دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها عزت نفس را در کودکانمان بارور کنیم


عزت نفس را در کودکانمان بارور کنیم

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

سکینه کمالی -کارشناس خانواده وزنان- داشتن عزت نفس,داشتن دیدگاه مثبت از خود است. اگر  کودک دارای عزت نفس محکم در مورد خود باشد برایش راحت تر است که باورهای مثبت درخود شکل داده و تقویت کرده و جای خود را در بین دیگران بیابد کودکانی که در مورد خود احساس خوبی دارند بهترمی توانند با دنیای خود کنار بیایند . عزت نفس معیاری است که هر کودک را به عنوان یک وجود برای موفقیت ها و شکستها  آماده می سازد و کودک زمانی برای مبارزه با چالش های زندگی راحت است که این احساس را داشته باشد که دوست داشتنی و گرانبها ست.

چگونگی شکل گیری عزت نفس در کودک

از هنگام  تولد تا شش سالگی ،زمان مطلوب برای ایجاد عزت نفس و احساس مثبت در کودکان است بچه ها با ارزش بودن را از درکشان در برابر واکنشهایی که از دیگران در یافت می دارند شکل می دهند.

به خودتان احترام بگذارید

برای اینکه فرزندتان به شما و خودش احترام بگذارد، مستلزم این است که شما در هر جایگاهی که هستید به خود احترام بگذارید عزت نفس ما الگویی برای کودکانمان است وقتی ما مثبت بودن را به عنوان یک معلم یا پدر ومادر ارائه می دهیم و برای خود در جایگاه خود ارزش قائلیم و قدر خود را می دانیم و همانگونه که هستیم خود را پذیرفته ایم یک الگو ،راهنما و نمونه را ارائه داده ایم.

به بچه ها کمک کنید احترام متقابل را بیاموزند

کودکان به طور طبیعی ،احترام به اطرافیان را نشان نمی دهند در واقع حس خودخواهی و خود محوری برای آنها یک امر با سلامت و عا دی است ما نباید انتظار داشته باشیم یک کودک خردسال مانند یک بزرگسال محترم باشد و حس احترام را داشته باشد ولی اگر با آنها با احترام رفتار شود توانایی یادگیری احترام متقابل را دارند برای کاشتن بذر احترام هیچ گاه دیر نیست .

دلگرمی وتشویق راه حل بزرگ

احترام متقابل ،پایه مناعت و احترام به خودرا در کودکان فراهم می کند. والدین می توانند مهارت دلگرمی را برای خود به کار ببرند تا این پایه را محکم نمایند مهارت دلگرمی را می توانیم به فرزندانمان یاد دهیم ودر زندگی به کار ببریم تا عزت نفس کافی را در آنها شکل داده و تقویت کنیم وقتی ما کودکان خود را تشویق می کنیم آنها را با هم مقایسه نمی کنیم . مقایسه باعث می شود بچه ها زمانی احساس ارزش کنند که خود را از دیگران بهتر بدانند.

برقراری ارتباط محبت آمیز

وقتی کودک باور کند که اطرافیان او را دوست دارند این موضوع به ایشان کمک می کند که عزت نفس را در خود تقویت کرده و با مسائل قوی برخورد کند . ما با احترام متقا بل و دلگرم کردن فرزندانمان به آنها نشان می دهیم که دوستشان داریم و به این طریق با آنها ارتباط برقرار می کنیم.

شهامت پذیرش غیر کامل بودن را داشته باشید

هم چنان که شما در مورد مسایل ایجاد عزت نفس در فرزندتان ،یادگیری دلگرم کردن،نگهداری بچه و یادگیری های اولیه او را مطالعه می کنید احساس درماندگی می کنید. اگر به خود یا دآوری کنید که همیشه نمی توانید با احترام برخورد کنید یا الگوی دایمی شجاعت باشید که هیچ کس نمی تواند باشد. و همه والدین ممکن است مانند شما در تصمیم گیری در مورد بچه هایشان دچار اشتباه شوند به شما کمک خواهد کرد کاری که می توانید بکنید این است که تا جایی که توان دارید تشویق کنید و شهامت پذیرش غیرکامل بودن را داشته باشید و خودتان را همان طورکه هستید بپذیرید بدون این که خود را بری از اشتباه بدانید یا بر اشتباه فرزندتان تمرکز کنید این دیدگاه باعث می شود شما از اشتباهات نترسید.