دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024


در نشست شورای شهر بوشهر چه گذشت؟ سر و صدای ندا عبدالله‌زاده در شورای شهر/ "اینجا شورا نیست، دعواخانه است"

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما: درحالی که خبرنگاران با پویا دولابی از اعضای شورای شهر بوشهر در راهروی عمارت امیریه در حال گفتگو بودند، سر و صداهای بلند ندا عبدالله زاده عضو این شورا پشت در بسته سالن جلسات ، توجه حاضران را جلب کرد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ نشست عصر یکشنبه شورای شهر بوشهر، با موضوع پرسش و پاسخ اعضا با شهردار درخصوص مسائل شهری برگزار شد و در پایان با درخواست رییس شورا، قرار شد برای دقایقی، اعضا جلسه غیرعلنی داشته باشند تا به گفته دهدار، درخصوص برخی موضوعات تصمیم گیری شود.

تا قبل از تشکیل جلسه غیرعلنی، بازار گفتگوهای دو و چند نفره اعضا با همدیگر یا معاونان شهردار داغ شد. در این بین، ندا عبدالله زاده در بیرون از صحن شورا، با معاون اجرایی شهرداری درخصوص برداشتن پایه های یک مغازه در مجموعه تجاری خلیج فارس (روبروی پارک خلیج فارس) به گفتگو و سپس جدل می پرداخت. نهایتا عالی پور را به گوشه ای کشانده و گفت: «به عنوان رییس کمیسیون برنامه و بودجه می خواهم امشب اینها را جمع کنید، چون مراجعان مردمی در این خصوص دارم.»

عبدالله زاده که ظاهرا نتوانسته بود معاون شهردار را همراه کند، در ادامه، دولابی دیگر عضو شورا را نیز از جمع خبرنگاران جدا کرد و نزد معاون اجرایی شهرداری برد تا بر خواسته خود تاکید کند. آنطور که خبرنگاران شاهد ماجرا بودند، عالی پور معاون شهردار نگران دیدگاه متفاوت اعضای شورا درباره ورود شهرداری به خواسته عبدالله زاده بود، برهمین اساس، عبدالله زاده وی را به صحن شورا و جمع همکاران برد تا در این خصوص هماهنگی کند.

دقایقی بعد که خبرنگاران در راهروی شورا با دولابی عضو آن درحال گفتگو بودند، پشت از پشت در صحن شورا داد و بیدا و صدای بلند ندا عبدالله زاده و درگیری لفظی با یک عضو دیگر به گوش می رسید که تعجب خبرنگاران را در پی داشت. نهایتا پس از دقایقی با توجه به اینکه دولابی می خواست وارد جلسه غیرعلنی شود، خبرنگاران هم ساختمان شورا را ترک کردند.

همزمان اکبر توسلی هم از صحن شورا خارج شد و با بیان اینکه "اینجا شورا نیست، دعواخانه است" ساختمان امیریه را ترک کرد.

در شرایطی که برخی اعضای شورای شهر پا را فراتر از جایگاه خود گذاشته و به دخالت در امور اجرایی وارد شده اند، به محض اینکه چشم خبرنگاران و شهروندان را دور ببینید، پشت درهای بسته رفتارهای خلاف شان نمایندگی انجام می دهند.

پرسش های اعضا از شهردار چه بود

در بخش نخست جلسه علنی شورای شهر که شهردار و معاونان وی حضور داشتند، اعضای شورا مواردی را به شرح زیر مطرح کردند:

عبدالخالق برزگرزاده: با توجه به حفاری در خیابان انقلاب، امکان سنجی تبدیل آن به پیاده راه طبق طرح تفصیلی یا برقراری میدان مطابق چندسال پیش مورد بررسی قرار بگیرد. خروجی بودجه از شورای شهر با آنچه شهرداری عمل می کند متفاوت است، از این رو امسال باید نظارت دقیق تری در این خصوص صورت بگیرد.

مهرزاد آسایش: 5 زمین چمن مصنوعی در پارک های جفره، آزادگان، صلح آباد و محلات دیگر که اردیبهشت امسال استارت خورده، هنوز به سرانجام نرسیده، درحالی که قرارداد پیمانکار 3 ماهه بوده که ضرورت نظارت بیشتر شهرداری بر پروژه ها را می رساند. همچنین بودجه 99 باید واقعی بسته شود و مثلا اگر برای احداث ساختمان شهرداری مناطق عزم و اراده وجود ندارد، در بودجه حذف شود، نه اینکه چندسال این ردیف وارد بودجه می شود و بیشتر برای جابجایی اعتبار آن به هزینه های دیگر کاربرد دارد.

