یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403  -  19 شوال 1445 -  28 آوریل 2024


دلیل تفاوت قیمت ماهی بوشهر و استان‎های دیگر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رای)

مدیرکل شیلات بوشهر یکی از مهمترین پروژه های سالجاری شیلات را در حوزه تولید ماهی در قفس اعلام کرد و دلیل آن را کاهش تدریجی فشار بر ذخایر دریایی دانست.

عباسعلی زنده بودی با اشاره به سرمایه گذاری شرکت پلیمر در سد رئیسعلی دلواری شبانکاره برای تولید ماهی در قفس گفت: قبلا اقدامات اولیه ای برای تولید ماهی در قفس در نقاط دیگر شروع شده بود، ولی سد رئیسعلی اولین و بزرگ‌ترین پروژه پرورش ماهی در قفس کشور محسوب می‌شود که با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌ها در حال اجراست.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در فاز نخست این طرح از تابستان امکان صید ماهی در دریاچه سد فراهم شود.

به گفته وی، ظرفیت سالانه این پروژه 6 هزار تن ماهی است که البته در فاز نخست پیش‌بینی تولید 2 هزار تن می شود.

زنده‌بودی اضافه کرد: برای تکمیل کل پروژه 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که 65 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 35 میلیارد تومان نیز آورده سرمایه‌گذار می باشد.

آغاز 3 طرح دریایی پرورش ماهی در قفس

مدیرکل شیلات استان همچنین پرورش ماهی در قفس در دریا را از دیگر پروژه های اولویت دار اعلام کرد و گفت: تاکنون 12 متقاضی این طرح در استان مجوزهای اولیه را گرفته اند، اما کار آنها شروع نشده که انتظار داریم در سالجاری سه متقاضی فعالیت شان شروع شود.

به گفته وی، از ساحل دیر، تنگستان، دشتی و بوشهر بهترین محل های کارشناسی جهت پرورش ماهی در قفس دریایی تعیین شده است.

زنده بودی میانگین تولید سالانه محصولات آبزی در استان را 60 هزار تن اعلام کرد که سالانه 13 تا 14 هزار تن میگوی پرورشی از آن جمله می باشد.

وی یکی دیگر از برنامه های شیلات را تولید میگوی پرورشی در آبهای نامتعارف و لب شور استان دانست و ادامه داد: پژوهش ها در این خصوص موفقیت آمیز بوده و امیدواریم در سالجاری زمینه تولید میگو در آبهای بالادست رودخانه مند، حله و آب های لب شور استان اجرایی کنیم.

این مقام مسئول معدوم سازی مولدهای میگوی اکوادوری به دلیل وجود بیماری لکه سفید را تایید کرد و افزود: این مولدها قبل از سال وارد بوشهر شدند، البته مولدهای جدیدی که از هاوایی آمریکا آمده، مراحل قرنطینه را بدون مشکل طی و بخشی از آن راهی مزارع استان شده است.

به گفته مدیرکل شیلات، گونه میگوی پرورشی بوشهر سفید اروپایی (وانومی) است که پس از چند سال نیازمند بهسازی نسل می باشد، از این رو امسال 50 درصد مولدهای موردنیاز پرورش دهندگان خارجی می باشد.

بیمه فقط 25 درصد خسارت پرورش دهندگان را جبران می کند!

مدیرکل شیلات استان درباره نارضایتی پرورش دهندگان پیرامون خسارت بیماری لکه سفید در مزارع گفت: سال گذشته این بیماری 80 درصد مزارع پرورش میگوی استان را در بر گرفت که 25 میلیاردتومان خسارت برآورد شده است.

عباسعلی زنده بودی ادامه داد: اغلب مزارع زیرپوشش بیمه بوده اند، ولی مبلغی که بیمه متقبل شده، بصورت شفاهی حدود 25 درصد خسارت می باشد که خواسته پرورش دهندگان را تامین نمی کند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم از منابع دیگر زمینه جبران بخشی از خسارت وارده به پرورش دهندگان را فراهم نماییم.

