دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403  -  20 شوال 1445 -  29 آوریل 2024


یکی از مساجد بوشهر ثبت ملی شد

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)
بوشهر ما : در جلسه کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول 18 اثر از استان‌های سیستان‌وبلوچستان، یزد، خوزستان، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری و بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بوشهر ما : در جلسه کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول 18 اثر از استان‌های سیستان‌وبلوچستان، یزد، خوزستان، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری و بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش  بوشهر ما : در این جلسه فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار، حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان‌شناسی، سیاوش صابری مدیرکل دفتر حفظ و احیا، مهندس حسین رایتی‌مقدم، ناصر نوروززاده‌چگینی، عباس مقدم، ذات‌الله نیک‌زاد از اعضای کمیته و مجید مرادی و طاهره متقی از کارشناسان دفتر ثبت، حضور داشتند. 

در این جلسه آثار قلعه رستم، ارگ ورمال، منار مسجد قدیمی دولت‌آباد، سرای میرخان بِزی، سرای حاجی خالصی بِزی، خانه ملک، عمارت بخشداری قدیم نیک‌شهر از استان سیستان‌وبلوچستان در فهرست آثار ملی غیرمنقول ثبت شدند. ارگ بزرگ ورمال یکی از شاخص‌ترین و بزرگ‌ترین بناهای بزرگ خان‌نشین نه‌تنها در سیستان، بلکه در شرق ایران است که از معماری منحصربه‌فرد و خاص خود برخوردار است. وجود یک دهانه آسباد در پیکره مرکزی ارگ و سیستم‌های بادگیر متنوع بر ارزش‌های آن افزوده است. منار مسجد قدیمی دولت‌آباد تنها مناره تاریخی باقیمانده در منطقه سیستان است که نماد مساجد و مناره‌های کهن دارالولایه است. همچنین خانه گرامیان، خانه بستان، خانه درخشانی، خانه ملک یا نیک‌فرجام، آسیاب کوشک نو و پل آب‌بر خرانق از استان یزد به سلک آثار ملی درآمدند. چهار خانه مذکور و آسیاب کوشک‌نو در بافت تاریخی و ثبت‌شده یزد قرار دارند. خانه ملک متعلق به اکبر ملک، موسس و صاحب‌امتیاز نخستین نشریه یزد به‌نام ملک است. این خانه امروزه در ملکیت آقای نیک‌فرجام است. پل آب‌بر خرانق تنها پل آب‌بر یزد است که با هدف انتقال آب از یک ساحل به ساحل دیگر رودخانه کال ساخته شده است. آسیاب کوشک‌نو از آسیاب‌های بسیار ارزشمند شهر یزد است که در عمق 15متری زمین و در محل تلاقی دو رشته قنات اله‌آباد و قنات ثبتی زارچ واقع شده است. موزه آبادان و موزه جنگ خرمشهر در استان خوزستان نیز در زمره آثار ملی شناخته شدند. موزه آبادان در سال 1338 با تلاش علی هانیبال و همکاری شرکت نفت بنیان نهاده شد و در سال1340 به بهره‌برداری رسید. گنبد این بنا با ارتفاع 5/22 متر متاثر از گنبد دانیال‌نبی(ع) در شوش است. بنای موزه جنگ خرمشهر جزو نخستین ساختمان‌های شرکت نفت است که بعد از چاه نفت مسجدسلیمان توسط انگلیسی‌ها ساخته شد. آثار انواع ترکش‌ها و گلوله‌های رژیم بعثی عراق روی این بنا، یادآور رشادت و مقاومت ایرانیان در حماسه بزرگ خرمشهر است. 

یکی دیگر از آثاری که در این جلسه به فهرست آثار ملی کشور وارد شد، روستای تاریخی آتان در استان قزوین بود. این روستا یکی از روستاهای حوزه فرهنگی- تاریخی الموت است که از نمونه‌های عالی هم‌پیوندی محیط طبیعی و محیط انسان‌ساخت است. ساختار پلکانی معماری روستا، وجود امامزاده ابراهیم(ع) و قدمگاه و همچنین چشم‌انداز کوهستانی الموت شاهدی بر ارزش‌های طبیعی، کالبدی و فرهنگی- مذهبی آن است. به گزارش عین‌السلطنه، الموت در دوره قاجار دارای چهار ناحیه بوده است: بالا رودبار، ترکان، اندج‌رود و آتان. 

مسجد شنبدی در بوشهر، دیگر اثری بود که در این جلسه واجد ارزش برای ثبت شناخته شد. این مسجد در بافت قدیمی شهر بوشهر واقع است. معماری مسجد، معماری بیت هیلانی و مصالح به‌کاررفته در آن، سنگ اسفنجی دریایی و ملات گچ (از مصالح بوم‌آورد منطقه) است.

 مشخصه بارز این بنا، وجود چهار رواق و 18 ستون است. روستای یاسه‌چای در چهارمحال‌وبختیاری، دیگر اثر ثبت‌شده در این فهرست است