دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها بررسی ظرفيت صنعت گردشگري پس از برجام


بررسی ظرفيت صنعت گردشگري پس از برجام

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)
سيل انبوه گردشگران به سوي ايران
 
جنوب امروز:پس از برداشته شدن تحريم‌ها تقاضاي شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران افزايش پيدا کرده است و شرکت‌هاي جهاني هتلداري در حال تاسيس شعبه‌هايي در ايران هستند.
 
 

پس از برداشته شدن تحريم‌ها تقاضاي شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران افزايش پيدا کرده است و شرکت‌هاي جهاني هتلداري در حال تاسيس شعبه‌هايي در ايران هستند. 
در روزهاي اخير روزنامه وال استريت ژورنال از تمايل شرکت‌هاي هتلداري بين‌المللي براي حضور و سرمايه‌گذاري در ايران خبر داده است و بسياري از اين شرکت‌ها انتظار دارند با برداشته شدن تحريم‌ها عليه ايران سفرهاي تجارتي و سياحتي به ايران افزايش پيدا کند. همچنين بر اساس اين گزارش در حال حاضر شرکت هتلداري بين‌المللي «ميلاي» اسپانيا در نظر دارد در سواحل درياي خزر هتلي تاسيس کند.

از ديگر شرکت‌هايي که براي سرمايه‌گذاري در ايران علاقه نشان داده است شرکت هتل‌هاي آکور فرانسه است که سال گذشته دو هتل در تهران افتتاح کرد.

از سوي ديگر شرکت مديريت هتل‌هاي روتانا، مستقر در ابوظبي نيز فعاليت‌هايي را در ايران آغاز کرده است.

مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز در مصاحبه با شماري از خبرنگاران آلماني گفته بود: قصد داريم در يک برنامه ده ساله تعداد گردشگران خارجي را از پنج ميليون و 200 هزار نفر در سال جاري به حدود 20 ميليون نفر تا افق سال 2025 ميلادي برسانيم.

همچنين اين را هم مي‌دانيم که مهم ترين لازمه گردشگري در جهان وجود امنيت است. در گذشته تبليغات سياسي منفي عليه ايران بسيار زياد بود. اما اکنون پس از تفاهم هسته‌اي تبليغات سياسي نادرست عليه ايران از بين رفت. تبليغات منفي عليه ايران به اندازه‌اي بود كه مردم اروپا فكر مي‌كردند ايران كشور بسيار بسته با محدوديت‌هاي بسيار است. آنها هرگز به ايران سفر نكرده بودند و شايد به‌دليل همان تبليغات منفي بود كه به دوستانشان توصيه مي‌كردند به ايران سفر نكنند. اکنون در جهان و مخصوصا منطقه خاورميانه بيشتر کشورها به سوي نا امني مي‌روند و از مهم‌ترين اين کشورها ترکيه است و با وجود اينکه در حوزه صنعت گردشگري کشور موفقي بود اما امروز، ناامني‌، انفجار و تروريست باعث شده تا گردشگران اين کشور با کاهش مواجه شود. بنابراين مي‌توان ايران را کشور امن در اين منطقه دانست و اين پيش‌بيني را کرد که با شرايط به وجود آمده در منطقه تعداد توريست‌ها در ايران افزايش پيدا کند.

در اين باره رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفت: خوشبختانه امنيت در ايران برقرار است و اين به لطف همه تلاشهايي است که دست‌اندرکاران بخش امنيت در ايران انجام مي‌دهند، ايران امروز يک مقصد امن براي گردشگران است و اين امنيت در حدي است که گردشگران اروپايي، آمريکايي استراليايي و‌.‌‌.. با قطار گردشگري براي گردش به ايران مي‌آيند، اين يعني امنيت ايران را آنقدر پذيرفته‌اند که از مرزهاي شمال غربي از ترکيه وارد ايران مي‌شوند به يزد و اصفهان و شيراز مي‌روند و با هواپيما بر مي‌گردند و گروه ديگري با هواپيما مي‌آيند و با قطار بر مي‌گردند.

برنامه ما اين است که وضعيت امنيت گردشگران را روز به روز ارتقاء بدهيم و اين تفکر را نداريم که با افزايش گردشگر، وضع امنيت ما با مشکل روبرو شود.

با اين وجود، در حالي که ايران قصد دارد تا سال 2025 گردشگران خود را به 20 ميليون نفر برساند، گابريل اسکارر، مدير اجرايي هتل مليا که 350 هتل را در 35 کشور اداره مي‌کند، مي‌گويد: ما معتقديم فرصت‌هاي بالقوه عظيمي‌وجود دارند. اقتصاد ايران همچنان از سال‌هاي تحريم رنج مي‌برد. اما صندوق بين‌الملل پولي پيش بيني کرد با برداشته شدن تحريم‌ها و شروع سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي رشد اقتصادي ايران به 4درصد برسد. به گفته اسکرارر فرصت‌هاي بالقوه در ايران چنان زيادند که نمي‌توان از آن‌ها چشم پوشي کرد.

او گفت: «ما مي‌خواهيم در اين بازار پيشقدم باشيم. ما 25 سال پيش فعاليتمان در کوبا را شروع کرديم و تلاش مي‌کنيم همين کار را در ايران هم انجام دهيم».

پس بنظرمي‌رسد با برنامه ريزي‌هاي کوتاه مدت و بلند مدت براي صنعت گردشگري و معرفي ايران بعنوان قطب گردشگري فرهنگي با توجه به پتانسيل‌هاي جغرافيايي و تاريخي مي‌توان آينده روشني براي اين صنعت ترسيم کرد.