یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403  -  4 ذي‌القعده 1445 -  12 می 2024


در جام رسانه ای امید استان بوشهر مطرح شد:بیش از 51نوع محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تولید می شود

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رای)

بوشهرما:رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت:با بهره برداری از همه فازهای پارس جنوبی بیش از 51نوع محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تولید می شود .

مهراب قبادی روز یکشنبه  در جریان جام رسانه ای امید در عسلویه استان بوشهرافزود: در حال حاضر ۲۲ صنعت پتروشیمی با ظرفیت ۴۳ هزار کیلو تن با ۵۱ نوع محصول تولید می شود ، و ۲۶ طرح پتروشبمی با ظرفیت ۲۱ هزار با ۳۳ نوع محصول در دست اجراست که تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مجموع مجتمع های پتروشیمی به ۴۸ واحد ، مجموع ظرفیت ۶۴ هزار میلیون تن و تعداد ۶۴ محصول بالغ می شود.

وی اظهارکرد:بر اساس آمار رسمی، ایران با داشتن ۳۲ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی با ۱۶ درصد ذخایر گازی جهان در جایگاه دوم بعد از روسیه ای قرار دارد که با ۳۸ میلیون متر مکعب ذخایر گاز، ۱۹ درصد این منابع در اختیار دارد.

وی اضافه کرد:این در حالی است که تولید گاز طبیعی ایران با ۶ درصد ، ۲۴۴ میلیارد متر مکعب در سال بوده و مصرف نیز ۶ درصد تولیدات دنیا و به میزان ۲۲۳ میلیارد متر مکعب در سال است.

به گفته وی  از ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع میدان مشترک، سه هزار و ۷۰۰کیلومتر آن متعلق به ایران است، ضمن این که از یک هزار و ۳۱۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی، ۴۱۰ تریلیون فوت مکعب به ایران اختثاص دارد.

آمارهای وزارت نفت نشان می دهد که از ۴۹ میلیارد بشکه ذخایر میعانات گازی متطقه مشترک پارس جنوبی بین ایران و قطر، ۴۹ میلیارد بشکه ذخایر میعانات گازی وجود دارد که سهم ایران، ۱۶ میلیارد بشکه است.

قبادی تصریح کرد: در منطقه مشترک پارس جنوبی در حوزه سرزمینی ایران. هشت درصد از ذخایر گاز دنیا، ۵۰ دزصد از ذخایر گاز ایران و ۷۰ درصد از گاز تولیدی کشور وجود دارد.

وی افزود: در حدود ۵۵ درصد از میعانات تولید شده در پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال و تبدیل به ۷۰ میلیون لیتر فراورده در روز شامل ۴۵ میلیون لیتر بنزین می شود به گونه ای که ۴۰ درصد تولید بنزین کشور از محل محصولات تولیدی میدان پارس جنوبی تامین می شود.

به گفته وی برنامه و میزان تحقق تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی نشان می دهد که در سال ۱۴۰۰، روزانه برای ۶۵۲ میلیون متر مکعب گاز برنامه مصوب شده که ۶۳۱ میلیون متر مکعب آن معادل ۹۶.۷ درصد محقق شده است.

وی تاکیدکرد:ارزش این میزان گاز تولیدی از پارس جنوبی که ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور را تامین می کند معادل ۴ میلیون بشکه نفت در روز است.

همچنین روند تولید سالانه و تجمعیعی گاز غنی شده از میدان مشترک پارس جنوبی، ۲ هزار میلیارد متر مکعب به ارزش ۳۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است .

وی اضافه کرد:اکنون ۱۳ پالایشگاه با سه هزار و ۲۰۰ خط لوله دریایی ۳۲ اینچ ، ۲۹ سکوی سکوی بهره برداری و ۳۳۶ حلقه چاه روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب تولید در میدان گازی پارس جنوبی انجام می شود.

براساس صحبت های وی  روزانه هر پالایشگاه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شبکه، ۴۰۰ تن گوگرد، ۷۷ هزار بشکه میعانات کازی، یک هزار و ۸۰۰ تن بوتان، یک هزار و ۱۰۰ تن پروپان، ۲ هزار و ۷۵۰ تن اتان و در مجموع محصولات به ارزش ۱۰ میلیون دلار در روز معادل ۳.۵ میلیارد دلار در سال تولید می شود.

وتامین خوراک صنعت پتروشیمی از گاز تولید شده میدان گازی پارس جنوبی نشان می دهد که در مجموع ۲۹ میلیون تن اتان، پروپان و بوتان از تاسیسات پارس جنوبی استحصال می شود و به واحدهای پتروشیمی و یا صادرات ارسال می شود.

همچنین در سال ۹۹ تولید صنعت پتروشیمی در ایران ۶۱ میلیون تن بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۶۹ میلیون تن رسیده است که از این مقدار ۵۰ درصد در عسلویه ، ۳۰ درصد ماهشهر و مابقی در سایر مناطق تولید شده است.

قبادی تصریح کرد:هم اکنون ۲۲ صنعت پتروشیمی با ظرفیت ۴۳ هزار کیلو تن با ۵۱ نوع محصول تولید می شود ، ضمن این که ۲۶ طرح پتروشبمی با ظرفیت ۲۱ هزار با ۳۳ نوع محصول در دست اجراست که تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مجموع مجتمع های پتروشیمی به ۴۸ واحد ، مجموع ظرفیت ۶۴ هزار میلیون تن و تعداد ۶۴ محصول بالغ شده است.

پایان پیام//