه  انتخابیه ام اجرای یک سد و آبشیرین کن را با جدیت در دستور کار دارم و دو تذکر هم به وزیر مربوطه داده ام تا ملاک چانه زنی های بعدی باشد.

معاون سابق وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به اظهارنظر دیگر نایب رییس شورای شهر پیرامون تاخیر پروازهای استان گفت: بخش عمده مشکلات در این بخش به فرسودگی ناوگان هوایی کشور و عدم نوسازی آن به دلیل تحریم ها بازمی گردد، ولی کتمان نمی کنم که بخشی از مشکلات مدیریتی است و می توان کاهش داد.

اشتغال، اولویت بنده است

وی با بیان اینکه پیگیری زمینه های بهبود اشتغال در حوزه انتخابیه و استان از اولویت هایش می باشد، گفت: در خصوص پارس جنوبی، اظهارات نصرالله اسدی عضو شورا صحیح است که عدم حضور مدیران بومی در راس مجموعه های پتروشیمی و فازهای پارس جنوبی، رغبت و انگیزه برای جذب جوانان استان را کم کرده، ولی چون سهام اغلب این پتروشیمی ها به نوعی دولتی است، باید از منظر حاکمیتی، دولت مداخله موثرتری برای دیدن سهم اشتغال بومیان داشته باشد و ما این مهم را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته آموزش عالی استان هم باید با این مقوله جدی تر برخورد کند، چرا که در کشور و استان سندی در خصوص راهبرد دانشگاهها برای بازار کار نداریم و نتیجه اش این شده که تناسبی بین دانشگاه و فرصت های اشتغال نداریم و امروز فرد کم سواد راحت تر از لیسانس به شغل دست می یابد.

نماینده دشتی و تنگستان درباره اظهارات قادریان عضو شورا که گفت بخش عمده هزینه اعزام تیم های ورزشی بر دوش شورا و شهرداری است و نهادهای متولی نظیر اداره ورزش و جوانان وظایف خود را فراموش کرده اند، ادامه داد: البته من و شما در این زمینه یکسان هستیم و شاید بنده فشار بیشتری باید تحمل کنم، چون که فردی که پول پرواز ندارد، اجاره خانه اش عقب مانده، کلیه برای همسرش خریده و مقروض است و نظایر آن به من زنگ زده و درخواست کمک دارند. دلیل اصلی این مشکلات هم نه فراموش کردن وظایف ذاتی توسط دستگاههای متولی است، بلکه قصه بر سر کمبود منابع مالی دستگاههای اجرایی می باشد.

حدس می زنم منطقه آزاد در مجلس رای نیاورد

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره سخنان ندا عبدالله زاده عضو شورا که ارزیابی وی درباره منطقه آزاد را جویا شد، گفت: سال 71 که سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار در مجلس مصوب شد و بنده نیز نماینده بودم، برای مناطق آزاد ماموریت های ملی نظیر ورود تکنولوژی روز و رشد تولید ناخالص ملی دیده شد، ولی تجربه ثابت کرده این مناطق در حد ملی منافع زیادی ایجاد نکرده، اما تا حدودی برای رشد منطقه خودشان اثرگذار بوده اند.

شهریاری درباره ارزیابی اش از لایحه منطقه آزاد بوشهر گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، می تواند زمینه ساز رشد منطقه مربوطه و تا حدودی پیرامون آن باشد. درباره اینکه گفته شد اقشار آسیب پذیر درباره تبدیل بوشهر به منطقه آزاد نگران هستند هم باید اظهار داشت، این موضوع برای آنهایی که دارایی و ملکی دارند، منجر به افزایش سرمایه می شود، ولی می تواند برای برخی هم که چیزی ندارند، منجر به گرانی شود که کاهش آسیب های منطقه آزاد به تصمیمات صحیح مجریان بستگی دارد.

وی ادامه داد: البته یک فوریت لایحه منطقه آزاد با پیگیری جدی نمایندگان 7 استانی که این مناطق در آن بود، به صورت خیلی شکننده رای آورد و برای بررسی به کمیسیون رفت. ولی درباره سرنوشت آن باید بگویم آنطور که من رسانه ها را تعقیب می کنم، خصوصا رسانه ملی که درباره مناطق آزاد سم پاشی می کند، حدس می زنم اصل منطقه آزاد در مجلس رای نمی آورد.

نتوانستیم رییس مجمع نمایندگان استان را تعیین کنیم

وی در پاسخ به زهرا رضایی دیگر عضو شورا مبنی بر اینکه با گذشت دو ماه از آغاز مجلس دهم آیا نمایندگان استان نشستی با هم داشته اند؟ اظهار داشت: اگر بخواهم صادقانه پاسخ دهم، تا الان نشست مشترکی بین خودمان نداشته ایم. البته قبل از تعطیلات اخیر مجلس، چندبار تلاش شد که مجمع نمایندگان استان تشکیل و موضوع رییس دوره ای آن نهایی شود، ولی شاید علاقمندی برای ریاست مجمع، مانع از آن شد که به نتیجه برسیم و باید منتظر ماند تا 17مرداد مجلس دوباره باز شود.

تبلیغات