اکبر توسلی: بسته رفاهی کارکنان شهرداری تدوین شود. حتی از زمین 6 هکتاری در شیراز که به نام شهرداری بوشهر است و موقعیت خوبی مقابل بیمارستان دنا دارد، می توان برای خانه دار کردن کارکنان شهرداری استفاده کرد. با توجه به حضور اسکندرپور در سمت شهردار شیراز که سابقه همین مسئولیت در بوشهر داشته، می توان از کمک وی بهره برد. همچنین وضعیت آبگرفتگی جاده نیروگاه در شان مرکز استان نیست و باید کانالی که در شورای قبل احداث شد را تا تنگک دو و سه ادامه دارد و شهرداری برای آن برنامه ریزی کند.

روح الله نصرتی: در روزهای اخیر با گرانی بنزین، اجناس زیادی از سبزی و صیفی جات تا مصالح ساختمانی گران شده و وعده های مسئولان برای نظارت بر قیمت ها نیز کمکی به این وضعیت نکرده. انتظار جدی هست که سازمان صنعت و تجارت، تعزیرات و اتاق اصناف بر گرانی های لجام گسیخته نظارت داشته باشند. همچنین درخصوص پارکینگی که اخیرا روبروی بیمارستان شهدای خلیج فارس توسط سازمان حمل و نقل شهرداری ایجاد شده و بدون هیچ خدماتی حتی سایه بان، از بیماران و همراهان آنها پول می گیرند. این اقدام بصورت خودسرانه می باشد و چون شورای شهر هیچ مصوبه ای نداشته، این موضوع باید اصلاح و رایگان شود.

کیوان هاشم زاده: بیشترین مطالبه مردم درخصوص ترمیم آسفالت یا رسیدگی به کوچه های خاکی است، ولی شهرداری عزمی برای خرید قیر ندارد. من یک روز تمام در اتاق شهردار در این خصوص رایزنی کردم، اما شهرداری حاضر نشده 200 میلیون برای خرید قیر جهت ترمیم خرابی آسفالت ها هزینه کند. از طرفی شهرداری برای آسفالت خیابان هایی وقت می گذارد که هرچند پرتردد است، ولی نسبت به کوچه های خاکی، وضعیت بحرانی ندارد.

پویا دولابی: طی 2 سالی که در شورای شهر هستیم، هیچ گذری را باز نکرده ایم که به عنوان نقطه روشن در بهبود ترافیکی مطرح باشد. شهرداری باید اعتبار بازگشایی معابر را بصورت هوشمند و دارای هدف مشخص هزینه کند و گذرهای شمال مسجد توحید تا خیابان عاشوری و گذر کنار عمارت ملک که می تواند در بهبود ترافیک هم موثر است، تعیین تکلیف نماید. ضمن اینکه با توجه به تفویض اختیار 700 میلیون تومانی به شهردار، اختیار لازم برای این کار در شهرداری هست.

اولتیماتوم شهردار به پیمانکار تقاطع غیرهمسطح

در ادامه این نشست، شهردار بوشهر به برخی پرسش های اعضا پاسخ داد و از برخی نیز عبور کرد.

سیدنورالدین امیری با تایید روند کند احداث تقاطع غیرهمسطح میدان مطهری که زمان 18 ماهه برای تکمیل آن اعلام شده بود، گفت: تاکنون دوبار به پیمانکار اخطار داده شده و بعد از آن شتاب گرفت، اما مجددا این روند کند شده و برای سومین بار اخطار داده ایم که اگر تغییری در فعالیت وی ایجاد نشود، اقدام به نغییر پیمانکار خواهیم کرد. البته تغییر پیمانکار مشکلاتی دارد، اما اگر به سرعت پروژه منجر شود، دریغ نمی کنیم.

امیری همچنین با اشاره به اینکه 9 ماه از سال گذشته و شهرداری تا امروز از اعتبارات استانی دریافتی نداشته، ادامه داد: در این شرایط اقتصادی، باید در مخارج مان دقت بیشتری کنیم، از این رو به انتخاب پیمانکاران یا خریدها در قالب سامانه ستاد اقدام می کنیم که با نرخ های مناسب تر تامین شود.

