دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


در نشست شورای شهر مطرح شد؛ قهر رانندگان تاکسی/ تعلل شهرداری درباره تقاطع آزادی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

در این نشست برخی از رانندگان تاکسی با بیان اینکه درآمدهای شان کفاف زندگی آنها را نمی دهد، معتقد بودند: مدیریت ضعیف سازمان حمل و نقل شهرداری و عدم نظارت شورای شهر باعث نابودی تاکسی دارها شده، طوری که امروز کمتر از 30 تاکسی فعال در مرکز استان فعالیت دارند.

مهرزاده یکی از نمایندگان تاکسی ها معتقد بود که بوشهر بهشت مسافرکش های شخصی در کشور مبدل شده، درصورتی که اگر این وضعیت مدیریت شود، رانندگان تاکسی هم درآمد بهتری خواهند داشت و انگیزه فعالیت بیشتر در خط دارند.

آنها همچنین معتقد بودند که افزایش 10 درصدی نرخ کرایه ها پس از دو سال که به تازگی مصوب شده را تکافوی افزایش هزینه ها را نمی دهد و شهرداری نیز هیچ امتیازی به تاکسی ارائه نمی کند که آنها به فعالیت دلگرم باشند.

در این بین، اکبر توسلی عضو شورای شهر از رییس شورا خواست تا نشستی با حضور فرماندار و پلیس راهور درخصوص مسافرکش های شخصی برگزار کرده و با توجه به احتمال بروز مشکلاتی ناشی از این وضعیت خصوصا برای بانوان، برای برخورد با خودروهایی که حاضر نیستند در قالب ساماندهی و اخذ مجوز از سازمان حمل و نقل در خط فعالیت کنند، تدابیری اندیشیده شود.

طاهره شمشیری عضو شورا نیز با بیان اینکه قدردان زحمات رانندگان تاکسی هستیم، اما باید این نقد را هم دید که رانندگان تاکسی در بوشهر نسبت به سایر مراکز استان ها برای پاکیزگی و نظافت خودرو بعضا کم کاری می کنند، ادامه داد: من بارها برای حضور در شورا یا منزل از تاکسی خطی یا تاکسی بیسیم استفاده کرده و دیده ام که بجای کولر از فن استفاده می کنند که این اجحاف در حق شهروندان است.

وی درباره انتقاد رانندگان نسبت به اینکه کرایه های جدید متناسب با گرانی ها نیست، گفت: این نقد هم وجود دارد که رانندگان تاکسی از مدتها قبل قیمت ها را بالاتر برده و عملا نرخ های جدید به نوعی قانونی کردن این قیمت هاست.

در ادامه، کردگار رییس سازمان حمل و نقل شهرداری به بیان توضیحاتی مبنی بر اینکه حمایت ها و اقدامات ما برای تاکسی ها طی دو سال حضورم در کشور کم نظیر بوده پرداخت که رانندگان تاکسی به انتقاد از این اظهارات پرداخته و به نشانه اعتراض، در حین صحبت های وی، جلسه شورای شهر را ترک کردند.

در همین حال، دهدار رییس شورا با بیان اینکه انتقاد رانندگان درباره فعالیت آسوده مسافرکش های شخصی در شهر بوشهر و احتمال بروز مشکلاتی برای ناموس شهروندان به حق است، از رییس سازمان حمل و نقل شهرداری خواست تا برنامه ای حداکثر یکماهه برای بهبود این شرایط درنظر بگیرد، با این حال کردگار از نشست های اخیر با پلیس راهور و دادستان خبر داد و گفت: توانسته ایم اجماع خوبی برای این موضوع ایجاد کنیم و زمینه ای فراهم شده که بزودی مسافرکش های شخصی که حاضر نیستند در قالب ساماندهی، مجوزهای اولیه را از این سازمان بگیرند، با کمک پلیس خودروهایشان توقیف شود.

در همین حال، هاشم زاده عضو شورای شهر نسبت به ترک جلسه از سوی رانندگان معترض تاکسی واکنش نشان داد و گفت: تعداد محدودی هستند که خواستار تغییر کردگار از مدیریت این سازمان می باشند، درحالی که این از اختیارات شهردار است و خواسته این افراد هم معقول نیست.

بخش دوم این جلسه به بیان نطق های برخی اعضای شورا اختصاص داشت که به دلیل عدم حضور شهردار، بیان برخی از آنها صرفا بازگویی بی نتیجه مشکلات محسوب می شود.

