در حالی از صبح امروز دور جدیدی از محدودیت‌های کرونایی در کشور آغاز شده که شب گذشته دو استعفای مهم در وزارت بهداشت رخ داد.

شب گذشته رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که سابقه وزارت بهداشت در کابینه هاشمی رفسنجانی را در کارنامه دارد و از او به عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان به وزارت رسیدن نمکی یاد می‌شود به علت آن چه ضعف مدیریت بحران کرونا خواند از سمت خود استعفا داد.

علی نوبخت حقیقی، دبیر شورای مشورتی مدیریت کرونا که دو هفته پیش به این سمت منصوب شده بود هم دیگر چهره‌ای بود که در اعتراض به اظهارات اخیر وزیر بهداشت استعفا کرد.

اما این دو استعفا در واکنش به چه سخنانی رخ داده؟ سعید نمکی سه شنبه گذشته در نشستی با روسای مراکز درمانی استان اصفهان گفت که معتقد است تحقیقات باید گره‌ای از مشکلات باز کند نه اینکه هزینه های کشور را هدر دهد.

نمکی در ادامه از مدافعین افراطی طب سنتی و مدرن انتقاد کرد و گفت باید از هر دو روش بهره برده شود و افزود: داروی گیاهی باید مسیر خود را طی کند و سپس از این داروها در پروتکل درمانی استفاده کنیم ولی دچار توهم هم نشویم، بلکه از این ظرفیت بی بدیل در کنار بقیه درمان ها استفاده کنیم.

نمکی همچنین گفت که"۱۰ مدل اپیدمیولوژیک" از روند شیو ع کرونا در ایران به وزارت بهداشت داده شده بود که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.

نمکی همچنین گفته که ۹۸ درصد تحقیقات در نظام سلامت ایران فقط انتشار مقاله در مجلات است و به کار نمی‌آید و افزوده: کدام وزیر کم‌خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد.

به نظر می‌رسد همین دو محور مهم یعنی حمله به پژوهش و مراکز پژوهشی که زیر نظر ملک‌زاده بود و دفاع از طب سنتی که مورد انتقاد عموم پزشکان است، باعث استعفای یکی از مهم‌ترین معاونان وزیر بهداشت و دبیر شورای مشورتی جدید النصب کرونا شده.

علی نوبخت دبیر شورای مشورتی مدیریت کرونا در نامه استعفای خود با تایید این موضوع نوشت که "بعد از سخنان آن جناب در اصفهان در کوبیدن علم و دانشمندان پزشکی جان بر کف ایران و پاسخ معاونت پژوهشی متاسفانه راهی برای همکاری بنده با جنابعالی و آن وزارتخانه باقی نگذاشته است."

در متن استعفا ملک‌زاده یکی از دلایل استعفای او اینطور توضیح داده شده است: "مدیریت بسیار غلط، پر نقص در پاندمی کرونا که به دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه‌ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت، موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است و در عین حال مدعی درس 'مدیریت بحران کرونا ' به سایر کشورها هستید."

ملک‌زاده هم‌چنین از ادغام طب سنتی با روند طب مدرن انتقاد کرد و گفت که این کار هیچ اساس و پایه علمی‌ای ندارد. او هم‌چنین اظهارات نمکی درباره واکسن کرونا را شتاب‌زده دانست و گفت: "اظهارات غیر علمی و ناشی از شتابزدگی جنابعالی در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا که هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده‌اید."

معاون سابق وزیر هم‌چنین ادعای وزیر درباره خطاهای پژوهش‌ها درباره کرونا و به کار نیامدن مقالات علمی گفت که وزیر بهداشت در شش ماه گذشته با شورای معاونین جلسه نداشته و برای امور پژوهشی و دانشجویی وقتی نگذاشته است.

بعد از استعفا نیز ملک زاده متنی را در اختیار ایسنا قرار داد که حملات تند و صریح را متوجه سعید نمکی و شیوه مدیریت کرونا توسط او کرده بود. او در این نامه به طور تلویحی نمکی را چهره‌ای دانست که یک تحقیق مهم و اثرگذار بین المللی انجام نداده و هجمه او به تحقیقات محققین ایرانی را در خوشبینانه‌ترین حالت، ناشی از عدم شناخت او از عرصه تحقیقات به طور کلی و پیشرفت های علوم پزشکی در ایران به طور خاص است.

ملک زاده در ادامه شیوه مدیریت نمکی را زیر سوال برده و گفته: هر گاه ، آمارها اندکی فروکش کرده، مدعی درس دادن «مدیریت بحران کرونا» به جهان شده و همین اواخر از برپاکردن معرکه « تولید واکسن در ایران» سخن گفته اید.

به جز نکات پژوهشی و تخصصی حوزه مدیریت بهداشت که نیاز به قضاوت مطلعین حوزه وزارت بهداشت دارد برخی از نقدهای ملک زاده مدت‌ها است که به صورت جسته و گریخته مطرح می‌شود. ویدئوهای مختلفی از ادعای وزیر بهداشت درباره کنترل موثر کرونا یا درخواست اروپایی‌ها برای انتقال تجربه درباره مدیریت کرونا در ایران وجود دارد، سخنانی که درست بعد از فروکش کردن موج‌ها مطرح شده.

در سوی دیگر، وزیر بهداشت در حالی به محققان و تحقیقات ایرانی حمله می‌کند که در همان حال نوید پیشرفت چشم گیر واکسن ایرانی کرونا را نیز می‌دهد. در وضعیت تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا اگر واکسنی هم ساخته شود آیا به دست کسانی جز همان محققانی ساخته می‌شود که پژوهش‌هایشان کاربردی ندارد؟ آیا این واکسن محصول طب سنتی مورد نظر وزیر است؟

به هر روی آن چه مشخص است بعضی از نقدهای ملک‌زاده به سعید نمکی وارد است، هرچند وارد بودن این نقدها خود ملک‌زاده را از خطا و نقد مبرا نمی‌کند و این پرسش مهم را پیش روی ما می‌گذارد که اگر وزیر بهداشت به معاونت زیر نظر او حمله نمی‌کرد آیا او باز هم استعفا می‌داد و این چنین وزیر را نقد می‌کرد؟

یقینا پاسخ به این سوال‌ها به زمان نیاز دارد، چه آن که اکنون استعفا ملک‌زاده تبدیل به استعفایی سیاسی شده که با خوشحالی حامیان طب سنتی همراه بوده. آنان از شب گذشته سعی در رو کردن برگ‌های جدیدی علیه ملک زاده داشتند و او را مهره لیبرال‌ها، مدیر پروژه صهیونیستی کنترل جمعیت ایران و البته انکار کننده نتایج مثبت طب سنتی دانستند.

حالا باید دید با استعفای ملک زاده وزیر بهداشت دست آورد بزرگ‌تری در حوزه مدیریت کرونا به دست می‌آورد یا حامیان طب سنتی می‌توانند بعد از یک سال ادعاهای خود درباره درمان کرونا را ثابت کنند یا نه؟

انتهای پیام/