دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


هجدهم اسفند ماه روز بوشهر؛ سالروز تأسیس دبیرستان ماندگار سعادت

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

 

 

 

به گزارش بوشهر ما ؛ سیدهاشم علوی زاده  در گفت و گو با خبرنگار بوشهرما اظهار کرد: بندر بوشهر در قرن نوزدهم میلادی در زمینه اقتصادی و فرهنگی به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافت و معتبر ترین بندر تجاری جنوب ایران گردید.

مدیر مدرسه سعادت افزود: به همین لحاظ در آستانه قرن بیستم در پوشش ظاهری آرام، عرصه تحولات فرهنگی مهمی شد. با استفاده از چنین شرایطی احمد خان دریابیگی در سال ١٢٧٨ ش ( ١٣١٧ ه ق) در پیوند با خواست عمومی مردم، همراه با محمد باقر بهبهانی بعنوان اولین مدیر سعادت و بعدها با همراهی بیشتر دو برادر به نام های شیخ محمد حسین و شیخ عبدالکریم سعادت اقدام به تأسیس و راه اندازی مدرسه بوشهر نمودند.

وی عنوان کرد: دیری نگذشت که فعالیتهای این مدرسه به نتیجه نشست و دانش آموختگان بسیاری را به جامعه فرهنگی ایران تقدیم نمود که هریک، به نوعی، منشأ خدمات ارزنده ای در زمینه های علمی، ادبی و فرهنگی گردیدند.

علوی زاده تشریح کرد: درمیان این تحصیل کردگان، روشنفکرانی وجود داشته است که باعث پیشرفت در برخی زمینه های فرهنگی و علمی کشور عزیزمان ایران شده اند. علیرغم اهمیت و عظمت این جنبش عظیم فرهنگی و نتایج آن، اقدام اساسی برای معرفی آن صورت نگرفته بود. شکی نیست که نسل کنونی در برابر زحمات و تلاشهای فرهنگی گذشتگان مسئولیت دارد.

زمینه شکل گیری مدرسه سعادت

مدیر مدرسه سعادت تشریح کرد: اقدامات احمد خان دریابیگی در عرصه فرهنگ، موجبات فراهم آمدن زمینه های مناسبی برای تأسیس مدرسه سعادت در بوشهر شد. او که خود از تحصیل کردگان رشته مهندسی نظام دارالفنون بود، با تشریک مساعی عالمانه شیخ محمدحسین سعادت، فارغ التحصیل دارالمعلمین تهران و مدرس دروس الهیات و ادبیات عرب دارالفنون و مدرسه افتتاحیه تهران ( ١٢٧٧ ش/١٣١۶ق.)،مکتب احمدیه را که سال ها قبل در بوشهر آغاز بکار کرده بود، به گونه ای جدید به مدرسه ای رسمی در جنوب ایران مبدل ساخت.

علوی زاده بیان کرد: مکتب احمدیه، آخرین حلقه اتصال و سر حلقه بزرگ مکتبی بود که دانش های گذشته را به علوم نوین پیوند می‌زد و چشمه جوشان سعادت را در سرزمین تفتیده بوشهر نوید میداد. 
معلمان و مربیانش همه عاشقان حق بودند، با حداقل معاش می ساختند و نمی گذاشتند شاخسار درخت علم و معرفت خشکیده یا زرد گردد.

وی خاطرنشان کرد: دیری نگذشت که جوانه های دانش در این مدرسه نوپا به شاخ و برگ نشست و بر کرانه های خلیج فارس و دریای عمان سایه گستر شد. فعالیت های این مدرسه، وی بیان کرد: علوی زاده بیان کرد: شهرهای نجف اشرف، کربلا، کاظمین و سامرا را شامل شد و سرزمینهای امارات، بحرین، کویت، زنگبار و هند را متوجه خود ساخت.

اعزام به خارج از کشور توسط بازرگانان معارف پرور 

مدیر مدرسه سعادت بوشهر تشریح کرد: بازرگانان معارف پرور منطقه، جهت پویایی و رونق اقتصادی بندر بوشهر از یک سو، و تأمین افراد تحصیل کرده بومی از سوی دیگر، با اعزام آنان جهت ادامه تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور از جمله هند و اروپا، زمینه ساز ادامه فعالیت های این مدرسه شدند.
وی تشریح کرد: حکومت شاهان و تعویض آنها، اصولا نتوانست وقفه ای در امر فعالیت های آموزشی مدرسه سعادت ایجاد کند و یا آن را دچار رکود نماید.