اکبر توسلی با اشاره به مخالفت استاندار با طرح پیشنهادی شورای شهر جهت استفاده از حیاط مدارس خیابان امام خمینی به عنوان پارکینگ در زمان تعطیلی آنها، گفت: اینکه شهرداری درخصوص تامین پارکینگ کم کاری کرده شکی نیست و پول ناشی از عوارض حذف پارکینگ منجر به اقدامی در این خصوص نشده، اما استاندار هم با مخالفتش با این طرح، مشکلات شهر بوشهر را نادیده گرفته است، چرا که بخش عمده مشکل، به دلیل عدم تامین پارکینگ توسط ادارات در این خیابان است.

به گفته وی، پارکینگ خیابان امام طولی است و با ایجاد پارکینگ طبقانی در یک نقطه به نتیجه نمی رسد، از این رو خواستار تجدیدنظر در این خصوص هستیم.

در همین حال کیوان هاشم زاده که در جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش و مخالفت استاندار با طرح شورای شهر در این جلسه حضور داشت، گفت: از استاندار بابت همکاری برای تامین بودجه طرح های شهرداری از اعتبارات استانی تشکر می کنیم، اما استدلالی که برای مخالفت با اختصاص پارکینگ مدارس در زمان تعطیلی به پارکینگ مطرح شده، قابل قبول نیست. مهمترین استدلال هم که بیان می شود این است که شاید برخی به بهانه پارک خودرو، وارد دستشویی مدارس شده و روی دیوار چیزی بنویسند که سطح فرهنگ مردم بالاتر از این است و مدارس هم سرایدار برای نظارت در این خصوص دارد.

مهرزاد آسایش دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه مدارس بعضا برای یک میلیون تومان جهت نیازمندی هایشان مستاصل بوده و خواستار کمک شورای شهر هستند، خواستار تجدیدنظر استاندار در این خصوص شد تا هم برای کوتاه مدت مشکل پارکینگ خودروها در خیابان سنگی حل شود، هم کمکی به مدارس شود. چرا که پارک خودروها در این خیابان به دلیل استقرار ادارات و مطب های پزشکان بصورت طولی است و صرفا با ایجاد پارکینگ طبقاتی در یک نقطه، حل نمی شود.

آسایش همچنین در ادامه با اشاره به نواقص تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی خصوصا نبود تابلوهای راهنمایی مناسب و روشنایی در برخی رمپ ها، گفت: از دی ماه گذشته برای سومین بار این موضوع مطرح شده و با وجود فراخوان شهرداری برای تامین علایم موردنیاز برای این تقاطع، هنوز اقدامی نشده است. واقعا اگر قرار باشد برای این مشکلات کوچک، 6 ماه تذکر دهیم، چگونه قرار است پروژه های بزرگی مثل تقاطع میدان مطهری تکمیل شود؟

وی همچنین خواستار طرحی از شورا برای کاهش عوارض دریافتی از رانندگان شخصی زیرنظر تاکسیرانی بوشهر شد تا انگیزه بیشتری برای فعالیت آنها در حمل و نقل عمومی شهروندان رخ دهد که قرار شد در جلسه آینده مورد بحث قرار بگیرد.

نایب رئیس شورای شهر بوشهر نیز در نطق خود خواستار بهره مندی عموم مردم بوشهر از مدرسه شهدای هسته ای شد.

روح الله نصرتی با تاکید بر مدرسه شهدای هسته‌ای بوشهر باید بصورت هیات امنایی اداره شود، نه اینکه مخصوص قشر خاصی باشد، اظهار داشت: ضمن قدردانی از موضع گیری امام جمعه بوشهر و استاندار مبنی بر هیات امنایی شدن این مدرسه، همان طور که این مطلب در شورا مطرح شد انتظار می رود نیروگاه اتمی در راستای مسئولیت اجتماعی خود و تفاهم نامه سال 90 که منجر به تحویل زمین این مدرسه شد، اقدام کرده و از اختصاصی شدن این مرکز آموزشی خودداری نماید.
 
وی با انتقاد از تعطیلی پروژه ساخت مدرسه شهدای هسته‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته، مدتیست که اجرای این پروژه تعطیل شده، از این رو از مدیران استان به ویژه استاندار و مدیریت نیروگاه اتمی می‌خواهم که دلیل تعطیل شدن پروژه را پیگیری کرده تا به سال تحصیلی جدید برسد.

وی خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: از دهدار نیز درخواست داریم پیگیری لازم درخصوص این مدرسه داشته باشد تا حق مردم ضایع نشود.

نصرتی افزود: از همه توان و ظرفیت موجود برای دفاع از حقوق مردم بندر بوشهر استفاده می‌کنم و در راستای استیفای حقوق مردم بوشهر با هیچکس تعارف نخواهیم داشت.

گفتنی است پس از پایان نطق های اعضا، رییس شورا از خبرنگاران خواست تا جلسه را ترک کرده تا نشست شورا بصورت غیرعلنی ادامه یابد.