سه شنبه, 01 خرداد 1403  -  13 ذي‌القعده 1445 -  21 می 2024


کاهش 50 درصدی مرگ و میر نوزادان در استان بوشهر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما:عبدالمحمد خواجه ئیان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برهمین اساس میزان مرگ و میر نوزادان در استان بوشهر از 17 در هزار تولد زنده در سال 1385 به 8.5 درهزار تولد زنده در سال 95 رسیده است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر میزان مرگ نوزادان دراستان بوشهر با توجه به مستندات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پایین ‌تر از میانگین کشوری است.
وی یادآور شد: در سال 95 از هر هزار نوزاد متولد ‌شده در استان بوشهر حدود 8 نوزاد قبل از این که 28 روزگی خود را کامل کنند، فوت شده‌اند.
خواجه ئیان، شایع ترین علت فوت نوزادان را کوتاه بودن دوران بارداری (نارسی نوزاد و تولد قبل از37 هفته کامل بارداری) و ناهنجاری ‌های مادرزادی دانست که این وضعیت مشابه الگوی کشوری است.
رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر افزود: میزان مرگ کودکان 1 تا 59 ماه در این استان در سال 95 برابر با 5.6 نفر در هزار تولد زنده است.
وی بیان کرد: شایع ترین علت مرگ کودکان 1 تا 59 ماه ناهنجاری‌های مادرزادی، سوانح و حوادث است.
خواجه ئیان با اشاره به نقش ان آی سی یو در کاهش مرگ نوزادان گفت: راه اندازی بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها از اقدامات موثر در کاهش مرگ و میر نوزادان است.
وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم در ارتباط با مراقبت از کودکان کمتر از پنج سال در خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود که باعث شناسایی هرچه زودتر کودکان به ظاهر سالم ولی مشکل دار و منجر اقدام های لازم پس از شناسایی برای این کودکان می شود.
خواجه ئیان افزود: مشاوره با مادران در مراقبت‌های معمول کودکان در ارتباط با سوانح و حوادث از جمله اقداماتی است که در این مراقبت ها انجام می ‌گیرد.
وی اضافه کرد: همه مادران باردار در صورت تمایل در هفته 11تا 13 بارداری برای انجام غربالگری جنین (مشکلات کروموزومی) بررسی می‌ شوند.