به گفته وی، در این شرایط پیمانکاران نیز از حال و روز شهرداری باخبر هستند و کمتر در پیمان ها شرکت می کنند، طوری که برای علایم راهنمایی تقاطع میدان آزادی، 3 بار مناقصه برگزار کرده ایم، ولی هنوز پیمانکاری جلو نیامده است.

رییس شورا: اغلب قراردادهای شهرداری هدر دادن پول است

در همین حال رییس شورای شهر با بیان اینکه چون برآورد قیمت شهرداری واقعی نیست، پیمانکاران ورود نمی کنند، گفت: سامانه ستاد هم صرفا انتخاب پیمانکار براساس قیمت پایین تر است و امکان ارزیابی کیفی آنها نیست. از این رو اغلب قرارداد و پیمان هایی که از این طریق می باشد، هدر دادن پول شهرداری است. مثلا برای رنگ آمیزی معابر، نرخ معقول آن هر متر 150 تا 180 هزارتومان است، ولی در سامانه ستاد قیمت های 80 تا 100 هزارتومانی داده می شود. مشخص است که در این رنگ آب قاطی می شود و انتظار کار باکیفیت نباید داشت.

ابوذر دهدار خواستار تجدیدنظر شهرداری از طریق واگذاری کارها در قالب سامانه ستاد شد یا آنکه ایرادات با مراجع نظارتی درمیان گذاشته شود.

با این حال شهردار بوشهر معتقد بود که سامانه ستاد باعث می شود تا سوگیری و مداخله شهرداری در تعیین پیمانکار صفر شود، هرچند ایرادات آن به مجموعه های نظارتی اعلام شده است.

شهرداری به تنهایی قادر به آسفالت معابر خاکی نیست

شهردار بوشهر بخش پایانی سخنانش درباره آسفالت معابر را به وحید بارگاهی معاون مالی و اداری خود سپرد.

بارگاهی نیز با بیان اینکه آسفالت معابر خاکی بوشهر نیازمند 20 تا 25 میلیاردتومان است که به تنهایی از دوش شهرداری خارج است، اظهار داشت: ضمانت نامه 800 میلیونی از مدتها پیش برای دریافت سهمیه قیر در اختیار راه و شهرسازی استان قرار داده ایم ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است. البته امسال از بودجه 13 میلیاردی آسفالت، بیش از 8 میلیاردتومان قرارداد با پیمانکاران امضا شده یا فنی و امانی شهرداری کار کرده است.

با این حال هاشم زاده عضو شورا این پاسخ را قانع کننده نمی دانست و گفت: شهرداری 200 میلیون تومان برای خرید قیر و فعال کردن کارخانه آسفالت نمی دهد و این توضیحات نیز گره ای از مشکلات ترمیم معابر رفع نمی کند.

در مقابل اکبر توسلی نیز اظهار داشت: در این شرایط اقتصادی، نباید همه فشارها را بر شهرداری وارد کنیم، خصوصا اکنون که قیر گران شده است. مثلا درخصوص سهمیه قیر چرا نماینده مجلس، مدیرکل راه و شهرسازی، فرماندار و استاندار در راستای اختیارات خود به کمک شهرداری نیامده اند؟ باید بجای جلسات بدون خروجی، همه اعضا به تهران رفته و در وزارتخانه پیگیر این موارد باشند.

شمشیری عضو شورا با شوخی خطاب به توسلی گفت: مگر ما نماینده مجلس هم داریم؟ شاید منظورتان نماینده گناوه و دیلم باشد!

هاشم زاده نیز با بیان اینکه من با استانداری، نماینده و مدیرکل راه درباره سهمیه قیر صحبت کرده ام، ادامه داد: اگر به هر دلیلی مسئولان نخواهند کمک کنند، شورا و شهرداری نباید وظیفه اش را فراموش کند. خواسته ما اختصاص 200 میلیون برای خرید قیر حداقل جهت مرمت معابر است که نارضایتی زیادی از سوی شهروندان شاهدیم.

گفتنی است در پایان، رییس شورا ختم جلسه را اعلام کرد و از همکاران خواست برای دقایقی جهت نشست غیرعلنی حضور داشته باشند.