سه شنبه, 01 خرداد 1403  -  13 ذي‌القعده 1445 -  21 می 2024


تعطیلی سونوگرافی‌ها در بوشهر/ سرگردانی بیماران در نبود پزشک!

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

 

بوشهرما: تعطیلی یکباره سونوگرافی ها در استان بوشهر مشکلاتی را برای بیماران به وجود آورده است.

به گزارش «خلیج فارس»؛ از روز گذشته سونوگرافی‌های بخش خصوصی در بوشهر و برخی از شهرهاسی استان تعطیل و یا در صورت باز بودن با نبود پزشک، خدماتی به مراجعان و بیماران ارائه نمی‌ دهند.

پس از گزارش های مردمی، بررسی های خبرنگار «خلیج فارس» نیز حاکیست اغلب سونوگرافی های بوشهر با نصب برگه ای روی درب مطب از تعطیلی فعالیت شان تا آخر هفته خبر داده یا آنکه با وجود فعال بودن، به مراجعان می گویند که پزشک حضور ندارد.

یک بیمار خانم در تماس با «خلیج فارس» با بیان اینکه عصر سه شنبه از شهر اهرم به مطب های سونوگرافی متعددی در بوشهر مراجعه کرده و به در بسته خورده، می گوید: دست آخر یکی از مطب هایی هم که فعال بود، بجای قیمت 60 هزارتومانی که دفعه قبل پرداخت کردم، این بار مطالبه 75 هزارتومان داشت.

با این حساب تعطیل سونوگرافی ها زمینه ایجاد بازار سیاه و سوء استفاده از نیاز مردم را ایجاد کرده، طوری که بالاتر از تعرفه اخذ می گردد.

در همین زمینه، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره تعطیلی مطب های خصوصی رادیولوژی وسونوگرافی اعلام نمود: توسط بازرسین ویژه موضوع مورد بررسی قرار گرفت و از کلیه پزشکان در این خصوص توضیح خواست شد.

در این توضیح مکتوب همچنین اعلام شده: کلیه خدمات رادیولوژی وسونوگرافی در کلینیک ها وبیمارستان های وابسته این دانشگاه در حال انجام است.

این توضیحات در شرایطی است که امکانات دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند به تنهایی نیاز بیماران به سونوگرافی را پوشش دهد، ضمن اینکه بسیاری از مردم هم ناگزیرند برای تسریع در اقدامات درمانی، با تعرفه های گرانتر کنار آمده و در این بین ضرورت دارد سازمان نظام پزشکی مسئولانه تر نظارت و پیگیری نماید.

در همین زمینه یک منبع آگاه به «خلیج فارس» گفت: دلیل تعطیلی رادیولوژی و سونوگرافی های بخش خصوصی ناشی از اعتراض این گروه از پزشکان در سطح کشور به قانونی است که سایر گروههای پزشکی را مجاز به سونوگرافی می داند.

با این حال، علامت سوال جدی در این زمینه وجود دارد که قشر تحصیلکرده پزشکان که سلامتی و درمان مردم به آنها مرتبط می باشد، چرا بجای حل مشکل در فرایند اداری و روال قانونی، به سراغ تعطیلی مطب و خودداری از خدمات دهی روی می آورند؟!

ماجرای اعتراض رادیولوژیست ها چیست؟

طی روزهای اخیر، پزشکان رادیولوژی از تهران و شهرهای دیگر مقابل وزارت بهداشت تجمعاتی را برگزار کرده و خواستار حذف قانونی شدند که به گروههای پزشکی دیگر هم اجازه سونوگرافی می دهد.

سال ٧٦ بود که وزارت بهداشت تصمیم گرفت مجوز سونوگرافی تنها به متخصصان رادیولوژیست محدود نشود و پزشکان در رشته‌های غیر از رادیولوژی هم امکان انجام سونوگرافی پیدا کردند. این موضوع در راستای جبران کمبود رادیولوژی در کشور مطرح شد.

شاید در آن زمان، رادیولوژیست‌ها تصور این را نمی‌کردند که چندین‌سال بعد، با جمعیت، ٧٠٠، ٨٠٠نفری مقابل وزارت بهداشت تجمع کنند و به تصمیمی که ١٠‌سال قبل گرفته شده بود، معترض شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت در جمع معترضان می گوید: «٢٠٠ شهر کشور، رادیولوژیست ندارند. از این رو وزارت بهداشت آیین‌نامه توانمندسازی متخصصان زنان و زایمان برای انجام سونوگرافی در مراکز دولتی مناطق محروم را ابلاغ کرده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهد داشت.»

اما توضیح‌های معاون درمان وزارت بهداشت، رادیولوژیست‌های معترض را قانع نکرد. سوال مطرح‌شده از سوی رادیولوژیست‌های معترض این است که اگر قرار باشد همه گروه‌ها کارهای رادیولوژیست‌ها را انجام دهند، چرا رادیولوژیست در کشور تربیت می‌شود؟ چرا این‌همه ‌سال درس بخوانند که گروه‌های دیگر پزشکی، همان کار آنها را انجام بدهند: «هدف ما این است که سلامت بیماران تهدید نشود و یک کار تیمی انجام شود. متخصصان زنان کار خودشان را انجام دهند و ما کار خودمان را. خیلی وقت‌ها تشخیص متخصصان زنان درست نیست و باید یک رادیولوژیست نظرش را بدهد.»

جلال‌ شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی هم معتقد است: «وقتی وزارت بهداشت اجازه انجام سونوگرافی و رادیولوژی را به پزشکان می‌دهد، این اتفاق رخ می‌دهد که پزشک خودش برای خودش دستور انجام رادیولوژی و سونوگرافی را صادر می‌کند.‌‌ پزشکان رادیولوژیست ٤‌سال برای انجام این کار دوره و آموزش‌های لازم را می‌بینند، درصورتی ‌که پزشکان دیگر این دوره را طی ٢ یا ٣ماه طرح می‌گذرانند که این خود نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد.»

به اعتقاد او، این اقدام‌ درصد خطای پزشکی را بالا می‌برد، چراکه درحال حاضر رادیولوژیست‌ها برای انجام این کار دستور از پزشک دیگری دریافت می‌کنند و خودشان هیچ‌وقت به‌طور مستقیم برای کسی چیزی تجویز نمی‌کنند.

او به مصوبه ١٠‌سال قبل وزارت بهداشت هم اشاره کرده بود: «قرار بر این بود که پزشکان زنان و زایمان بابت انجام سونوگرافی در مطب پولی دریافت نکنند و این مورد به‌عنوان بخشی از معاینه دیده شود که متاسفانه درحال حاضر این‌چنین نیست و در بعضی موارد این پزشکان تعرفه‌هایی دریافت می‌کنند که چندین برابر هزینه رادیولوژیست‌هاست.»