جمعه, 21 ارديبهشت 1403  -  2 ذي‌القعده 1445 -  10 می 2024


کتاب ایران هراسی و اسلام هراسی از منظرغرب به قلم نویسنده بوشهری منتشر شد

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.50 (1 رای)

بوشهرما:سیدحسین جعفری :هراس از ایران واسلام و تهدیدپنداشتن آن به طور وسیعی در میان دولت های منطقه خاورمیانه و نیز درپهنه جهانی وجود دارد.اسلاموفوبیا(اسلام هراسی -ترس از اسلام) وایرانوفوبیا(ایران هراسی - ترس از ایران)مفهومی است که به ترس و پیش داوری و تبعیض غیرعقلایی در برابر اسلام ، ایران و مسلمانان اشاره دارد.

برداشت غربی  این است که که اسلام فاقد ارزش مشترک با دیگر ادیان وفرهنگ هاست و در  مقایسه باغرب در موقعیتی فرو دست قرار داردو بیش از اینکه یک دین باشد ، یک ایدئولوژی سیاسی است و پیش از به کارگیری گسترده اسلام هراسی در بحث های شرق شناسی نوعی دیگر از اسلام هراسی را بعنوان بیگانه پرستی ونژادپرستی در اروپا مطرح می کردند.

به اعتقاد نگارنده ، ظهور پدیده اسلام هراسی بویژه پس از تثبیت انقلاب اسلامی و تاثیر آن در جهان به خصوص جهان اسلام پروژه ای بود که هدف نهایی آن گسترش مفهوم (ترس از انقلاب اسلامی) و طراحی (ایران هراسی) به ویژه پس از موفقیت های جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای است .

غرب با توجه به تجربه طولانی شرق شناسی ، حضور استعماری در کشورهای اسلامی و نیز مطالعات گسترده مربوط به مسائل بین المللی ومیان فرهنگی بخوبی می دانست که (تشیع ) رویکرد اصیل اسلامی است که عامل اساسی تحول جهان اسلام خواهدبود.

اقدامات مختلف ناامنی وبراندازی ؛ ایجادفشار وتحریم های ظالمانه ؛ جنگ نظامی وبه حاشیه کشیدن نظام اسلامی در ایران  در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همگی باشکست وناکامی غرب روبروشد و برنامه های صلح آمیزهسته ای ایران هم  باعث افشای برنامه های ضدبشری غرب واسرائیل شد.

وضعیت جدیدنه تنها باعث تشدید تحریم ها ، اعمال فشارهای گوناگون و تلاش برای درگیرکردن ایران با تنش های  درونی وبیرونی شد، بلکه عاملی بر طرح وسیع تر پروژه (اسلام هراسی و ایران هراسی) در رسانه های جهانی گردیدو استنباط نگارنده این است که نوعی همگرایی رسانه ای میان اسلام هراسی ، ایران هراسی وشیعه هراسی ایجاد شده است.

نگارنده در این مجموعه تلاش کرده است که رویکردی نوینی را به بحث ایران هراسی و اسلام هراسی بگشاید وراهبردهای خروج از این مساله متناسب با  شرایط حاکم برجهان ارائه نماید.

کتاب ایران هراسی واسلام هراسی از منظرغرب به قلم دکتر سیدحسین جعفری پژوهشگرجامعه شناسی سیاسی ومدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحدبوشهر  در اول دی ماه 1402منتشر وروانه بازار کتاب گردیده است.

علاقمندان به تهیه کتاب فوق می توانند در بوشهر به کتابفروشی پاپیروس جنب ستاد نمازجمعه بوشهر مراجعه نمایند.

پایان پیام//