یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403  -  19 شوال 1445 -  28 آوریل 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست فرهنگی هنری در اولین جلسه دیدبان فرهنگ و زبان فارسی استان بوشهرمطرح شد:مجوز بوشهرمال لغو می شود


در اولین جلسه دیدبان فرهنگ و زبان فارسی استان بوشهرمطرح شد:مجوز بوشهرمال لغو می شود

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.50 (1 رای)

   

مسئول دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، معاونت امور مطبوعاتی وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ کشورگفت: نام مال نامی لمپن محسوب  وبنام حیوان تلقی شده و زیبنده کشور اسلامی و شهرولایت مدار ودارالحماسه بوشهرنیست وهر واحدصنفی که پسوندمال داشته باشد بایستی نسبت به حذف آن اقدام نماید.

احسان تقی خانی در اولین جلسه دیدبان فرهنگ و زبان فارسی در راستای طرح نظارت بر محتوای تبلیغات صنفی و سر در اصناف در سطح استان بوشهردر خصوص ضرورت پاسداشت زبان و ادب فارسی اظهار داشت: ما متولی فرهنگ درکشور هستیم و ریشه فرهنگ، زبان است. هر زمان خواسته شده که فرهنگی به زوال و نابودی کشیده شود؛ از خط و زبان آغاز شده است و این ریشه تاریخی دارد. در دوره مغول با وجود آن که به لحاظ نظامی قدرتمند بودند اما زمانی که به ایران رسیدند به جای آن که زبان ایران را تغییر دهند؛ زبان خود را عوض کرده و مسلمان و فارسی زبان شدند و حتی فرهنگ و تمدن ایران را در دیگر کشورها از جمله هندوستان گسترش دادند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که اگر انگلیس، کشور هندوستان را تحت استعمار خود در نمی آورد؛ امروزه علاوه بر 300 میلیون جمعیتی که به فارسی تکلم می کنند؛ جمعیت بزرگ هندوستان نیز فارسی سخن می گفتند؛ افزود: بنابراین با توجه به اهمیت و جایگاه زبان و خط در نهادینه سازی قدرت و فرهنگ یک کشور، رسالت و وظیفه ما به عنوان متولی فرهنگ بسیار خطیر و ارزشمند است و نخستین بازخورد فرهنگ در نوشتار، اعلام ها و تابلوها است.

وی با تاکید بر لزوم توجه و نظارت بر محتوا و ظاهر نوشته و تابلوها در معابر شهری گفت: این نوشته ها می بایست بر پایه فرهنگ و ارزش های ایرانی و اسلامی باشد. در صورت بی توجهی و عدم توجه به این مسئله، فرهنگ ما به طورکلی دگرگون خواهد شد و سنگر ابتدایی آن نیز همین موضوع نامگذاری ها و تابلوهای سردر اصناف است و کار بزرگی که فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر انجام داده، افزایش نظارت بر شکل و محتوای آنها است.

 مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با تاکید بر این موضوع که سیاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، آسیب رساندن به کسب و کارها نیست، خاطرنشان کرد: کسب و کارهای جدید می بایست که حتما در نامگذاری های خود، مقررات مربوطه را رعایت کنند و کسب و کارهای قدیم نیز، اگر به لحاظ نوشتاری مشکل دارند؛ باید درصدد رفع آن برآیند.

 نماینده مدیر کل در پاسداشت زبان فارسی نیز طی سخنانی، به اقدامات اداره کل برای صدور مجوز طرح تابلوهای واحدهای صنفی متقاضی؛ اصلاح اسامی و مکاتبه با واحدهای صنفی که از اسامی بیگانه استفاده نموده‌اند؛ «سامانه‌ جامع  پاسداشت زبان فارسی و سر در اصناف» برای نامگذاری و اصلاح تابلوهای سر در اصناف به منظور پاسداشت زبان و ادب فارسی و اجرای قانون منع به کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه؛ همکاری دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی با نیروی انتظامی برای اصلاح تابلوهای اماکن تجاری که قانون را رعایت نمی‌کنند؛ ممانعت از تبلیغ واحدهای صنفی که از اسامی بیگانه استفاده کرده‌اند؛ هماهنگی و تعیین رویه اجرای قانون و همچنین برگزاری جلسات متعدد با فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه برای حفظ و صیانت از زبان و ادب فارسی و اجرای قانون و ... اشاره کرد.

 

در ادامه این نشست تقی خانی کارشناس دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، معاونت امور مطبوعاتی وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، قوانین و مقررات و نحوه نظارت ناظرین را در قالب آموزشهای تصویری برای ایشان ارائه نمود و به پرسش های حاضران پاسخ داد.