یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403  -  4 ذي‌القعده 1445 -  12 می 2024


آیا هیلاری کلینتون قادر به ادامه رقابت‌های انتخاباتی هست؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)
جنوب امروز:هرچند طبق اساسنامه حزب دموکرات آمریکا، در صورت بروز مشکل خاص، برای نامزد انتخاباتی این حزب و انصراف وی از ادامه رقابت‌‌های انتخاباتی، تعیین جانشین او بر عهده کمیته ملی حزب دموکرات خواهد بود. اما رسانه‌های آمریکایی، در این چند روز گذشته، قویا داستان را دنبال کردند و برخی از آنها در جستجو برای جانشین هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در صورت ادامه وضعیت بد سلامتی او افتادند.

سرویس بین‌الملل : رقابت های انتخاباتی در آمریکا به مراحل نفس‌گیر خود نزدیک شده است. نفس‌گیر تا آن‌جایی که این احتمال وجود دارد که دیگر یک پیرمرد میلیاردر 70 ساله و زن سالخورده 68 ساله برای ادامه این رقابت دچار ضعف جسمی شوند. به خصوص وقتی که خانم هیلاری کلینتون، به تمسخر و توهین طرفداران دونالد ترامپ می‌پردازد و نیمی از آنها را «افراد نفرت برانگیز» می‌خواند. یعنی شاید با تسامح درباره حادثه ضعف و بیهوشی او در مراسم یادبود کشته شدگان 11سپتامبر، بشود گفت که این «آه» طرفداران ترامپ بود که دامن وی را گرفت و او را مجبور به ترک محل برگزاری این مراسم کرد. 

البته هیلاری کلینتون قبل از این ماجرا هم بارها به وسیله ترامپ و برخی رسانه‌های آمریکایی به بیماری و ضعف جسمانی، که او را از داشتن صلاحیت لازم برای تصدی مسئولیت ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا محروم می‌کرد، متهم شده است. هیلاری کلینتون در دسامبر سال 2012 به دلیل به وجود آمدن یک لخته خونی که امکان ابتلا به سکته را در وی بالا برده بود، به بیمارستان منتقل شد. در همان ماه به دلیل درمان ویروس معده در منزل خود بیهوش شد. پس از این دو حادثه از سمت «وزیر امور خارجه آمریکا» کناره گیری کرد و جای خود را به جان کری داد. پس از این حادثه نیز بارها در رسانه‌ها، بیماری‌های گوناگون به هیلاری کلینتون نسبت داده می‌شد. از مشکل پرکاری تیروئید تا حسیاسیت فصلی و لخته شدن مجدد خون در مغز وی در سال 2015 و حتی شایعه اختلال ذهنی هیلاری کلینتون در بیان کلمات (Ddyslexia)، همه اخبار تایید شده یا تایید نشده‌ای درباره خانم کلینتون بودند که در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌شد و یکی از مهمترین بهانه‌ها را برای تخریب او، در اختیار رقیب انتخاباتی‌اش، دونالد ترامپ، قرار می‌داد. 
 
 
  هیلاری کلینتون و سرفه‌های دردسرساز
 
 
در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که رسوایی طرف مقابل و جستجو برای پیدا کردن اشکلات کوچک و بزرگ از رقیب به علاوه سرمایه‌گذاری و لابی‌گری گسترده حامیان اقتصادی مهمترین فاکتورهای پیروزی هستند(+) (+)، بیماری و ضعف جسمی هیلاری کلینتون، بهترین و احتمالا ارزان‌ترین راه برای ترامپ بود تا شاهد پایین آمدن میزان رای هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها باشد. ترامپ دیگر به گشایش پرونده رسوایی ایمیل‌ها نیازی ندارد(+)، احتیاجی نیست تا تقلب سران حزب دموکرات و خیانت آن‌ها به برنی سندرز، در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها را به رخ کلینتون بکشد. لذا اکنون او آرام نشسته است و با مصاحبه‌های نه چندان زود هنگام که دیگر در آن‌ها خبری از تند زبانی‌های معروف ترامپ نیست، برای هیلاری کلینتون آرزوی سلامتی می‌کند. 
 
 
بعد از حادثه بیهوشی هیلاری کلینتون که به گفته پزشک وی، علت آن گرمازدگی و التهاب شش‌ها و ریه (دلیل سرفه‌های مکرر) بود، هم دونالد ترامپ و هم مجموعه کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون و دموکرات‌های آمریکا و هم رسانه‌های آمریکایی که خوراک رسانه‌ای خوبی پیدا کرده بودند، بیکار ننشستند. دونالد ترامپ، با حالتی صبورانه و بدون عجله، به مصاحبه با شبکه فاکس نیوز پرداخت و از آب گل آلود ماهی گرفت و اعلام کرد که از نظر جسمی بسیار تندرست است و می‌خواهد جواب تست سلامتی خود را در رسانه‌ها منتشر کند. 
 
 
 
 
ترامپ در این مصاحبه برای هیلاری کلینتون، آرزوی سلامتی کرد و تاکید کرد که به هیچ وجه از وضعیتی که برای او به وجود آمده است، خوشحال نیست. ترامپ با زرنگی هرچه تمام تر، توپ بازی را در زمین دموکرات‌ها انداخت و با اشاره به پیش بینی‌های گذشته خودش درباره وضعیت سلامتی هیلاری، از رفتار مشکوک دموکرات‌ها در پوشش رسانه‌ای خبر وضعیت سلامتی هیلاری کلینتون، انتقاد کرد. این موضع‌گیری ترامپ باعث شد تا گلدبرگ، تحلیل‌گر شبکه فاکس نیوز، این سخنان ترامپ را، بهترین اظهار نظر وی در ماه‌های اخیر، قلمداد کند.
 
