جمعه, 21 ارديبهشت 1403  -  2 ذي‌القعده 1445 -  10 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها منطقه آزاد،مزیتی که بوشهر 3 دهه از این فرصت عقب ماند


منطقه آزاد،مزیتی که بوشهر 3 دهه از این فرصت عقب ماند

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

مدیرکل جذب سرمایه گذاری استانداری بوشهر  گفت: براساس اسناد مطالعاتی که برای ایجاد مناطق آزاد در کشور وجود دارد، در دهه 70 که این مهم برای کیش مصوب شده، همان زمان بوشهر یکی از بهترین شرایط را برای تبدیل به منطقه آزاد داشته و در مجمع تشخیص مصلحت نظام که به صورت موردی درباره این 7 منطقه آزاد رای گیری شده، بوشهر بیشترین رای را داشته است، اما سه دهه این مزیت و فرصت عقب افتاد.

رسول رستمی با بیان اینکه بوشهر به دلیل داشتن مرز طولانی با خلیج فارس، نزدیکی به چندین کشور عربی منطقه و شرایط جغرافیایی مزیت های بیشتری نسبت به سایر مناطق آزاد حتی کیش و قشم دارد، اضافه کرد: واقعیت این است که حتی بندر بوشهر امروز کارکرد محلی دارد، اما وقتی منطقه آزاد شروع به کار کند، توسعه بندر، افزایش ظرفیت پروازی و اجرای خط ریلی هم توجیه بیشتری می یابد و می تواند به سود استان باشد.

رستمی با بیان اینکه منقطه آزاد در کنار چندین مزیت که دارد، معایبی هم می تواند داشته باشد، افزود: در مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، با دید آسیب شناسی مناطق آزاد قبلی که به عقیده کارشناسان بیشتر به محلی برای واردات مبدل شده، توجه گردیده و دید صنعتی به آن شده که اگر به درستی اجرایی شود، برای بندری منطقه ای باید زیرساخت هایی مثل راه آهن و فرودگاه جدید را توسعه دهد.

این مقام مسئول در استانداری بوشهر درباره سوالی پیرامون محدوده منطقه آزاد گفت: طبق نقشه ای که مصوب شده، یک متر زمین مربوط به اشخاص در منطقه آزاد بوشهر نیست و از این بابت رانتی برای کسی ایجاد نمی شود. درباره محدوده نیز بخش های پرورش میگو در سمت جاده ساحلی گناوه، جزیره عباسک که از سال ها پیش دکتر نبی پور پیگیر فعالیت های نوآورانه در آن بوده و جزیره نگین که توسعه بندر در آن در دست اجراست، و از این سمت محدوده منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به سمت شهرک صنعتی و حوالی دلوار که صنایع کشتی سازی و تولید ماهی در قفس در آن قرار دارد، می تواند انگیزه های سرمایه گذاری را بیشتر کند.

رستمی درباره تنش هایی که پیرامون تصویب منطقه آزاد در زمینه مسکن در شهر بوشهر رخ داده، تصریح کرد: وقتی محدوده منطقه آزاد خارج از شهر بوشهر قرار دارد، توقف خرید و فروش مسکن و انتظار برای جهش چند برابری قیمت ملک تقاضای کاذبی است و قطعا این حباب به زودی فروکش می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند منطقه ویژه اقتصادی که در بوشهر داشته با منطقه آزادی که اکنون با شرایط محدود کننده جدید مصوب شده چندان تفاوتی ندارند؟ پاسخ داد: اتفاقا ما منطقه ویژه اقتصادی مشکل داری داریم که چون در حریم شهر بوشهر است، برای سرمایه گذاری در آن باید همان روند که در یکی از خیابان های بوشهر برای مجوز زیست محیطی طی شود، اینجا هم همان پروسه دنبال شود، یا قبل از عید سرمایه گذاری از روسیه برای فعالیت در زمینه صادرات میگو وارد منطقه ویژه اقتصادی شده و هنوز از وزارت خارجه پیگیر اقامت وی و خانواده اش هستیم. درحالی که منطقه آزاد بحث مجوزهای زیست محیطی روال پیچیده فعلی را ندارد، واردات ارز با حق مالکیت دارنده آن وجود دارد و بحث ورود بدون روادید برای خارجی ها هم مطرح می باشد و اینها می تواند پالس و پیام مثبتی برای سرمایه گذاری در استان باشد.

رستمی درباره زمان شروع به کار منطقه آزاد بوشهر نیز بیان کرد: اکنون باید مصوبه مجمع تشخیص مصلحت از سوی دولت ابلاغ شود و پس از آن هیات عامل و مدیرعامل منطقه آزاد تعیین گردد که پیش بینی می شود، سپس فرایند حصارکشی محدوده منطقه آزاد انجام گردد که همه این روندها پس از ابلاغ دولت انجام می شود.