سه شنبه, 01 خرداد 1403  -  13 ذي‌القعده 1445 -  21 می 2024


بزرگترین "چرخ فلک" پایتخت انرژی بعد از شش سال هنوز نمی‌چرخد/ وعده‌هایی برای تکمیل

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 2.00 (1 رای)
بوشهرما:در سال ۱۳۹۴ با مصوبه شورای شهر بوشهر و تعامل شهرداری پروژه احداث بزرگترین چرخ فلک در جنوب کشور مصوب شد که به دلیل تخلفات مالی بعداز شش سال هنوز چرخ این چرخ فلک نمی‌چرخد و مدام در حال تغییر پیمانکار است.

 در مرداد ماه سال 94 غلامعلی میگلی نژاد، شهردار بوشهر با ارائه پیشنهادی به شورای شهر مبنی بر ساخت پارک بازی و بزرگترین چرخ فلک کشور در بوشهر، ایجاد بزرگترین چرخ و فلک کشور در بوشهر محقق شد.

از آنجایی که بوشهر با کمبود امکانات رفاهی و شهربازی روبرو است و این مسئله یکی از دغدغه های مهم مردم بوشهر برای گذراندن اوقات فراغت خود به خصوص در فصل تابستان است از این رو برای تکمیل این چرخ و فلک که می تواند علی الحساب یکی از امکانات تفریحی آن ها محسوب شود روز شماری می کنند.

مسئولین وقت شهرداری و اعضاء سابق شورای شهر که به دلیل مشکلات اقتصادی در دام قانون گرفتار شدند، چندین بار وعده دادند در کمترین زمان ممکن این پروژه به بهره برداری خواهد رسید. حتی برخی مسئولین شهرداری در اخبار اعلام کردند کابین‌های چرخ فلک در حال اتمام است و بعداز نصب افتتاح خواهد شد.

با توجه به اینکه برای اتمام این پروژه چندین پیمانکار توسط اعضاء شورای شهر وقت تعیین شد، اما ظاهر پروژه هیچ گونه تغییری نداشت و چشم‌هایی مردم همچنان در انتظار بود که کی قرار است روبان قرمز این غول پیکر پاره شود.

طبق تعاملی که بین شهرداری و شورای شهر صورت گرفت در مهرماه سال 95 شهردار وقت بوشهر از راه‌ اندازی چرخ فلک ۸۰ متری بوشهر خبر داد و گفت: در کشور این بزرگترین چرخ و فلک در نوع خود است و سازنده آن انحصاری است و ظرف مدت ۱۵ روز آینده مونتاژ و برپا خواهد شد اما با گذشت 10 ماه از وعده 15 روزه شهرداری، تنها شاهد بنا شدن پایه های این چرخ فلک عظیم هستیم.

قرارداد احداث این پروژه بر اساس توافق ۴۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال ریال بوده که ۸۰ درصد کل ارزش اعتباری و هزینه‌های زیرسازی و فونداسیون آن برعهده شهرداری به ارزش ۳۷میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و سهم نفر دوم معادل ۲۰ درصد به مبلغ ۹میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال بوده است.

وعده معاون اجرایی سابق شهرداری بوشهر برای تکمیل پروژه

عبدالرسول رمضانی معاون اجرایی سابق شهرداری بوشهر، سال 96 در گفتگو با خبرنگار سپاس با اشاره به پروژه چرخ فلک، اظهار کرد: پروسه ساخت چرخ و فلک در مرحله ساخت کابین ها است و نهایتا تا دو ماه آینده ساخت کابین ها به اتمام می رسد.

وی با اشاره به امکانات این چرخ فلک افزود: کابین های چرخ فلک به سیستم گرمایشی و سرمایشی مجهز می شوند و در نظر داریم در زیر و اطراف چرخ و فلک، فست فود و غذاهای آماده بنا شود.

رمضانی با بیان اینکه چرخ فلک به عنوان یک اِلمان استفاده می شود بیان کرد: بعد از اتمام مراحل ساخت و راه اندازی چرخ فلک، بازهای مهیج دیگری نیز در فضای اطراف چرخ و فلک ساخته می شود.
معاون اجرایی شهرداری گفت: به دلیل اینکه چرخ و فلک ساخت کشور خودمان است و تا حدودی از برنامه ریزی انجام شده عقب هستیم بعد از اتمام کابین ها، چرخ و فلک تا آخر سال جاری راه اندازی می شود.