در کمپین انتخاباتی کلینتون هم، با وجود واکنش دیرهنگام که باعث به وجود آمدن امواج رسانه‌ای منفی درباره وضعیت سلامتی هیلاری کلینتون شده بود، پزشک معالج وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از سرفه های ادامه‌دار هیلاری کلینتون و معاینه وی، بیماری التهاب ریه و شش‌ها در مورد او تشخیص داده شده و به وی توصیه کرده است است که استراحت کند و در روز مراسم یادبود 11سپتامبر نیز، گرمازده شده است و این مساله باعث به وجود آمدن حالت بیهوشی در خانم کلینتون بوده است. دیروز هم به نقل از usnews، کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، ضمن اعلام خبر لغو سفر تبلیغاتی هیلاری به کالیفرنیا، خبر داده شد که بیل کلینتون، همسر هیلاری و رئیس جمهور سابق آمریکا، مسئولیت اداره کمپین انتخاباتی را تا زمان بهبود اوضاع جسمی وی، بر عهده می‌گیرد و به جای هیلاری برای سفر انتخاباتی به ایالت کالیفرنیا و پس از آن به ایالت نوادا خواهد رفت. 
 
رئیس جمهور سابق آمریکا به کمک همسرش آمد 
 
اما بامداد دوشنبه، هیلاری کلینتون در مصاحبه با شبکه cnn، با اعلام خبر سلامتی خود، تاکید کرد: «قبلا هم دچار سرگیجه شدم و چند روز باید استراحت کنم.» البته هیلاری کلینتون، در کمال تعجب، بیهوشی و غش کردن خود در مراسم یادبود (آن هم وقتی که فیلم این حادثه در رسانه‌های مختلف پخش شد) را تکذیب کرد و مدعی شد که در هنگام ترک مراسم، فقط مقداری سرگیجه داشته است و با هوشیاری مراسم را ترک کرده است. وی صبح امروز هم در پیامی توئیتری اعلام کرد که مثل همه «انسان‌های معمولی» مریض شده است و  باید چند روز استراحت کند و به زودی به کمپین انتخاباتی خود برمی‌گردد.
 
 
 
اولین پیام توئیتری هیلاری کلینتون بعد از بهبودی نسبی 
 
 
اما ماجرا، به خصوص برای رسانه‌های آمریکا، به این سادگی‌ها که خانم کلینتون می‌گوید هم نبود. به محض اعلام خبر بیهوشی کلینتون در مراسم یادبود یازده سپتامبر، رسانه‌های آمریکایی با بازخوانی سوابق بیماری‌های هیلاری کلینتون و بررسی پیش‌بینی‌های شیطنت‌آمیز دونالد ترامپ، درباره وضعیت سلامتی این نامزد 68 ساله انتخابات ریاست جمهوری، آینده حضور نامزد حزب دموکرات را در هاله‌ای از ابهام، توصیف کردند. حتی برخی از رسانه‌ها، پا را فراتر از این گذاشتند و مدعی شدند که هیلاری کلینتون تا حداکثر 18 ماه آینده می‌میرد. بلومبرگ هم در گزارشی مدعی شد، ارزش سهام‌ها در بازار آمریکا در پی این حادثه جابجا شده است و تا زمانی که در بازار آمریکا در مورد رای آوردن هیلاری کلینتون اطمینان حاصل نشود، ثبات برقرار نخواهد شد. به تبع این اوضاع هرگونه شایعه مبنی بر مرگ یا تغییر نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها، باعث نوسان در ارزش سهام‌ها خواهد شد.

هرچند طبق اساسنامه حزب دموکرات آمریکا، در صورت بروز مشکل خاص، برای نامزد انتخاباتی این حزب و انصراف وی از ادامه رقابت‌‌های انتخاباتی، تعیین جانشین او بر عهده کمیته ملی حزب دموکرات خواهد بود. اما رسانه‌های آمریکایی، در این چند روز گذشته، قویا داستان را دنبال کردند و برخی از آنها در جستجو برای جانشین هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در صورت ادامه وضعیت بد سلامتی او افتادند. 
 
آیا برنی سندرز به جای هیلاری کلینتون به انتخابات می‌آید؟ 
 
 
طبیعتا مهمترین گزینه برای شرایط «بعد از هیلاری»، رقیب سوسیال دموکرات او در انتخابات درون حزبی، یعنی برنی سندرز بود. انتخاب سندرز از جهاتی شاید برای دموکرات‌ها نتیجه بهتری هم داشته باشد. زیرا در عین تقلای دو نامزد فعلی انتخابات در کشف و رسانه‌ای کردن رسوایی‌های یکدیگر بسیاری از طرفداران این دو نامزد از رای دادن به این دو، ناامید شده‌اند و به سوی احزاب سوم (+) گرایش پیدا کرده‌اند. انتخاب سندرز به عنوان نامزد دموکرات‌ها، علاوه بر جمع‌آوری آرای هیلاری کلینتون موجب گرایش برخی از طرفداران احزاب سوم، به ویژه حزب سبز (به نامزدی جیل استاین) خواهد شد.

البته در این بین، دو نام آشنای دیگر یعنی تیم کین، معاون هیلاری کلینتون و جو بایدن، معاون فعلی باراک اوباما هم به عنوان جانشینان هیلاری معرفی شدند. البته طبیعی است که حفظ وضع موجود و احیای سلامتی هیلاری کلینتون، گزینه کم دردسرتری برای دموکرات‌ها خواهد بود، آن هم در وضعیت فعلی که پرزیدنت اوباما، همچنان به حمایت خود از هیلاری کلینتون ادامه داده است.منبع فردا