جمعه, 21 ارديبهشت 1403  -  2 ذي‌القعده 1445 -  10 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها "استان بوشهر و تحقق شعار سال در سایه وحدت"


"استان بوشهر و تحقق شعار سال در سایه وحدت"

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.50 (2 رای)

دکتر جواد لقمان زاده/مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر

"استان بوشهر و تحقق شعار سال در سایه وحدت"

اولین سال قرن پانزدهم هجری شمسی آغاز شد و با درایت و تدبیر مقام معظم رهبری، سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" نام گرفت.

بحث تولید در بیانات رهبری به اندازه ای از درجه اهمیت و دامنه ی تاثیرگذاری بر ابعاد مختلف ساختار اقتصاد کشور برخوردار است که سال های انتهایی قرن چهارده با عنوان تولید و ملزومات آن نامگذاری شد و اکنون در ابتدای قرن جدید نیز نامگذاری سال با عنوان تولید در کنار دانش بنیان و اشتغال آفرینی گواه عزم ویژه ی حاکمیت بر شروعی تازه نفس و اهتمامی جدی بر رونق تولید از مسیر نوآوری با هدف گذاری اشتغال زایی است.

چنین توجهی انتظار و اولویت نخست کشور برای پاسخ به مطالبات و عبور از مشکلات موجود در جنگ اقتصادی با دشمنان است که با تحمیل سخت‌ترین تحریم‌ها پیشرفت ایران اسلامی را هدف گرفته‌اند. آمار موجود نشان‌دهنده این است که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی هنوز رونق تولید به نحو مطلوبی محقق نشده است. اگر تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی روند مطلوب‌تری به خود بگیرد و با برنامه‌های مختلف قدرت خرید مردم ارتقا یابد، تحقق رشد که به منزله رونق تولید است دست‌یافتنی خواهد بود.

در این بین ایجاد توازن در تولید و افزایش رونق تولید در بخش کشاورزی و بخش‌های پیشران دیگر مانند مسکن و خودرو بسیار مهم است؛ چرا که رونق زنجیره‌ای و طولانی از تولید کالاها و خدمات مختلف باعث افزایش مقابله با قاچاق کالا و تسهیل ورود سرمایه خارجی در کشور می‌شود.

این عزم و اهتمام راسخ را به فال نیک گرفته و امید آن داریم که در چارچوب این سه کلید واژه اثرگذار و تحول آفرین، جدیت مسئولین و همراهی و همدلی مردم را در راستای تحقق آرمان های رونق بخش اقتصادی، شاهد باشیم.

اما استان بوشهر با توجه به گستره بی نظیر منابع انرژی و برخورداری از تنوع واحدهای تولیدی و شرکت های دانش بنیان، بی تردید ظرفیت بالایی در مسیر تحقق شعار سال دارد.

در همین ابتدای سال حجم قابل ملاحظه سفر مسافران نوروزی به استان، نشان از توسعه زیرساخت های گردشگری و توانمندی قابل توجه مراکز ارائه دهنده خدمات به مسافرین دارد که این علاوه بر جذب سرمایه و ورود منابع مالی به چرخه اقتصادی استان، زمینه ساز شکل گیری بیشتر واحدهای تولیدی و خدماتی از یک سو و پتانسیل تبدیل سرمایه به محصول با هدف صدور از داخل استان به سایر نقاط کشور، از سوی دیگر است. این یعنی چرخه اقتصادی استان فعال است و بستر کاربری دانش و خدمات تولیدی شرکت های دانش بنیانی که با توان نیروهای جوان بوشهری یکی پس از دیگری در حال شکل گیری و فعالیت هستند، در هماهنگی با چرخه ی تولید، فراهم است.

استان بوشهر بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد و با وجود برخوداری از جوانان متعهد و متخصص و گستردگی نخبگان بومی، دیگروجود معضل بیکاری در استان قابل پذیرش نیست. در واقع با اتکا به بهره گیری از توان دانشی جوانان بوشهری در قالب شرکت های دانش بنیان می توان هر نوع تولید و خدمتی را در سراسر استان با پتانسیل های این شرکت ها گره زد و درصدی از هزینه‌های تحقیق و توسعه برای شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی را به شرکت‌هایی دانش بنیان استان اختصاص داد و این بی تردید اجرای عملی شعار سال خواهد بود.

از سوی دیگر تعهد عملی به شعار ممکن و میسر نخواهد بود مگر در سایه وحدت میان تمامی گروه های سیاسی داخل استان، نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی و همدلی و همراهی امامان جمعه، مدیران و مسئولین و دست اندرکاران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان فرهیخته بوشهر. در سایه وحدت می توان گام های موثری در تقویت نهادهای تولیدی و اعتماد به توانمندی و نوآوری جوانان در شرکت های دانش بنیان برداشت و جای تردید باقی نمی ماند که خروجی نهایی این فرآیند، ایجاد اشتغال و کاهش چشم گیر بیکاری و نهایتا ایجاد رونق و امید در میان مردم خونگرم و همیشه همراه استان بوشهر است.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند "امسال مسئله تولید باید دارای دو خصوصیت دانش‌بنیانی و اشتغال‌آفرینی باشد". تولید دانش‌بنیان، متکی به دانش جدید و پیشرفت‌های علمی و تولیدی است که باید اشتغال‌آفرین باشد، اگر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی را معیار قرار دهیم و به دنبال تولیدی برویم که این دو ویژگی مهم را داشته باشد، قطعاً در هدف‌های اقتصادی حرکت رو به جلوی محسوسی خواهیم داشت. سال جدید و قرن تازه، نوید بخش شروعی نوین است و استان غنی بوشهر در سایه وحدت گروه ها و دیدگاه های مختلف سیاسی می تواند خوش درخشیده و الگویی تمام عیار برای سایر استان های کشور باشد.