دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها رقابت کاندیداهای شورای شهر بوشهر در ۴ حوزه


رقابت کاندیداهای شورای شهر بوشهر در ۴ حوزه

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما: در خصوص انتخاب شعارهای انتخاباتی، تشخیص فضای روانی جامعه به لحاظ سیاسی و اجتماعی بسیار با اهمیت است. به نظر نمی رسد شعارهای سیاسی در این دوره بتواند با اقبال عمومی مواجه شود، از این رو کاندیداهای جوان بهتر است به سراغ شعارهای اجتماعی و اقتصادی با رویکرد شهری بروند.

خسرو دهقانی

انتخابات میدان رقابت است. هرچه آزادی گردش نخبگان در یک انتخابات بیشتر باشد به همان نسبت شاخص های حرفه ای شدن به مرور ارتقای بیشتری می یابد. در این بین انتخابات شورای شهر به دلیل آزادی نسبی در تاییدصلاحیت کاندیداها (که بجای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس عهده دار نظارت بر آن هستند) می تواند شاخص های حرفه ای گری در انتخابات را به مرور ارتقا دهد. در این یادداشت رقابت کاندیداهای شورای شهر بوشهر در ۴ زمینه مورد توجه قرا گرفته است:

رقابت منفردین و تشکیلاتی ها

جایگاه تحزب و ائتلاف های حزبی و جناحی در انتخابات شورای شهر هنوز مراحل جنینی خود را طی می کند. در انتخابات گذشته شورای شهر اقبال شهروندان بوشهری از لیست های متشکل، کم رمق بود و در عوض منفردین با شعارهای جورواجور و ترفندهای تبلیغاتی، بسیار موفق تر بودند. اما در انتخابات دوره قبلی مجلس که لیست امید با اقبال مواجه شد چراغ های امید به لیست ها و ائتلاف های سیاسی مجددا روشن شد.

میزان اقبال از لیست ها در انتخابات شورای شهر بوشهر می تواند به سه  عامل بستگی داشته باشد: یکی میزان قطب بندی در انتخابات ریاست جمهوری و دیگری میزان فرهنگ مدنی یا سیاسی شهروندان و سوم میزان انسجام و همگرایی در میان نیروهای سیاسی.

به نظر نگارنده، عامل اول (قطب بندی) به دلیل برانگیختن هیجانات سیاسی به مراتب اثربخشی بیشتری خواهد داشت. با توجه به تاثیرگذاری فراوان مولفه های محلی در انتخابات شوراها به نظر می رسد عامل فرهنگ مدنی و سیاسی تحت الشعاع کاراکترهای محلی قرار گیرد. میزان همگرایی و اجماع میان نیروهای سیاسی نیز می تواند به لحاظ روانی موثر باشد؛ همانطور که تشتت و افتراق می تواند لیست ها را کم مایه جلوه دهد.

رقابت جوانان و پیشکسوتان

یکی از مواردی که در طی چند سال اخیر در بوشهر توسط برخی کنشگران جوان مورد نقد قرار گرفته، کم توجهی یا بی توجهی نسل های پیشین به آنها در معادلات سیاسی و گزینش های مدیریتی است. پویش جوانان برای تشکیل مجمع جوانان اصلاح طلب استان را باید در همین راستا به لحاظ جامعه شناسی سیاسی تجزیه و تحلیل کرد. احتمالا در این دوره کلمه جوان و جوانان در شعارهای تبلیغاتی بیشتر برجسته شود و جوانان در برابر پبشکسوتان به نوعی قطب بندی دست بزنند و تلاش نمایند تا اقبال شهروندان را به اردوگاه خود جلب نمایند.

رقابت هنرمندان و ورزشکاران با تکنوکرات ها و سیاسیون

هنرمندان و ورزشکاران در سالهای اخیر از سرمایه اجتماعی و شهرت خود برای جلب آرای رای دهندگان استفاده کرده اند. منتخب اول دور گذشته انتخابات شورای شهر بوشهر یک بانوی ورزشکار ملی بود. هر چند در سالهای اخیر انتقادهایی نسبت به این موضوع در سطح ملی درخصوص ناکارامدی ورزشکاران و هنرمندان صورت گرفته (نمونه آن تصاویر طنز از عباس جدیدی در فضای مجازی و...) ولی حضور ورزشکاران و هنرمندان مشهور بوشهری در این دوره نیز چشمگیر است و رای شهروندان نشان خواهد داد که این نقدها چقدر جدی است؟

رقابت بی نام ها در برابر نام آوران

در انتخابات شورای شهر به دلیل آزادی نسبی در احراز صلاحیت نامزدها، میدان رقابت برای انتخاب شوندگان وسیع است و به همین دلیل در هر دوره شاهد حضور بی نام و نشان ها در عرصه انتخابات و بعضا موفقیت آنها می باشیم. تجربه انتخابات بوشهر در دوره های گذشته نشان داده که دو عامل می تواند در موفقیت این افراد موثر باشد؛ یکی پویش های قومیتی و همدلی های محلی و دیگری تیپولوژی شخصی و انتخاب شعارهایی که به لحاظ روانشناسی سیاسی و اجتماعی گیرا باشند. شعارهایی چون "صادقانه بگویم من یک اصلاح طلبم" که منتخب اول بوشهر در شورای سوم در پوسترهایش قرار داد یا "ایراندخت اصلاحات منم" که بانویی ناشناخته را عضو شورا کرد، حاکی از آن است که متناسب با فضای سیاسی جامعه با  اقبال خوبی مواجه می باشد. در مورد اول هرچند نامزدی که با طرح این شعار مورد اقبال عمومی زیادی قرار گرفت، ناشناخته نبود؛ ولی گیرایی شعار در جذب آرای وسیع شهروندان تاثیر زیادی داشت. در این دوره نیز برخی کاندیداها به خصوص کاندیداهای جوان در حال مشق کردن روی شعارهایی هستند که بتواند شاهین اقبال را بر شانه های آنها بنشاند.

در خصوص انتخاب چنین شعارهایی تشخیص فضای روانی جامعه به لحاظ سیاسی و اجتماعی بسیار با اهمیت است. با توجه به فرایندهای اقتصادی و اجتماعی، به نظر نمی رسد شعارهای سیاسی در این دوره بتواند با اقبال عمومی مواجه شود. از این رو کاندیداهای جوان در این زمینه بهتر است به سراغ شعارهای اجتماعی و اقتصادی با رویکرد شهری بروند.