جمعه, 21 ارديبهشت 1403  -  2 ذي‌القعده 1445 -  10 می 2024


خشکسالی‌ها جلوی کوچ پرندگان به تالاب های بوشهرراگرفته است

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رای)

بوشهرما:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مناطق حفاظت شده این استان را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: نقاط ساحلی، آبگیر، تالاب‌ها، مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان است.

فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به کوچ پرندگان در فصل سرما به استان بوشهر تصریح کرد: با آغاز فصل سرما انواع پرندگان نادر جهان مانند فلامینگو، پلیکان، درنا، هوبره در زیستگاه‌های استان بوشهر فرود می‌آیند که سال گذشته پرندگان مهاجر سرشماری شد.

وی با بیان اینکه تداوم خشکسالی‌ها و کاهش بارش‌ باران بر روی آبگیر و تالاب‌های استان بوشهر اثر نامطلوبی گذاشته است افزود: این معضلات سبب تغییرات شدید در عمق، حجم و وسعت آبگیر و تالاب‌ها از جمله حله شده و وسعت آنها با توجه به خشکسالی‌های کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از پایش و آمار پرندگان زمستان گذر در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: عملیات سرشماری پرندگان مهاجر زمستان گذر آبزی و کنار آبزی استان از نیمه دوم دی ماه آغاز می‌شود.

استان بوشهر با توجه به دارا بودن حدود 900 کیلومتر نوار ساحلی با خلیج‌فارس با تنوع بافت و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی و مورد توجه سازمان بین‌المللی پرندگان است.

مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان بوشهر شامل پارک ملی دریایی نایبند و دیر- نخیلو، منطقه حفاظت شده موند، حله، اثر طبیعی ملی خارکو و پناهگاه حیات وحش خارگ  و سواحل استان بوشهر از محل‌های اصلی دیدن این پرندگان است.