دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


مانورطرح اضطراری فرودگاه بوشهر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

دبیر دبیرخانه کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: سناریوی مانور کامل(دو سالانه )طرح اضطراری فرودگاه بوشهر ازسوی اداره کل فرودگاه‌های بوشهر و با همکاری تمامی سازمان‌های امدادی شهر بوشهر تنظیم و اجرا شد .

دکتر عبدالرحیم دادجو افزود: این مانور با همکاری مرکز مدیریت حوادث وفوریت‌های پزشکی ، جمعیت هلال احمر استان ، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ، پلیس راه ، پلیس راهور ،ناحیه انتظامی ، مرزبانی ، مرکز امداد و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان و بیمارستان‌های شهر ، پایگاه هوایی ششم شکاری شهید یاسینی ، پایگاه نیروی دریایی منطقه دوم ارتش ، پایگاه هوا دریای سپاه برگزار شد.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه با اشاره به اینکه حضور فوریت‌های پزشکی و امدادرسانی به مصدومین نمایی از توان عملیاتی دانشگاه است افرود: هماهنگی بیمارستان‌های سطح استان و آماده باش آنان در این عملیات نمایشی نشان از توجه و رویکرد مثبت مدیران سلامت به پیشبرد اهداف کارگروه دارد .

معاون عملیاتی فوریت‌های پزشکی ، آقای پورشمس  به عنوان نماینده تیم عملیاتی فوریت‌های پزشکی دراین خصوص اظهار داشت : این دومین مانور وسیع شهرستانی است که طی چهار سال اخیر از سوی اداره کل فرودگاه‌های بوشهر اجرا شد و قرار است مطابق یک برنامه کشوری هر دوسال این چنین رزمایشی برگزارشود که این خود می تواند امتحان خوبی به منظور آزمایش توان کارگروه سلامت دانشگاه باشد و به همین منظور سعی کردیم علاوه بر فوریت‌های پزشکی بیمارستان‌ها هم آماده باشند .

تجارب کشورهای پرحادثه ای مثل ژاپن نشان می دهد که برگزاری تمرین‌های گروهی بصورت عملیاتی باعث عادت کردن ذهن به بحران و حل مسائل و موقعیت‌های پیچیده می شود هرچند با معایبی همراه باشد.

علیرضا پورشمس ، همکاری عوامل فوریت‌های پزشکی اعم از معاون امور مالی اداری ، لجستیک و پشتیبانی ، نیروهای خدماتی و نیز آمادگی نیروهای عملیاتی را قابل قبول ارزیابی کرد .

 در سال‌های اخیر برنامه های پدافندی و برنامه ریزی برای موقعیت‌های بحرانی ازجمله برنامه های اساسی سازمانهای مختلف قرار گرفته ولی با توجه به مستندات و آموزش‌های برگزار شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می توان گفت کارگروه سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مسائل روز مدیریت بحران آشنا بوده و می توانند تجارب و دانش خود را در اختیار سایرین قرار دهند .