دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


در نشست دانشگاهیان با یک شرکت صنعت دریایی مطرح شد؛ از شاهکار‌ مهندسان ایرانی در سکوسازی تا ورود «عصر امید» به اقتصاد دریا

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.50 (1 رای)
 
بوشهرما:ساخت سکوهای نفتی به عنوان شاهکار‌ مهندسان ایرانی و ورود «عصر امید» دانشگاه آزاد به اقتصاد دریا در نشست دانشگاهیان با مدیران یک شرکت صنعتی دریایی مورد توجه قرار گرفت.
 

به گزارش "بوشهرما"به نقل از آنا به منظور برگزاری پیش‌رویداد «عصرامید صنایع و خدمات دریایی» در بوشهر، جمعی از مسئولان دانشگاهی ازجمله لاله ملک‌نیا مدیرکل صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی، سروش حیدری رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر و جمعی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه روز گذشته از اداره بندر و مؤسسه کشتی‌سازی شهید محلاتی بازدید کردند و در نشستی با متخصصان، معاون و هیئت رئیسه این مؤسسه نیازهای صنعت دریایی بررسی شد.

امروز سه‌شنبه ۲۰ مرداد نیز برنامه دانشگاهیان و جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی که عسکری غلامزاده مسئول صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه هم آنان را همراهی می‌کرد بر محور گشت دریایی و بازدید از تأسیسات مستقر در دریا و شرکت دریایی ایران (صدرا) و جلسه با متخصصان این شرکت دنبال شد.

جلسه اختتامیه و جمع‌بندی دیدارها و موضوعات بررسی‌شده با نمایندگان شرکت‌های مورد بازدید و شرکت‌های فناور دانشگاه آزاد هم عصر امروز برگزار می‌شود.

صبح امروز مهدی بیدی مدیر منطقه جنوب شرکت صدرا در بازدید مسئولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از پروژه سکوسازی این شرکت اظهار کرد: شرکت صدرا تنها شرکتی است که ساخت و انتقال سکو را به‌صورت کامل انجام می‌دهد. به‌تازگی سکوی پی چهار را به پایان رساندیم که در زمینه انتقال و نصب با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو بود و به طریق غرق کردن در حال نصب است.

 

وی افزود: دو سکویی که الان در دست ساخت بوده از شاهکار‌های مهندسی شرکت است؛ این پروژه‌ها چه در مرحله طراحی و چه در زمینه ساخت، همه ساخت جوانان بوشهری است؛ اما به دلیل اینکه تبلیغات روی آن انجام نمی‌دهیم کسی اطلاعی ندارد که چه اتفاقاتی در این استان رقم می‌خورد. تبلیغات روی کشتی‌هایی که در این شرکت ساخته می‌شوند، انجام نمی‌دهیم؛ اما شرکت‌های دیگر به تعمیر کشتی‌های ما افتخار می‌کنند.

مدیر منطقه جنوب شرکت صدرا عنوان کرد: ساخت کشتی سوم افراماکس پس از دریافت سفارش از کشور خارجی آغاز و طراحی آن به پایان رسیده است و منتظریم که ورق‌های فولادی برسد تا کار را آغاز کنیم. بعد از اینکه کشتی اول ساخته شد به دلیل عدم استفاده و نبود سفارش برخی از دستگاه‌ها رده خارج شدند؛ به‌عنوان نمونه یک از دستگاه‌ها که همسطح کردن و نقاشی ورق‌های فولادی را انجام می‌دهد برای ساخت کشتی سوم نیاز به تعمیرات پیدا کرد و شرکت‌های خارجی حاضر نشدند همکاری کنند.

بیدی اضافه کرد: به همین دلیل این دستگاه را با استفاده از توان خود و آن‌گونه که خودمان می‌خواستیم، طراحی و ساخته شد. قطعات مورد نیاز این دستگاه در داخل ساخته و در این مجموعه برنامه‌نویسی می‌شود.

حرکت دانشگاه آزاد به سوی بسترسازی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی که در ۴۰ سال گذشته وظیفه آموزش و تربیت را بر عهده داشته و نیمی از آموزش عالی کشور را بر عهده دارد بیش از ۸۰ درصد مدیران کشور دانش‌آموخته این دانشگاه هستند.

سروش حیدری‌سنگستانی افزود: هرچند با تأخیر؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود پس از چند سال از گذشت گام دوم انقلاب، حرکت جدیدی را آغاز کرده تا برای بسترسازی تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین گام بردارد. این حرکت در استان‌های مختلف کشور توسط این دانشگاه در حال روی دادن است که در قالب رویداد‌های عصر امید انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در هماهنگی‌ها و نشست‌هایی که با نیروی دریایی منطقه دوم سپاه داشتیم، بنا بر این شد که رویداد عصر امید در زمینه کشتی‌سازی و اقتصاد دریا داشته باشیم. در این دو روز از مجموعه‌های مختلف ازجمله اداره بندر و مؤسسه شهید محلاتی بازدید‌هایی صورت گرفت که در زمینه‌های مختلف ارتباطات خوبی بین دو طرف برقرار و در زمینه‌های رنگ و رزین و پوشش‌ها گفت‌وگو‌های خوبی انجام شد. امیدواریم با گفت‌وگو‌هایی که بین شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد و مسئولان شرکت صدرا هم برقرار می‌شود، نتایج خوبی گرفته شود.

باید نیاز صنایع دریایی را استخراج‌ کنیم

مدیرکل صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی نیز عنوان کرد: صحبت‌هایی درباره صدرا شنیده بودم؛ اما وقتی از نزدیک روبه‌رو شدیم، دیدیم ظرفیتی که وجود دارد چند برابر صحبت‌هایی است که درباره آن خوانده یا شنیده و می‌دانیم.

لاله ملک‌نیا ادامه داد: باید بررسی کنیم که چگونه می‌توان در گفت‌وگو با دانشجویان و دانشگاهیان ارتباطی برقرار کرد تا بتوانیم فناوری را به اینجا بیاورم. انتظار داریم در زمینه تأسیسات دریایی یک نظام موضوعات ارائه دهید تا بر اساس آن ببینیم که چگونه می‌توان با هم همکاری کنیم. یکی از راه‌های تبلیغ شرکت استفاده از دانشگاه آزاد استان بوشهر بوده که به‌واسطه آن جوانان بدانند که چه اتفاقاتی در این شرکت در حال رخ دادن است.

وی مطرح کرد: جوانان امروز نیاز به امید دارند که با رویداد عصر امید تلاش داریم این امید را بین جوانان ایجاد کرده و باید بدانیم در صنایع دریایی چه لوازمی و چه نیاز‌هایی وجود دارد. باید نیاز صنایع دریایی را استخراج‌ کنیم وقتی‌که موضوعات شکسته شود چالش‌ها پیدا شده و می‌توان برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: بستر‌های لازم را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم که اگر برنامه‌های جدی انجام شود، می‌توان فرصت‌هایی ایجاد کرد تا جوانان بدانند که چه دستاورده‌ای صنعتی در صدرا وجود دارد و از خدمات پژوهشی دانشجویان به‌صورت رایگان استفاده شود. دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۵۰ واحد در کشور به‌صورت منطقه به منطقه و یکپارچه امکان بیشتری به صنایع برای رسیدن به اهداف خود را دارد.

انتهای پیام/