شنبه, 08 ارديبهشت 1403  -  18 شوال 1445 -  27 آوریل 2024


در روسیه چه خبر است؟ گروه واگنر چیست؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما:از دیشب تا حالا همه توجهات به روسیه است و تحرکات گروه واگنر و احتمال کودتا در روسیه. پس اجازه دهید یک بار همه اخبار مربوطه را مرور کرده و ببینیم که ماجرا چیست؟

 
 

 از دیشب تا حالا همه توجهات به روسیه است و تحرکات گروه واگنر و احتمال کودتا در روسیه. پس اجازه دهید یک بار همه اخبار مربوطه را مرور کرده و ببینیم که ماجرا چیست؟

ماجرا از انتشار بیانه گروه واگنر علیه دولت روسیه شروع شد. بیانیه‌ای که بر اساس آن، « یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد. قربانیان زیادی وجود دارد.»

شاید بپرسید که گروه واگنر چیست؟ در پاسخ باید توضیح دهیم که گروه واگنر، یک ارتش خصوصی روسی که زیر نظر افراد بسیار نزدیک به ولادیمیر پوتین اداره می‌شود این روزها در حال قدرتنمایی در اوکراین است و تلاش می‌کند برخی اهدافی را که ارتش روسیه در دستیابی به آن‌ها ناکام بود، محقق کند. روش‌های بی‌رحمانه گروه واگنر برای کسب پیروزی و همچنین استفاده از سربازانی که بخشی از آن‌ها زندانیانی هستند که در ازای پذیرش جنگیدن برای روسیه در اوکراین آزاد شده‌اند توجه بسیاری از نهادهای بین‌المللی و کارشناسان را به خود جلب کرده است. گروه واگنر علاوه بر اوکراین در مناطقی دیگر از جهان نظیر سوریه و کشورهای افریقایی حضور دارد. لازم به ذکر است که این گروه در پی حمله به اوکراین مورد تحریم آمریکا و اروپا قرار گرفته است.

پریگوژین، فرمانده و رییس گروه دیشب مدعی شد که حمله به نیروهایش از خطوط پشتی انجام شده که نشان می‌دهد نیروهای ارتش روسیه عامل آن بوده‌اند.

بریگوژین نیروهای نظامی و مردم را به خیابان و اقدام مسلحانه دعوت کرد تا گمانه شکل گیری هسته‌ اولیه یک کودتا در روسیه شکل بگیرد. 

اما وزارت دفاع روسیه ادعای بریگوژین را رد کرد و کمیته ملی ضد تروریسم روسیه  هم اعلام کرد: در رابطه اظهارات پریگوژین، سازمان امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) یک پرونده جنایی در مورد دعوت به شورش مسلحانه باز کرده است. ما خواستار توقف فوری فعالیت های غیرقانونی هستیم.

پریگوژین هم در مقابل وعده داد شویگو، وزیر دفاع روسیه در میدان سرخ به دار آویخته خواهد شد و  در مقبره  لنین به خاک سپرده خواهد شد. او گفت: همه روس های وطن پرست واقعی، به خیابان ها بیایید، اسلحه در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

نیمه‌های شب گذشته به وقت تهران منابع رسمی روسیه گزارش دادند که پوتین در جریان تحولات قرار گرفته است:«دادستان کل روسیه در مورد پرونده کیفری در ارتباط با تلاش برای سازماندهی یک شورش مسلحانه را به پوتین گزارش داد. دادستان کل کشور، جزئیات این اقدامات را به اطلاع رئیس جمهور روسیه رسانده است.»

ساعتی بعد یوگنی پریگوژین اعلام کرد:«در حال حاضر ما از مرزهای کشور در همه مناطق عبور کرده‌ایم. گاردهای مرزی به سمت ما آمدند و سربازان ما را در آغوش گرفتند. الان داریم وارد روستوف می‌شویم. یگان‌هایی از وزارت دفاع یا سربازان وظیفه‌ای که برای سد کردن پیشروی ما آورده شده بودند از سر راهمان کنار رفتند. »

همزمان با اینکه تصاویری از شهر روستوف منتشر شده و حضور واگنر‌ها را تایید می‌کند سی‌ان‌ان هم گزارش داده که جو بایدن در جریان وقایع روسیه قرار گرفته است.

رسانه‌های روسیه نیز تصاویری از ورود نیروهای امنیتی روسیه به مقر گروه واگنر در شهر سن‌پترزبورگ برای عملیات جست‌وجو منتشر کردند.

درخواست پریگوژین برای دیدار با فرماندهان روسیه /رئیس گروه واگنر در دیدار معاون وزیر دفاع روسیه در روستوف، خواستار دیدار با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور شد.

پریگوژین مدعی شده در مقر ارتش روسیه در شهر روستوف حضور دارد و پایگاه‌های نظامی این شهر را تحت کنترل دارد.

پریگوژین مدعی ساقط کردن بالگرد ارتش روسیه شد /فرمانده گروه واگنر در یک پیام جدید مدعی شد یک بالگرد ارتش روسیه اقدام به شلیک به سمت کاروان نظامیانش کرده، اما نظامیان او این بالگرد را ساقط کرده‌اند.

رئیس گروه واگنر: ما در فرماندهی روستوف هستیم. اماکن نظامی از جمله فرودگاه تحت کنترل ماست.

هواپیمای نظامی که برای عملیات برخاسته بود، طبق برنامه حرکت کرده و هیچ مشکلی وجود ندارد. هواپیمای پزشکی نیز بدون مشکل پرواز کرده است.

تنها کاری که ما کردیم، کنترل کردن اوضاع است تا هواپیماهای مهاجم مواضع ما را مورد هدف قرار ندهند. آن‌ها باید مواضع اوکراین را هدف قرار دهند.

رئیس گروه واگنر در دیدار معاون وزیر دفاع روسیه در روستوف، خواستار دیدار با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور شد.

 ماموران امنیتی روسیه وارد ساختمان مرکزی نیروهای واگنر شدند راشا تودی به نقل از منابع محلی نوشت که ماموران امنیتی روسیه وارد مقر نیروهای واگنر در شهر سن پترزبورگ شدند و این امر نشاندهنده بازرسی قریب الوقوع این مکان است.

مسکو دستور بازداشت پریگوژین را صادر کرد / مسکو با اعلام صدور دستور بازداشت پریگوژین، رهبر واگنر، به اعضای این گروه ضمانت امنیتی داد تا به مواضع خود برگردند.

وزارت دفاع روسیه به اعضای واگنر گفت: شما فریب خوردید و به ماجراجویی جنایتکارانه کشیده شدید.

درخواست فرمانده «واگنر»: وزیر دفاع را تسلیم کنید/نیروهای گروه واگنر، شرکت نظامی خصوصی روسیه با انتشار ویدیوی از شهر روستوف، «پریگوژین»، فرمانده این گروه را در حال مذاکره با «یونس بگ یِوکور‌اف»، معاون وزیر دفاع روسیه نشان می‌دهد.

به گفته رسانه‌های روسیه، واگنر در این مذاکرات می‌خواهد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع را تسلیم کند، در غیر این صورت به سمت مسکو پیشروی می‌کند.