دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


آغاز فعالیت کمیته دانشجویی سلول‌های بنیادی در استان بوشهر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

نماینده بنیاد نخبگان استان بوشهر و مرکز زیست‌فناوری خلیج‌فارس در سلول‌های بنیادی و طب بازساختی گفت: نشست دانشجویی کمیته سلول‌های بنیادی و طب بازساختی برای نخستین بار در بین دانشگاه‌های قطب در استان بوشهر تشکیل شد.

دکتر ماریا ظهیری در این همایش افزود: هدف از این نشست تخصصی دانشجویی ارایه دستاوردهای سلول‌های بنیادی و طب بازآفرینشی است.

عضو کارگروه تخصصی زیست‌فناوری، سلامت و محیط‌زیست بنیاد نخبگان بوشهر اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های علمی استان ازجمله حضور محققان فرهیخته، دانشجویان مستعد و اعلام آمادگی و همکاری مراکز علمی و پژوهش، بهره‌مندی از پتانسیل‌های خاص اقلیمی به‌خصوص منابع ارزشمند دریایی که درزمینه طب بازساختی می‌توان به‌طور ویژه از آن بهره‌مند گردید، کمیته دانشجویی سلول‌های بنیادی و طب بازساختی در استان فعالیت خود را آغاز کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: با بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر، مشکلاتی همچون بیماری‌های تحلیل رونده، مشکلات قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی مجال یک زندگی طولانی باکیفیت مناسب را از بشر ربوده است و همواره دانش پزشکی درصدد یافتن راه‌حلی مناسب برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و ارتقای کیفیت و کمیت زندگی بشر بوده است.

دکتر ظهیری با اشاره به اینکه حوزه سلول‌های بنیادی و طب بازساختی ازجمله به‌روزترین و مهم‌ترین موضوعات مطرح در ارتباط بادانش پزشکی است گفت: طب بازساختی به مفهوم جایگزینی بافت‌های ازدست‌رفته بدن با بافتی زنده و دارای عملکرد مناسب است.

نماینده بنیاد نخبگان استان بوشهر در ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: استفاده از سلول‌های بنیادی خود فرد و یا فرد اهداکننده به‌منظور جایگزین نمودن سلول‌های آسیب‌دیده، طراحی و استفاده از داربست‌های زیست سازگار با شرایط داخل بدن به‌تنهایی و یا همراه با سلول‌های بنیادی و طراحی‌های مختلف داخل آزمایشگاهی به‌منظور ارتقای عملکرد آنها در داخل بدن و جایگزین نمودن به‌جای بافت‌های آسیب‌دیده همگی در سایه توسعه دانش سلول‌های بنیادی و طب بازساختی محقق شده است.

عضو کارگروه تخصصی زیست‌فناوری، سلامت و محیط‌زیست بنیاد نخبگان بوشهر اظهار کرد: تهیه مدل‌های داخل آزمایشگاهی به‌منظور ارزیابی و پیش‌بینی رفتار سلول‌ها و بافت‌های مختلف در مقابل ترکیبات دارویی و سموم مختلف و تحقیق پیرامون نواقص ژنتیکی و رفع آنها از دیگر دستاوردهای دانش سلول‌های بنیادی است.

دکتر ماریا ظهیری تصریح کرد: امروز با کمک پیشرفت‌های پزشکی زیادی که در حوزه سلول‌های بنیادی صورت گرفته است، روش‌هایی برای مقابله با سلول‌های سرطانی با کمترین آسیب به سلول‌ها و بافت‌های سالم ارایه شده است که باعث تحول در حوزه مبارزه با بیماری‌های سخت و صعب‌العلاجی چون سرطان می‌شود.

نماینده بنیاد نخبگان استان بوشهر در ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دانش سلول‌های بنیادی و طب بازساختی، دانشی میان‌رشته‌ای و چند رویکردی است و در آن دانشمندان عرصه‌های مختلف علوم پایه، علوم زیستی، علوم مهندسی و زیست‌فناوری همگام با علوم بالینی به‌منظور دستیابی به فناوری‌های نوین به‌منظور شناسایی و درمان بیماری‌های مختلف تلاش می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه کشور ما جزو پیشگامان این عرصه بوده و مراکز دانشگاهی و پژوهشی متعددی در این راستا مشغول به فعالیت می‌باشند و با توجه به‌سرعت رشد بالای این شاخه از علم، هرگونه غفلت و درنگ موجب ایجاد شکافی عمیق بین دانشمندان بومی از دنیای علم خواهد شد.