شنبه, 22 ارديبهشت 1403  -  3 ذي‌القعده 1445 -  11 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها آزمون سخت حاج احمد؛آغازی پرقدرت یا...؟!/یادداشت


آزمون سخت حاج احمد؛آغازی پرقدرت یا...؟!/یادداشت

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

سجاد محمودی نسب

کنگان،شهرستانی در منتهی الیه جنوبی استان بوشهر و دارای جمعیتی ۱۰۶هزار نفری(سرشماری سال ۹۰) و احتمالا بیش از ۱۲۰هزار نفر در حال حاضر است و حسب اطلاعات،۹۸درصد از مردم آن با سواد هستند. ضمن اینکه میزبان عظیم ترین صنایع گاز و پتروشیمی کشور بوده و بر اساس طرح توسعه و حسب پیشرفت صنعت،پایتخت اقتصادی ایران نامیده می شود.
مامن مردمانی بسیار نجیب،سخت کوش و متعهد(که خاصیت جنوبی هاست)و متاسفانه این خصایص زیبا،مورد سواستفاده قرار گرفته تا جایی که امروزه بدیهیات زیرساختی اش علی رغم حضور در جایگاه منطقه یک مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت،در سطح کلان فریاد زده می شود ولی کماکان در راهروهای پایتخت گرایی،شاید مرکز گرایی و قطعا نابلدی مدیران محلی به در بسته می خورد.
در پایان مقدمه به موضوع اصلی این یادداشت که چیزی جز نیاز به تغییر و شروع پرقدرت فرماندار بومی کنگان که به راستی اصلی ترین مطالبات احاد مردم است می پردازیم.
آیت الله رئیسی با شعار دولت مردمی ایران قوی،مبارزه با فساد و همچنین با مانیفست شایسته سالاری با اولویت جوانگرایی پا به عرصه انتخابات گذاردند و در میدان تاخت و تاز شعارها به کرسی اجرایی کشور دست یافتند.
پس از استقرار دولت و استانداری ها،در یک کش و قوس رسانه ای و مجازی بلاخره حاج احمد غریبی،سکان هدایت این شهرستان را بدست گرفته و از آنجایی که ایشان شخصیتی امنیتی می باشند از این حیث بهتر از هر کسی با احوال و عملکرد مدیران بومی و غیر بومی ادوار کنگان اشنایی دارند که بنظر با پرشدن این خلا جدی،روزنه امیدی برای تحقق فرامین و انتظارات مقام معظم رهبری پدیدار گردیده است.
این خصیصه در کنار مطالبه بحق کنگانی ها مبنی بر استفاده از نیروهای ترجیحا بومی خوش عملکرد در سطوح مختلف اجرایی برای تربیت مدیران آینده،باری سنگین را بر دوش ایشان گذارده که گل سرسبدشان دو گزینه معاونت سیاسی-اجتماعی و همچنین عمرانی فرماندار است.در ادامه به ریاست اداره راه و شهرسازی،بهداشت و درمان،صمت و کار می توان اشاره کرد که در ادوار مختلف عملکردهای ضعیفی را از خود نشان داده و در این بین پروژه های عدیده ای از قبیل کمربندی کنگان،جاده وفاق و همچنین بیمارستان امام خمینی سرآمد بدعملکردیست که متاسفانه با عدم اتمام یا تجهیزشان،جان های عزیزی را در خاک کشیده و جایگاه مدیران زیادی را از حیث اعتبار نزد مردم تنزل و گزاره تغییر را در اذهان احاد مردم پررنگ کرده اند.
اولین مسند بسیار مهم معاونت سیاسی-اجتماعی فرماندار است که متاسفانه معمولا ملاکش کبر سن و فعالیت های سیاسی تعریف می شود.برای ایشان وظایفی چون تلاش در جهت تحقق برنامه های سیاسی اجتماعی دولت،افزایش مشارکت و حضور موثر مردم در فعالیت های سیاسی و اجتماعی ذکر شده است.شایان ذکر است که با عبور از برهه سنتی به مدرنیته در مباحث مشارکتی چون انتخابات و در کنار آن سیطره فضای مجازی بر فضای حقیقی و همچنین حضور شگرف جوانان در عرصه های مختلف این فضا، مدیری شایسته،تعامل گرا،دارای پکیجی از ویژگی های مدیریتی و ترجیحا بومی را می طلبد که جز از جوان هم برنمی آید.
دومین مسند بسیار مهم که حسب عقب ماندگی این شهرستان در زیرساخت های بدیهی خود،تغییری اصولی می طلبد معاونت عمرانی فرمانداریست که مهمترین وظایفش نظارت در توزیع عادلانه ارزاق عمومی،اداره جلسات کمیته برنامه ریزی،تدوین برنامه های اقتصادی در زمینه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان،نظارت بر عملکرد واحدهای شهرستانی در حوزه عمرانی و... می باشد و از آنجایی که دیگر فرصت حدس و خطا نیست،انتصابی اصولی می خواهد که حائز ویژگی هایی چون کارنامه درخشان گذشته،مدیریت قوی،قائل به حضور میدانی و اصل پاسخگویی باشد.
در ادامه اداراتی ذکر گردید که مشکلات اساسی را برای شهروندان حادث کرده اند و جبران عقب ماندگیشان جز با مدیریت جهادی امکان پذیر نیست.
از فرماندار محترم شهرستان کنگان انتظار می رود که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس و متاثر بودن میزان مشارکت از مسائل مدیریتی،اقتصادی و حتی انتصابات،اجازه ندهند که روابط مرسوم سیاسی،ناشایست سالاری،کبر سن و تعارض منافع جایگاه شایسته سالاری توام با جوانگرایی،عدالت محوری در انتصابات از میان تشیع و تسنن،عملکرد درخشان گذشته و پاسخگویی در فضای حقیقی و مجازی را تصرف کنند.
در پایان،ضمن مسئلت توفیق خدمت امید داریم که ایشان این ازمون سخت را با سعادت اجرای فرامین مقام معظم رهبری آغاز و مد نظر داشته باشند که انظار و افکار این شهر،دیده شان به این انتصابات بوده و شروع خوب و پرقدرت را متضمن پایان خوب و راضی کننده می دانند.