دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


کام تلخ بوشهري‌ها از بيماري شيرين

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما: دکتر خواجه ییان درباره مصرف فراوان دخانیات و پایین آمدن سن مصرف این مواد به عنوان یکی از عوامل ایجاد دیابت، هشدار می‌دهد و از مردم می‌خواهد به این موضوع بیشتر دقت کنند.

بوشهرما: بوشهر یکی از استان‌هایی است که بیماری دیابت در آن شایع است.

 چهاردهم نوامبر روز جهانی دیابت است. برخی از این بیماری به عنوان پردردسر ترین بیماری یاد می‌کنند. پزشکان هم می‌گویند نیمی از کسانی که مبتلا به آن هستند،خودشان خبر ندارند.

در همین زمینه معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما می‌گوید: بر اساس پژوهشی که سال 88 انجام گرفت، فقط 4 درصد مردم استان بوشهر هیچ کدامیک از عوامل خطر بیماری دیابت را نداشتند. بنابراین 96 درصد مردم یکی از عوامل ایجادکننده این بیماری یعنی کم تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات را دارند.

به گفته دکتر محمد مهدی خواجه ییان، مردم معمولا تا زمانی که با علائمی مانند پرنوشی، پر ادراری و پرخوری رو به رو نباشند قند خونشان را بررسی نمی‌کنند، در حالی که همه به ویژه کسانی که افراد خانواده آنها به این بیماری مبتلا هستند باید آزمایش دوره‌ای را جدی بگیرند تا اگر مبتلا هستند، درمان را زودتر شروع کنند.

وی با اشاره به این‌که استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که دیابت در آن شایع است، توصیه می‌کند هم‌استانی‌ها با رعایت الگوی تغذیه مناسب، کاهش مصرف قند، نمک و چربی و استفاده از پنج وعده سبزی و میوه در روز، و ورزش از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

دکتر خواجه ییان همچنین درباره مصرف فراوان دخانیات و پایین آمدن سن مصرف این مواد به عنوان یکی از عوامل ایجاد دیابت، هشدار می‌دهد و از مردم می‌خواهد به این موضوع بیشتر دقت کنند.

وی خطاب به کسانی که قندخونشان لب مرز قرار دارد هم می‌گوید: اگر مراقب سلامتی‌شان نباشند، قندشان از مرز می‌گذرد.