دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها سخن مدیرمسئول /بافت قدیم بوشهرزمینه سازجذب گردشگردراستان


سخن مدیرمسئول /بافت قدیم بوشهرزمینه سازجذب گردشگردراستان

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بافت قدیم بوشهربعنوان یکی ازبرجسته ترین بافت های معماری کشوربیش ازپیش بایدموردتوجه قرارگیردتازمینه سازجذب گردشگردراستان باشد.

از زیبایی‌های چشم نواز بافت قدیم بوشهر، بالکنهای چوبی یا شناشیل است که به صورت زیبایی از بدنه ساختمان‌ها بیرون زده و ویژگی آن دید از درون بالکن است با تمامی زیبایی خود، درون گرایی  خانه را فراهم آورده و به نظر می‌رسد که نمایی از خصوصیت معماری دوره عثمانی را جلوه می‌دهد، به این صورت که تا اندازه‌ای فضای خانه را به سوی خارج می‌گشاید و شبکه‌های چوبی آن نیز امکان رخنه نسیم دریا را به اندرون فراهم نموده و خود نیز چون سایه بانی بر کاهش دما در اندرون اتاقها نقش ایفا می‌کند. ابعاد شناشیل از دو یا سه متر تا حدود بیست متر، در تغییر است.

شناشیل دارای چند کارکرد مهم است: نخست مکانی برای استفاده از نسیم و وزش بادهای مطبوع است. در خانه‌های کنار ساحل می‌توان بوسیله شناشیل از منظره زیبای خلیج فارس استفاده کرد. شناشیلهای داخلی که در یک یا چند جبهه طبقات بالا و مشرف به حیاط ساخته شده‌اند، رابط فضاهای مختلف نیز می‌باشند. گاهی اوقات به جای نرده‌های ساده چوبی یا فلزی شناشیل، از بازشوها و جداره‌های چوبی ثابت مثل کرکری نیز استفاده شده که این جداره‌های مشبک گذر نسیم را میسرکرده‌است، بدون آنکه از بیرون فضای داخل دیده شود و مانع خوبی در برابر تابش مستقیم آفتاب بوده‌است. بعضی از کرکری‌ها متحرکند و رو به بیرون باز می‌شوند.

باتوجه به اتفاقات اخیردراستان وبحث منطقه آزادمی طلبدکه مسئولین محترم توجه بیشتری به موضوع جذب گردشگردرجهت درآمدزایی وایجاددرآمدپایداربرای بندرزیبای بوشهروسایرشهرهای استان داشته باشند.بافت قدیم بوشهرباتوجه به ویژگیهای منحصربفردخودمی تواندنقش مهم واساسی دراین جهت ایفانمایدوبعنوان موتورمحرکه توسعه فرهنگی واجتماعی شهربوشهرموردتوجه قرارگیرد.

ایجادزیرساخت های لازم برای جذب گردشگرازاولویت های اساسی ومهم این بحث می باشدوباتوجه به عدم استانداردهای لازم درواحدهای اقامتی فعلی دراستان نیازبه سرمایه گذاری بخش خصوصی وحمایت بخش دولتی دراین زمینه دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان هم اکنون 20 واحداقامتی دراستان وجودداردکه بااستانداردهای لازم برای جذب گردشگرفاصله زیاداست .به گفته وی واحدهای اقامتی برای سودآوری نیازمندگردشگروتوریست هستندوآمدن توریست هم نیازمندزیرساخت هایی است که نقش دولت به لحاظ پشتیبانی مالی ونقش بخش عمومی دراین زمینه مهم است .

ایجادزمینه های لازم جهت رغبت سرمایه گذاران دراین خصوص ازسوی مسئولین محترم ازجمله همکاری اعضای محترم شورای اسلامی شهروشهرداری بوشهروسایرشهرهای استان بامساعدت وهمکاری سایرادارات ذیربط درجهت ایجادشرایط لازم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی وحمایت بخش دولتی بادادن تسهیلات وحمایت مالی می تواندضامن توسعه وآبادانی بیش ازپیش شهرواستان زرخیزبوشهرباشد.