دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها تلاش برای بهبود معیشت روستاییان


تلاش برای بهبود معیشت روستاییان

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

زهرا دلشب – تسهیلگر نمونه روستایی - زنان روستایی و عشایری از دیرباز دوشادوش مردان برای تامین معاش خانواده کار کرده اند. امروزه با افزایش مهاجرت مردان و جوانان و بالا رفتن سطح سواد دختران روستایی نقش اقتصادی آنها پر رنگ تر و انتظار آنها از خودشان بیشتر شده است. بیکاری جوانان و دسترسی به مواد اولیه در روستا انگیزه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای جدید را افزایش داده است. اما آنها برای تولید پایدار و دسترسی به بازارهای خوب، نیازمند آموزش فنون و ترویج روش های جدید هستند. باید زمینه ای فراهم شود تا با شیوه های نوین تولید فرآوری و بازاریابی آشنا شوند. حضور متولیان آموزشی ترویجی در روستا بسیار ضعیف است و برنامه های آموزشی و توانمند سازی تنها از طریق وزارت جهاد کشاورزی ارائه می شود که این برنامه ها نیز در مقایسه با حجم زیاد تقاضا بسیار ناچیز است.

5 میلیون زن روستایی و عشایری بالای 18 سال داریم که بالقوه نیروی آماده کار و فعالیت اقتصادی هستند مسئولان باید برنامه و منابع مالی مستقلی برای آموزش و ترویج زنان روستایی و عشایری به عنوان گروه خاصی که می توانند در توسعه کشاورزی و روستایی نقش آفرینی  کنند و از مهاجرت بی رویه جلوگیری نمایند پیش بینی نمایند. کار در روستا سخت است. وقتی برنامه ها کلی طراحی می شود و گروه هدف مشخص نیست در درجه اول روستا و سپس زنان روستایی و عشایری نادیده گرفته می شوند. همچنین زنان برای توسعه فعالیتهای اقتصادی خود نیاز به سرمایه دارند اما آنها به دلیل نداشتن ضامن، وثیقه و مالکیت امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی را ندارند. لذا بر اساس یک تجربه جهانی وزارت جهاد کشاورزی بیش از 15 سال است که از تشکل های محلی به عنوان صندوق های اعتبار خرد زنان روستایی و عشایری حمایت می کند. این صندوقها با پس انداز مردم شکل می گیرند. در سالهای اخیر با استفاده از ظرفیت قانونی این وزارتخانه در زمینه تشکیل صندوق های غیر دولتی کشاورزی صندوق های زنان روستایی و عشایری نیز در سطح یک شهرستان تجمیع و بر اساس قانون تجارت ثبت شدند و زیر نظر شرکت مادر تخصصی حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی قرار گرفتند. با توجه به نقش خطیر تسهیلگر زن توسعه روستایی که به عنوان بازوان توانمند کارشناسان ترویج در روستاها ایفای نقش می نمایند باید تمهیداتی لحاظ گردد تا تعداد این عزیزان تلاشگر بی ادعا در روستاها و منطقه عشایری افزایش و آموزش های لازم در خصوص توانمندی هر چه بیشتر آنان صورت پذیرد. پیشنهاد را ه اندازی یک سایت و لینک کردن تمامی نمونه های ملی و فراهم نمودن زمینه تبادل اطلاعات به منظور آموزش تبادل تجربیات و مشاوره در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی قابل طرح است.

برپایی کارگاه های آموزشی و یا گردهمایی ملی و منطقه ای با حضور صاحب نظران، اساتید دانشگاه و کارآفرینان برتر کشور جهت ارائه فنون و تکنیک های کاربردی کار آفرینی در سطوح خرد روستایی و پیگیری و فراهم آوردن زمینه حضور زنان تولید کننده در بازارهای داخلی با کمترین هزینه از جمله  درخواست های زنان روستایی و عشایری می باشد.