دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


شهرک نیایش ومسکن مهربوشهرغیرمهندسی بوده ودرآینده نزدیک به بافت فرسوده تبدیل می شود

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.50 (1 رای)

بوشهرما:دو شهرک نیایش ومسکن مهر بوشهر، مهندسی‌ساز نیست ودر آینده نزدیک به بافت فرسوده تبدیل می‎شود.

به گزارش "بوشهرما"به نقل ازخبرگزاری علم وفن آوری استان بوشهرمعایبی که می‌توان برای دو شهرک نیایش و مسکن مهر استان بوشهربرشمرد، بیشتر از مزایایی آن است، نبود زیرساخت‌های استاندارد ترافیکی، شهری و اجتماعی و آموزشی و پایین‌ترین کیفیت مصالح ساختمانی و نبود نمای بیرونی مناسب است که در آینده نزدیک آن را به بافت فرسوده تبدیل می‌کند.

  در كنار كلان شهرها و شهرهای مادر به دلیل سرریز جمعیت و خانه‌دار كردن اقشار كم درآمد، مسئولین ایجاد شهرك‌های جدید و مسكن مهر را آغاز کردند اما مسئولین شهر سازی مسائل مهمی مانند مسائل و شاخص‌های زیست محیطی، عرضه و تقاضا، امكانات رفاهی، فضای سبز و بهداشت عمومی كیفی و امکانات علمی و آموزشی کمتر مورد توجه قرار داده‌اند.

بی توجهی به این مسائل می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد و بیشتر شهرهای جدید و مسكن‌های مهر به دلیل نداشتن شاخص‌ها و امكانات زیستی نتوانسته است جمعیت مورد نظر شهرهای مادر را جذب كنند.

استان بوشهر هم از این امر مستثنی نبوده و پروژه ایجاد دو شهرک نیایش و مسکن مهر در محلات جنوبی و شمالی شهر بوشهر حدود 11سال گذشته ایجاد شده است و در حال حاضر 5سال از راه‌اندازی آن می‌گذارد و نزدیک به ۳۱۹۰ واحد مسکونی(حدود ۱۲هزار نفر جمعیت)  در آن سکونت دارند.

برجسته‌ترین مشکلات ساکنین این دو شهرک

برجسته‌ترین مشکلات ساکنین این دو شهرک، نبود امکانات لازم از جمله: نبود جاده اختصاصی از سمت باغ زهرا به این دو شهرک، مسجد، مرکز بهداشتی ودرمانی، کلانتری، سالن ورزشی، تجهیز پارک و روشنایی معابر، پایگاه بسیج، ایجاد فضای سبز و مراکز علمی.... می باشد که باعث نارضایتی ساکنین این دو شهرک شده است.

در آبان‌ماه سال جاری یک مورد انفجار گاز در واحدهای مسکن مهر در شهرک نیایش بوشهر به نیرو‌های عملیاتی اطلاع داده شد و نیروهای آتش نشانی شهرستان بوشهر بلافاصله پس از اطلاع از حادثه، در محل حضور یافتند اما نبود آتش‌نشانی در این شهرک‌ها باعث شد در  این حادثه چهار نفر مصدوم شوند ودو واحد مسکونی هم آسیب ببیند.

با توجه به گفته‌های مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بوشهر نیاز است که در شهرک نیایش نیز ایستگاه ایجاد شود که اکنون برای ایجاد ایستگاه در شهرک نیایش زمین تامین شده، اما برای ساخت ایستگاه نیازمند کمک مسئولان استانی است و شهرداری و فرماندار و نماینده مردم بوشهر باید توجه لازم به این مسئله داشه باشند.

شهرک جدید، در آینده نزدیک به بافت فرسوده تبدیل میشود

معایبی که می‌توان برای دو شهرک نیایش و مسکن مهر برشمرد، بیشتر از مزایایی آن است. این شهرک‌ها از زیرساخت‌های استاندارد ترافیکی، شهری و اجتماعی برخوردار نیست  و علاوه بر این منازل شهرک مهر با پایین‌ترین کیفیت مصالح ساختمانی و بنایی احداث شده است و نمای بیرونی آن طوری رنگ‌آمیزی شده است که باعث اعتراض ساکنین این شهرک شده است و درخواست پیگیری بازسازی نمای آن با همکاری ساکنین توسط اداره مسکن و شهرسازی  داده شده است.

در همه جای دنیا در ابتدا زیرساخت‌های شهری در یک منطقه ایجاد می‌شود و سپس شروع به هدایت جمعیت به منطقه مسکونی جدید می‌کنند این در حالی است که در مسکن‌های مهر به ویژه در شهرک مهر و نیایش استان بوشهر زیرساختی مناسبی برای این موضوع پیش‌بینی نشده است.

مدیریت شهری نه تنها در احیای بافت فرسوده در مرکز شهر اقدام موثری نکرده، بلکه تا چند سال آینده با بافت فرسوده شهرک‌های جدید روبرو می‌شود که امنیت زندگی در این واحدهای ناکارآمد را برای ساکنان آن به خطر می‌اندازد و تکلیف هزینه‌هایی که مردم اقشار کم‌درآمد برای ساخت این واحدها متحمل شدند را چه کسی پاسخگو است؟

برخی از ساکنان این شهرک‌ها از نبود امکانات زیرساختی، فضاهای مناسب ورزشی، تفریحی، آموزشی و بهداشتی گلایه‌مند هستند و از ستاندار و شهرداری، مسکن و شهر سازی و همچنین نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تقاضا دارند به این مسئله رسیدگی کنند و توجه ویژه به این مسئله داشته باشند.

انتهای پیام/

خبرنگار:حسینی مفرد