سه شنبه, 01 خرداد 1403  -  13 ذي‌القعده 1445 -  21 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها قابل توجه استاندار و شهردار بوشهر؛ علامت سوال مقابل «پارک مشاهیر استان» بوشهر


قابل توجه استاندار و شهردار بوشهر؛ علامت سوال مقابل «پارک مشاهیر استان» بوشهر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

 

خورشید فقیه

از قرار معلوم، شهرداری بوشهر درصدد احداث یک پارک و بوستان گردشگری ویژه تحت عنوان «بوستان مشاهیر» در یکی از نقاط این شهر است که ظاهرا با نصب تندیس هایی از برخی شخصیت های مختلف و معروف مناطق مختلف استان صورت خواهد گرفت.

در نگاه اول، چنین ایده ای شایسته بنظر می رسد، اما با توجه به آنچه درخصوص ویژگی های اجرای این طرح و شخصیت های مطرح در آن شنیده می شود، و نیز با پیش بینی مسائل و موضوعات چالشی و بحث برانگیز محتومی که طرحی با این شیوه درپی خواهد داشت، نگارنده به عنوان یک شهروند بوشهری، بر آن شد تا مطالبی را قلمی کند، امید که از سوی مسئولان شنیده شده و بدان التفات شود.

قبلا ضروریست گفته شود که در ارتباط با موضوع بحث، ما با سه پدیده و یا وضعیت و موقعیت های انکارناپذیر در این شهر مواجه ایم:
1- کمبود زمین و محدودیت های جغرافیایی
2- محدودیت درآمد و اعتبارات مالی شهرداری
3- وجود منطقه نسبتا مناسب بنام دهکده گردشگری
4-شهری با موقعیت سیاسیِ مرکزیت استان

وقتی که می گوئیم بوشهر مرکز سیاسی استان است، تنها به این معنا نیست و نباید باشد که صرفا تصمیم گیری های کلان استان می بایست در آن گرفته شود و به دیگرشهرستانهای تابعه ابلاغ و یا تحمیل گردد، بلکه مرکزیت استان باید نقطه پرگار اتصال، اتحاد وانسجام قومی و فرهنگی میان تمامی نقاطی باشد که اصطلاحا «استان بوشهر» نامیده می شود. بنابراین، ساختارکلی و عناصر متشکّله ی آن باید به گونه ای سازماندهی شود که بتواند اهداف و وظایف ذاتی گفته شده را محقق نماید.

ولی با این وجود، متاسفانه تاکنون ما شاهد یک چنین وضعیتی در این شهرنبوده ایم، آن هم بگونه ای که بوشهر برای یک دشتستانی، دیّری، دیلمی و تازه وارد، همانقدر غریب و نامانوس است که مثلا شیراز و یا تهران و اصفهان! شما در کمتر جایی از این شهر، کوچه و یا خیابان و کوی و برزنی پیدا می کنید که نام یکی ازشهرهای استان را داشته باشد تا اگر مثلا یکی ازاهالی گناوه گذرش به این شهر افتاد، احساس کند وارد شهری شده که بخشی از آن، متعلق به زادگاه اوست تا به این طریق، به لحاظ روانی نیز نسبت به مردمان آن احساس نوعی قرابت و همبستگی و خویشی پیدا کند.

ظاهرا طراحان ایده «بوستان مشاهیر استان» هم، چنین برداشت و تصوری در ذهن داشته و دارند، منتها بدون عنایت ویژه نسبت به دیگر موارد چهارگانه ای که در سطوربالا به آن ها اشاره گردید.

مثلا می دانیم که شبه جزیره بوشهر، درحال حاضر با کمبود زمین حتی برای اسکان ساکنان فعلی خود مواجه است، تا چه رسد به اینکه شهرداری شهر بخواهد مقادیر متنابهی ازآن را صرف ایجاد پارک و بوستان مشاهیر استان کند (آن هم بگونه ای که شایسته ی یک چنین نام و عنوانی باشد). ضمن آنکه بودجه و درآمد محدود شهرداری نیز به اندازه ای نیست که حتی بتواند همه کوچه های شهر را آسفالت و مرمت نماید، چه رسد به اجرای مناسب پروژه پارک مشاهیر.

پس در چنین شرایطی، بهترین و عاقلانه و امکان پذیرترین راه، استفاده از دهکده گردشگری فعلی بوشهر است، آن هم درصورتیکه به موارد ذیل، اهتمام ویژه ای مبذول شود:

1- اینکه به رقابت نامقبول و طنزآلود میان شهرداری بوشهر و استانداری بر سراین موضوع که چنین مکانی، می بایست در اختیار کدام یک از این دو نهاد باشد، و یا ایده و اجرای اولیه این پروژه در اصل بنام چه فرد و یا نهادی درتاریخ ثبت گردد، پایان داده شود و طرفین بپذیرند که آنچه صورت گرفته، حرکت و اقدام توسعه ای است و متعلق به مردم و با سرمایه و سهم آنان از درآمدهای عمومی جامعه و کشور است.

2-به جای متمرکز نمودن «بوستان مشاهیر» در محل خاصی از دهکده و با نصب نمادهای مختلفی از سراسر استان در آن مکان، برای هرشهرستانی و درگوشه ای مجزّا، فضایی  درنظر گرفته شود و اشخاصی نیز که قرار است بعنوان مشاهیر انتخاب شوند، توسط نهادهای ذیربط همان شهر تعیین و معرفی گردیده و بخشی از هزینه های مربوطه نیز توسط شهرداری و یا فرمانداری های آن تامین شود. (البته طراحی و شیوه اجرا باید توسط مشاور و در قالب مطالعه اولیه مشخص و برای همه شهرستان ها لازم الاجرا باشد تا بوستان مشاهیر سنخیت و هارمونی لازم را داشته باشد)

 3- در صورت امکان – که البته می تواند امکان پذیرهم بشود- از اصناف و گروه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری، پزشکی، حمل و نقل دریایی و ... که بدون شک هرکدام در زمینه های مربوط به خود، دارای پیشکسوتان و مشاهیری می باشند، دعوت به مشارکت دراین پروژه نمود و با در اختیار گذاشتن فضاهای مورد نیاز و با هزینه خود و تعیین اشخاص مورد نظرشان، شهرداری را در این امر یاری رسان باشند.    

بدیهی است با اتخاذ چنین روش و راهکارهایی، هم بررونق و جذابیت هرچه بیشتر دهکده گردشگری و مهمتر از آن شهر بوشهر افزوده خواهد شد، و هم اینکه ارتباط و همبستگی و اتحاد بیشتری میان اقشار مختلف مردمان ساکن در استان برقرار خواهد شد. ضمن آنکه موجبات درآمدزایی نهادهای مربوطه بخصوص شهرداری بوشهر را فراهم خواهد ساخت.

در غیر اینصورت و آنگونه که علی الظاهر شهرداری درصدد اجرای طرح «بوستان مشاهیر» است، نه فقط مشکل دیگری برمشکلات شهر اضافه خواهد کرد بلکه حرف و حدیث ها و چالش های دیگری را برشهرداری تحمیل خواهد نمود.