تاکید مکرر اعضاء سابق شورا برای تکمیل پروژه چرخ فلک ناکام ماند

روح الله نصرتی نایب رئیس شورای شهر بوشهر سال 69 در یکی از نشست‌های شورای شهر با سرمایه‌گذار پروژه چرخ فلک بوشهر اظهار داشت: پروژه چرخ فلک به یکی از دغدغه های جدی اعضاء تبدیل شده علیرغم وعده‌های داده شده این پروژه هنوز به بهره‌برداری نرسیده و زمان راه‌اندازی آن مشخص نشده است؛ به گونه‌ای که یکی از دغدغه های شهروندان شده و مکررا از ما در مورد زمان به بهره برداری این پروژه سؤالاتی مطرح می کنند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر بوشهر خاطرنشان کرد: پیرو درخواستی که برای حضور سرمایه گذار این پروژه در صحن شورا و بررسی وضعیت  چرخ فلک مطرح کردم طی هماهنگی بعمل آمده از سرمایه گذار پروژه دعوت بعمل آمد که در صحن شورا حضور پیدا کند و پاسخگوی سوالات اعضا شورا باشد و همچنین بازدید میدانی نیز به اتفاق رئیس، جمعی از اعضای شورا، سرپرست شهرداری، معاونین و سرمایه‌گذار پروژه از چرخ فلک داشتیم.

وی افزود: در این نشست سرمایه‌گذار پروژه توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت روند کاری چرخ فلک داد و دلیل دلیل تاخیر در پروژه را مسائل و مشکلاتی از قبیل تورم و افزایش چندین برابری قطعات اعلام کرد که این برای اعضاء شورا قابل قبول نبود و با توجه به اینکه شهرداری به تعهدات خود عمل کرده است و مبلغ ۴۷۰ میلیون تومان باقی مانده نیز باید در زمان راه اندازی چرخ فلک پرداخت شود.

نصرتی تصریح کرد: تاکید اعضاء شورا تسریع در عملیات این  پروژه و راه‌اندازی هر چه سریعتر آن بود که سرمایه‌گذار وعده دادند در اردیبهشت ماه این پروژه به بهره برداری می رسد.

قرارداد جدید شهرداری برای تکمیل پروژه چرخ و فلک

عبدالخالق برزگرزاده عضو فعلی شورای شهر بوشهر در گفت و گو با رسانه‌های محلی با اشاره به اینکه شهرداری بخشی از بدهی پیمانکار چرخ فلک پرداخت کرده است، اظهار کرد:

براساس توافهم نامه جدید پیمانکار چرخ فلک که حدود دوسال پروژه را رها کرده بود، در روزهای آینده جهت تکمیل پروژه عملیات اجرایی را آغاز می کند. 

عضو شورای شهر بوشهر گفت: نصب موتور، نورپردازی و فضا سازی از مهمترین بخش های باقی مانده پروژه است و اگر مشکلی ایجاد نشود حداقل تا سه ماه آینده باید پروژه به بهره برداری برسد.

وی تاکید کرد: اعتبار این پروژه مربوط به سال 94 است. با توجه به اینکه نوسانات بسیاری در بازار وجود داشته، جهت تامین مالی باید پروند ه پروژه در کمیسیون ماده 38 مورد بررسی قرار گیرد تا در روند تکمیل پروژه مشکلی ایجاد نشود.

نیاز توجه دستگاهای نظارتی برای تکمیل پرروژه‌های عمرانی

برای تکمیل این پروژه همه پیمانکاران، کارمندان و مدیران شهرداری بندر بوشهر و برخی از مسئولین دستگاه های اجرایی دولت تدبیر و امید وعده‌های کلان دادند و برخی نیز خوب توانستند با تصاویر پروژه راهی پست‌های کلان کشور شوند.

اما بسیاری از این مدیران و اعضاء سابق شورای شهر بوشهر سراز بازداشتگاه درآوردند و همچنان در گیر اختلاس‌ها در پروژه های عمرانی شهر بوشهر هستند.

حال باید منتظر  ماند در این زمان باقی مانده عمر شورای شهر و انتصاب شهردار جدید بندر بوشهر، پروژه چرخ فلک و برخی پروژه های عمرانی شهر کی به بهره‌برداری می‌رسد یا اینکه همچنان چشم‌های مردم باید منتظر بماند.

در کنار فعالیت و وعده‌های مدیران برای تکمیل پروژه های عمرانی باید دستگاه‌های نظارتی با دقت بهتری بر روند اجرای پروژه‌ها احتمام داشته باشند تا مرکز استان بیشتر از این متضرر نشود./سپاس