دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


موج اعتراضات پرستاران دربوشهر/عدم پرداخت معوقات وحق کرونا/عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.00 (1 رای)

بوشهرما: اعتراض پرستاران پیرامون پرداخت نشدن مطالبات شان بیشتر شده، آن هم یکی از گروههای مهم درمان که در روزهای بحرانی خسته تر از همیشه هستند.

به گزارش خلیج فارس؛ در 8 ماه گذشته از شیوع کرونا، بیشترین فشار بر کادر درمان و به‌ویژه گروههای پرستاری بوده و طی هفته های اخیر کاهش قابل توجه کارانه، بیش از گذشته پرستاران را برآشفته کرده است. دلیل این اتفاق هم کاهش درآمد بیمارستان های درگیر کرونا اعلام شده، چرا که کارانه باید از درآمد بیمارستان پرداخت شود.

علاوه بر آن پرداخت نشدن حق کرونا به پرستاران مطابق آنچه مسئولان در مصاحبه ها وعده اش داده اند در کنار افزایش سختی کار و اینکه بسیاری از پرستاران با وجود درگیر شدن با بیماری کرونا، به دلیل نیازی که بوده نتوانسته اند به طور کامل از دوره استعلاجی بهره ببرند، فشارها را بر این گروه بیشتر کرده است.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری استان بوشهر می گوید: پرستاران خواسته زیادی ندارند، فقط می گویند قانون درباره آنها اجرا شود، همان قوانینی که در مجلس برای افزایش کارایی این گروه مصوب شده و سالهاست زمین مانده است.

ابراهیم ابراهیمی در گفتگو با «خلیج فارس» ادامه داد: قبل از بحران کرونا، کمبود پرستار در بیمارستان ها جدی بود، اما با شیوع بیماری این کمبود حادتر از قبل شد، طوری که به ازای هر تخت بیمارستانی باید 2.5 پرستار باشد، ولی متاسفانه در کشور بین 8 دهم درصد تا 1 نفر است و در استان این شاخص پایین تر می باشد. حالا با کمبود تعداد پرستار در کنار افزایش بیماران، بیمار شدن برخی پرستاران نیز کمبودها و مشکلات پرستاری را بیشتر از همیشه کرده است.

ابراهیمی به قراردادهای 89 روزه با پرستاران اشاره می کند که امنیت شغلی این گروه و سنوات خدمتی آنها را با چالش مواجه کرده و ادامه می دهد: وعده ها برای ساماندهی این قراردادها در حد حرف مانده است.

به گفته وی، قبل از شیوع کرونا، پرستاران استان 4 ماه حقوق عقب افتاده داشتند که در این شرایط بحرانی هنوز پرداخت نشده، ضمن اینکه سختی کار برای پرسنل شرکتی و قراردادی رعایت نشده است.

رییس نظام پرستاری استان بوشهر با بیان اینکه در استان حدود 450 پرستار به کرونا مبتلا شدند و دو پرستار نیز به شهدای مدافع سلامت پیوستند، اظهار داشت: قاعدتا باید پرستارانی که تست کرونای آنها مثبت می شود 14 روز در قرنطینه باشند، اما بسیاری از آنها به دلیل کمبودی که در بیمارستان ها بوده، دوره درمان را کامل طی نکرده و به صورت اجباری به محیط کار برگشته اند. همین موضوع باعث کاهش توان جسمی پرستاران شده و برخی از آنها دوبار و حتی برای بار سوم مبتلا شده اند.

وی درباره حق کرونا که وزارت بهداشت وعده پرداخت آن به پرستاران بخش کرونا را داده بود، تصریح کرد: این مسائل بیشتر تبلیغاتی بوده، مثلا در استان ما برای پرستاران کرونا دو مرحله پاداش داده شده که بالاتریت مبلغ آن 700 هزارتومان بوده، ولی میانگین بین 150 تا 200 هزارتومان منظور شده، درحالی که قرار بود هر ساعت 25 هزارتومان بابت حق کرونا برای پرستاران منظور شود که ارقام پرداختی اصلا در حد و اندازه آن وعده ها نیست.

ابراهیمی به طلب 7 ماهه پرستاران بابت کارانه اشاره کرد و ادامه داد: اضافه کار و کارانه باید توسط بیمارستان ها پرداخت شود، اما آنها می گویند بخاطر کرونا، بیمارستان ها دیگر نمی توانند خیلی از عمل های جراحی را انجام دهند و درآمدشان کاهش یافته است. این درحالیسا که قرار بود سیستم اضافه کار و کارانه پرستاران از ابتدای امسال جدا شود که با گذشت 6 ماه عملی نشده است.

به عقیده وی، پرداخت اضافه کار پرستاران بیمارستان ها باید توسط دولت تامین شود، مشابه اضافه کار دانشگاه علوم پزشکی و سایر کارمندان که از اعتبارات جاری پیش بینی می شود، وگرنه بیمارستان ها از قبل کرونا وضعیت مالی خوبی نداشتند و با وجود کرونا، درآمدشان شدیدا کم شده و توان پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران کمتر شده است.

ابراهیمی در ادامه گفتگو با «خلیج فارس»، پرداخت نشدن حق لباس و مسکن پرستاران طی دو سال اخیر، عدم پرداخت فوق العاده ویژه به جز دو ماه ابتدایی شیوع کرونا، اجرایی نشدن قانون مصوب مجلس برای ارتقا بهره وری پرستاران جهت کاهش ساعت کار آنها از دیگر مطالبات جامعه پرستاری در کشور و استان است.

 

جرف آخر رییس نظام پرستاری استان بوشهر هم تلخ است؛ برخلاف ماههای ابتدایی شیوع کرونا که همه بخش ها پشتیبان کادر درمان بودند، این روزها کادر درمان و پرستاران تنها و خسته اند، حداقل ما مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم تا بار بیشتری بر آنها تحمیل نکنیم.