اجرای طرح دربابست در سالجاری

مدیرکل شیلات در بخش دیگری از این نشست زمان آزادسازی میگو در آبهای بوشهر را منوط به اعلام پژوهشکده میگو دانست که احتمالا اوایل تابستان است، ضمن اینکه همانند سال گذشته، احتمالا امسال نیز با همراهی اتحادیه و تعاونی های صیادی، طرح دریابست (ممنوعیت صیادی) پیش از فصل میگو اجرایی می شود.

ردیاب روی شناورهای بوشهر اجباری می شود

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات شیلات برای بازسازی ذخایر دریایی گفت: یکی از مشکلات ما، برداشت بی رویه از منابع دریایی است که باید با اقدامات نظارتی و پلیسی با آن مقابله کرد، ولی نیروهای حراست دریایی شیلات کم هستند و قادر به پوشش همه پهنه دریایی استان نیستند و تعداد پرونده های تخلف در این زمینه زیاد می باشد، از این رو باید از سامانه های روز بهره ببریم.

زنده بودی خبر داد: طرح نصب ردیاب روی شناورها که در بندرعباس اجرایی شده، برای بوشهر در مرحله تست می باشد و پس از تایید نهایی برای مالکان شناورها نصب آن اجباری می شود. با این سامانه امکان رصد فعالیت شناورها و حتی تخلفات صید هم فراهم می باشد، چرا که بروز تخلف در سرعت فعالیت شناور تاثیرگذار است.

به گفته وی، طرح استفاده از پهباد در سواحل صیدگاهی استان هم در دستور کار می باشد که احتمالا در ماههای آینده برای پایش فعالیت شناورها اجرایی خواهد شد.

وی رهاسازی ماهی و ایجاد زیستگاههای مصنوعی در دریا را راهکار دیگری برای بازسازی ذخایر آبزیان دانست و یادآور شد: به دلیل وضعیت خاص اعتباری دولت، در سالجاری این دو مورد امکان پذیر نیست، اما تلاش داریم با اقدامات کنترلی، دست کم برداشت ها از دریا بیش از این نباشد.

دلایل تفاوت قیمت ماهی بوشهر و مناطق دیگر کشور از زبان مدیرکل شیلات

یکی از پرسش های مطرح شده از مدیرکل شیلات استان در خصوص دلایل تفاوت قیمت ماهی در بازار بوشهر و استان های همجوار و حتی پایتخت بود.

زنده بودی با بیان اینکه مدیران قبلی شیلات هم نمی توانسته اند به این پرسش پاسخ قطعی دهند، گفت: کیفیت ماهی روز در بوشهر در قیمت گذاری موثر است، طوری که ماهی هایی که در بوشهر می ماند، پس از فرآوری به بازار شهرهای دیگر می رود و ارزانتر فروش می روند.

وی افزود: همچنین بخش عمده بازار ماهی شهرهای بزرگ کشور از هرمزگان یا سیستان و بلوچستان تامین می شود که بصورت یکجا از شناور خریداری و به دلیل مناسب بودن زیرساخت های این دو استان، روانه شهرهای بزرگ می شود که این کاهش واسطه و ماندن یک روزه ماهی در کاهش قیمت بازار هدف موثر است.

وی عقیده داشت: جدا از این موارد، بوشهر شهری گران است که این موضوع بر آبزیان هم اثر گذاشته، ضمن اینکه بازارچه ماهی شیلات در صلح آباد توسط بخش خصوصی فعال شده که آبزیان را از کشتی های بزرگ تامین می کند و ارزانتر از بازار رسمی به فروش می رساند، ولی چون فرهنگ استفاده از ماهی منجمد بین مردم بوشهر جا نیفتاده، از این بازارچه استقبال زیادی نمی شود.

مدیرکل شیلات در پاسخ به سوالی درباره اینکه خودش ماهی از کجا خریداری می کند، گفت: از ماهی منجمد بازارچه شیلات خریداری می کنم، چرا که در حین انتقال به ساحل توسط کشتی ها در سردخانه قرار داشته و بهداشتی تر از بازار فعلی ماهی فروشان نگهداری می شود.