دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها تربیت دینی کودکان


تربیت دینی کودکان

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

سکینه کمالی -کارشناس خانواده و زنان مرکز بهزیستی دشتستان-نظر به اینکه پرستش خدواند عز وجل در نهاد و سرشت انسانها به ودیعه گذاشته و کودک با آن به دنیا می آید و بسته به پرورش آن از طرف پدر ومادرشکوفایی خود را در زندگی هر فرد نشان می دهد و آرامشی که حاصل گرایش به دین در زندگی به وجود می آید در هیچ یک از گرایش های انسانی این قدر قوی و تاثیر گذار و با دوام نمی باشد .بنابراین اگر کودک ما تربیت دینی یابد برکاتش به خود او ودیگران خواهد رسید.کودکی که با خدا آشنا است،هیچ گاه احساس پوچی نمی کند و در همه جای زندگی اش تکیه گاه محکمی خواهد داشت و با همین تکیه گاه ، در برابرمشکلات استقامت می کند. زمانی که برادران حضرت یوسف او را در چاه انداختند یوسف 9 ساله بود. وقتی کاروان از کنار چاه گذشت و یکی از کاروانیان یوسف را دید صدایش را بلند کرد و گفت :کاروانیان بایستید و بیایید به این کودک تنها کمک کنید وقتی یوسف این تربیت شده دینی، سخن او را شنید گفت:(انسانی که با خدا است هیچ گاه غریب و تنها نیست)

برکت تربیت دینی کودک به والدین نیز می رسد.کودک تربیت شده دینی ,با والدین خود خوب رفتار می کند زیرا با قرآن آشنا است و قرآن می فرماید: (و لاتقل لهما اف) به پدر و مادرت اف نگو. او با روایات معصومان آشنا می شود که می فرمایند:( بر الوالدین واجب و ان کانا مشرکین) نیکی به پدر و مادر واجب است حتی اگر مشرک باشند.تربیت یافته دینی ، سخنان زیبا و پر محتوا بر زبان می آورد و باعث افتخارپدر و مادر و نزدیکان می شود.تربیت دینی کودکان در آخرت والدین هم اثر می گذارد. امام صادق (ع) از رسول گرامی اسلام (ص)نقل میکند که حضرت فرمود :روزی حضرت عیسی (ع)از قبرستانی می گذشت و دید مرده ای را عذاب می کنند . سال بعد از همان قبرستان گذشت و متوجه شد که عذاب آن مرده برداشته شده است از خداوند پرسید :قضیه چیست؟خداوند فرمود :فرزندی دارد که جاده ای را ترمیم کرد و یتیمی را پناه داد بدین سبب عذاب او را برداشتیم.

بهترین زمان برای تربیت دینی ، دوران نونهالی است چرا که فطرت خداجویی نونهالان دست نخورده است و این کار مربی را بسیار ساده میکند.

حضرت علی خطاب به فرزند بزرگوارش می فرماید):و اجمعت علیه من ادبک ...و انت مقبل العمر...ذو نیه سلیمه و نفس صافیه) و بر ادب آموختن تو همت گماشتم ... در حالی که کودک ودارای نیتی سالم و نفسی پاک بودی.قلب کودک ، چونان زمین خالی است که هر بذری را درآن بریزید رشد خواهد کرد.مطلبی که در کودکی به انسان آموخته می شود گویا بر روی سنگ حک می شود و تا پایان عمر در ذهن او خواهد ماند. نخستین آموزش ها پس از تولد آغاز می شود .اذان و اقامه در گوش  راست و چپ نوزاد ، نخستین آموزش های دینی (توحید، نبوت،امامت و ..)را به کودک القا می کند.البته این آموزش مستقیم نیست اما در ضمیر نا خوداگاه او تاثیر خواهد داشت. آموزش مستقیم ارزشهای دینی را از 2 سالگی آغاز می کنیم زیرا حس مذهبی در کودک از این سن آغاز می شود.در ابتدا و به مرور،صلوات بر محمد و آل محمد و تلاوت قرآن، خوبی و بدی،وضو,محرم ونامحرم،لا اله الا اله را به کودک  می آموزیم.