علوی زاده افزود: هرگاه دولتیان فرصت طلب، به قصد کارشکنی یا عدم همکاری و مساعدت در پی تعطیلی مدرسه و حتی فروش زمین و ساختمان آن بر می آمدند و آهنگ «هل من مزید» آن را سر می دادند، مردم شرافتمند شهر به معاضدت می شتافتند و از همگان برای پایداری آن یاری می طلبیدند.

مدیر مدرسه سعادت تاکید کرد: تجار و کسبه پیمان بسته بودند که برخلاف دستور نظام السلطنه بانی این بنا را که احمدخان دریابیگی به یمن سعادت بنیادش گذاشته بود و با باغبانی برادران سعادت و معلمان عاشق آن به ثمر نشسته بود، استوار نگه دارند.

وقتی شعله مدرسه سعادت تمام کرانه جنوب را در برگرفت

وی عنوان کرد: آنها میرزا یانس ارمنی را به یاری طلبیدند و نخستین طرح عوارض آموزش و پرورش را از محل واردات و صادرات کالا از طریق بندر بوشهر توسط این گمرکی نیکوکار و بازرگانان دانش پرور به مرحله اجرا در آوردند. بدین ترتیب، مدرسه‌ای که بیم آن میرفت در محاق تعطیلی فرو افتد، شعله اش زبانه کشید و سراسر کرانه‌های جنوب را از نور خود فروزان نمود.

علوی‌زاده تشریح کرد: بانیان این مدرسه و هادیان این راه و معاضدین چشمه سار معرفت نگذاشتند تا نهال مکتب احمدیه در شهر معارف پرور بوشهر خشکیده شود؛ آنان قطرات زلال دانش را در کام مردم این شهر ریختند و دریادلان را از باران دانش سیراب کردند و به آنها زمزمه محبت آموختند.

مدرسه سعادت بوشهر بیان کرد: صد و بیست و پنج سال پیش این مدرسه با داشتن ۴۵٠ دانش آموز حدود ٢۵٠ تومان هزینه در بر داشت.  ٢۵۰ نفر از آنان به رایگان تحصیل میکردند و محل شهریه سرانه ٢٠٠ نفر دیگر، ماهیانه صد تومان جمع آوری می‌شد و مبلغ ١۵٠ تومان دیگر را، تاجران شهر بابت عوارض ورود و خروج کالا به انجمن وکلای مدرسه پرداخت می‌کردند.

حمایت نیکو کاران از دانش آموزان نیازمند مدرسه سعادت

وی عنوان کرد: نیکوکاران منطقه هزینه خوراک و پوشاک و نوشت افزار دانش آموزان نیازمند مدرسه را می پرداختند و برای تعمیرات مدرسه نیز مبالغی به عنوان یارانه ملی ادا می‌کردند.

علوی زاده تاکید کرد: بوشهر و بوشهریان بدین گونه نهضت مدرسه سازی را بیش از یک قرن پیش بدون اتکا به دولت وقت، در شهر خود آغاز کردند و مدرسه ای کاملأ غیرانتفاعی را در قلب جنوب بنیان گذاشتند، تا خود نقطه عطفی در گستر امور علمی باشد که (چنین کنند بزرگان چو کرد باید کار) خلاصه سخن این مدرسه تاکنون نویسندگان، شاعران، استادان، معلمان، نمایندگان مجلس، سفیران، مهندسان، متخصصان و بزرگان کشوری و لشکری، نهضت طلبان، و انقلابیون و خدمتگزاران مسلمان زیادی را در خود پرورش داده و تعداد بسیاری از شهیدان انقلاب اسلامی و جبهه جنگ را تقدیم ایران اسلامی نموده است و به زودی مجموعه اسناد تاریخی این مدرسه ماندگار با بیش دوهزار صفحه در این ایام شریف در قالب کتاب الکترونیک در معرض دید مشتاقان، به این مدرسه ماندگار قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/