سه شنبه, 01 خرداد 1403  -  13 ذي‌القعده 1445 -  21 می 2024


رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: احداث مجتمع درمان سرطان در بوشهر/ هیچ‎جای دنیا بیمارستان هسته ای ندارد+ تصاویر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

جنوب امروز: یکی از معدود مراکز "ید درمانی" کشور که به درمان بیماران سرطانی با مواد هسته ای می پردازد، در کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس به بهره برداری رسید.

به گزارش «جنوب امروز»؛ این مرکز با مسئولیت دکتر مجید اسدی از نخبگان پزشکی استان و همکاری دانشگاه علوم پزشکی در ابتدا با هشت تخت ید درمانی و برخورداری از دیگر تخت های درمانی در زمینه درمان سرطان های خوش خیم و بد خیم افتتاح شد.

دکتر اسدی با اشاره به اینکه از سال 88 پیگیر ایجاد پنین مرکزی در استان بوده، گفت: در جنوب کشور تنها بیمارستان نمازی شیراز با ظرفیت تخت کمتر از بوشهر مرکز ید درمانی دارد و مرکز بوشهر پیش از راه اندازی رسمی، بیمارانی از استان های مجاور، اصفهان و شمال کشور داشته، چرا که مشابه همین مرکز در خراسان رضوی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای احداث ساختمان این مرکز و خرید تجهیزات آن قریب 5 میلیاردتومان هزینه شده است.

در این مراسم، رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز خبر داد: گام بعدی این مرکز، ایجاد مجتمع تشخیص و درمان سرطان است که در دست پیگیری است.

علیرضا رئیسی همچنین گفت: هیچ جای دنیا بیمارستان هسته ای به عنوان مرکزی برای درمان بیماران ناشی از حوادث هسته ای ندارند، بلکه آنچه نیاز بوشهر است، اورژانس هسته ای می باشد.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه استان از صنایع و نیروگاه اتمی حق مردم است، یادآور شد: تفاهم نامه ای هم که برای ساخت بیمارستان هسته ای منعقد شد با همین تعریف بوده، ضمن اینکه نیاز بوشهر، اورژانس هسته ای است که از سوی سازمان انرژی اتمی تامین اعتبار شده و در قالب بیمارستان جدید 160 تختخوابی ایجاد می شود.

گزارش «خلیج فارس» از این مراسم را در ادامه می خوانید.

خدمات مرکز ید درمانی از زبان دکتر اسدی

رییس مرکز ید درمانی بوشهر در آئین افتتاح آن که با حضور استاندار برگزار شد، با اشاره به اینکه مرکز ید درمانی و درمان با مواد رادیواکتیو از جمله مراکز انگشت شمار کشور است، گفت: در این مرکز درمان بیماران سرطانی با مواد رادیواکتیو انجام می شود که روشی نوین در دنیاست و چون مبارزه هدفمند با بیماری دارد، عوارض شیوه های دیگر مثل شیمی درمانی و پرتو درمانی را بسیار کاهش می دهد.

دکتر مجید اسدی با اشاره به اینکه قبلا مرکز تحقیقات هسته ای بوشهر شامل بخش های تصویر برداری انسانی، حیوانی و تحقیقات بین المللی شروع به کار کرده بود، اظهار داشت: امروز نیزبخش چهارم شامل درمان با مواد رادیو اکتیو در بوشهر آغاز به کار کرد.

وی یادآور شد: تا قبل از راه اندازی این مرکز، در شمال کشور در استان خراسان رضوی و در جنوب کشور در استان فارس مراکزی با تخت محدود وجود داشته که اکنون بوشهر نیز به این عرصه نوین پزشکی وارد شده و ضمن خدمات دهی به بیماران استان، می تواند به پذیرش بیمار پرداخته و در فازهای توسعه ای خود توریست درمانی را دنبال کند.

عضو شورای عالی انجمن قلب و عروق هسته ای آمریکا درباره جزییات مرکز ید درمانی بوشهر اظهار داشت: این مرکز مجهز به هشت تخت ید درمانی و برخورداری از دیگر تخت های درمانی در زمینه درمان سرطان های خوش خیم و بد خیم مرتبط با درمان در حوزه طب هسته ای است.

وی در رابطه با پذیرش بیماران این مرکز افزود: پس از انجام آموزش های لازم و قبل از افتتاح رسمی 15 بیمار از استان های بوشهر، خوزستان، فارس، کهکیلویه و بویر احمد و از شمال کشور پذیرش شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

این پزشک جمی تصریح کرد: در حوزه توریسم درمانی با کشور های حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان ایران رایزنی های لازم انجام شده است و در آینده شاهد انجام طرح های مشترک با دانشگاه های استانفورد و هاروارد آمریکا خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روش‌های درمانی رایج در پزشکی هسته‌ای که در این مرکز قابل انجام است را چنین بیان کرد:
- درمان سرطان‌های تیروئید با رادیو داروی ید – 131
- درمان تسکین متاستاز‌های استخوانی ناشی از سرطان‌ها با رادیو دارو‌های استرانسیوم 89 و ساماریوم153
- درمان تومور‌های نورواندوکرین با رادیو داروهای ید131 MIBG-
- درمان التهاب شدید مفاصل در بیماران با مشکل رماتیسم پیشرفته با فسفر 32
- درمان سرپایی پرکاری تیروئید با رادیو داروی ید131

 مجتمع درمان سرطان در بوشهر احداث می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این مراسم ضمن تقدیر از همت دکتر مجید اسدی یادآور شد: وی با وجود درخواست هایی که از نقاط دیگر داشته، اما ترجیح داده توانمندی هایش را در زادگاه خود در اختیار بیماران قرار دهد.

دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه مرکز ید درمانی در کشور محدود است، گفت: مرکز بوشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده که گامی برای کاهش هزینه های درمان و آلام بیماران سرطانی و مرتبط با درمان هسته ای می باشد.

رئیسی همچنین از احداث مرکز تشخیص و درمان بیماران سرطانی در بوشهر خبر داد و گفت: برای تکمیل فرآیند درمان مرکز ید درمانی، نیازمند مجتمع مذکور هستیم که 14 میلیاردتومان هزینه دارد که شماری از خیرین بخش سلامت استان نیمی از آن را متقبل شده اند تا در زمینی به مساحت 2600 متر در کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس کلنگ زنی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در استان بوشهر رادیو تراپی انجام نمی شود بیماران سرطانی برای ادامه روند درمان خود باید به استانهای همجوار مراجعه کنند که جزو اولویت های استان است و تلاش می شود در این مجتمع دیده شود.

رئیسی از آغاز ساخت بیمارستان جدید در کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مناقصه انتخاب پیمانکار این بیمارستان 180 تختخوابی توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده و قرار است بین دو بیمارستان بلوکی به متراژ 5 هزار متر به منظور اورژانس هسته ای پیش بینی شود. با این اقدام تخت های فعال بیمارستانی در مزک استان به 500 تخت می رسد. ضمن اینکه توسعه متوازن قطب های درمانی در جنوب و شمال استان نیز در دستور کار است.

در هیچ جای دنیا بیمارستان هسته ای نداریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در بخش پایانی اش با اشاره به استفاده از مواد هسته ای در مرکز ید درمانی بوشهر جهت درمان بیماران، به موضوعی در همین رابطه اشاره کرد که به گفته وی نیاز است در افکار عمومی اصلاح شود.

علیرضا رئیسی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا بیمارستانی به نام بیمارستان هسته ای نداریم تصریح کرد: مرکز تشخیص درمان سرطان با تکنولوژی هسته ای داریم ولی بیمارستان هسته ای نداریم و کسی که دچار حادثه هسته ای می شود نیاز به اورژانس هسته ای دارد.

وی افزود: این اشتباه در افکار عمومی در پی امضای تفاهم نامه ساخت بیمارستان هسته ای در تهران شکل گرفت که کاربرد آن نیز همان تعریفی است که بیان کردیم، یعنی تشخیص و درمان پیشرفته بیماری های سرطان که بخشی از آن از مواد هسته ای استفاده می شود.

وی ادامه داد: اگر حادثه هسته ای رخ دهد،نیاز به اورژانس هسته ای است که تنها به رفع آلودگی اقدام می کند و مابقی اقدامات مثلا اگر نقص ایمنی بدن و تاثیرات اشعه رخ داده باشد، باید در بیمارستان های مربوطه انجام شود.

وی افزود: احداث و راه اندازی اورژانس هسته ای در استان بوشهر از سوی سازمان انرژی اتمی تامین اعتبار شده که عملیات اجرایی آن هم زمان با بیمارستان جدید که به زودی کلنگ زنی می شود، آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: قطعا صنایع استان از تاسیستات نفتی تا نیروگاه اتمی باید به مسئولیت های اجتماعی شان در قبال استان از جمله سرمایه گذاری در بخش درمان توجه داشته باشند و مطالبه گری از آنها حق مردم استان است، ولی باید مطالبه براساس اولویت و کارشناسی باشد تا امکان بهره برداری مفید و موثر از امکانات فراهم شود.

توسعه تخت های بیمارستانی از برنامه های مهم استان است

استاندار بوشهر نیز در افتتاح مرکز ید درمانی بوشهر ضمن تقدیر از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی دکتر اسدی به عنوان پژوهشگر برتر و جوان ایرانی که با وجود دعوت سایر کشورها ترجیح داده در بوشهر به فعالیت بپردازد گفت: جوانان و نخبگان سرمایه های اجتماعی و مهم ترین منابع کشور هستند که دولت تمام قد از انها حمایت می کند.

مصطفی سالاری با بیان اینکه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی طی دو سال اخیر برای رسیدگی و توسعه متوازان از جنوب تا شمال استان قابل توجه بوده، اظهار کرد: به منظورذ افزایش زیرساخت های درمانی استان، احداث بیمارستان 160 تختخوابی و اورژانس هسته ای در کنار بیمارستان موجود بوشهر به زودی آغاز می شود که مجموعه تخت های بیمارستانی به 500 تخت می رسد.

سالاری افزود: اگر این بیمارستان راه اندازی شود، بسیاری از تخصص ها و فوق تخصص هایی که در استان وجود ندارد یا اکنون توجیه ندارند، به استان آورده می شود و مشکل مردم در بسیاری از زمینه های درمانی برطرف می شود.