یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403  -  19 شوال 1445 -  28 آوریل 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست فرهنگی هنری بوشهر ما با «فستیوال کوچه» دوست‌داشتنی تر شد


بوشهر ما با «فستیوال کوچه» دوست‌داشتنی تر شد

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

به گزارش خلیج فارس؛ از همان دوره اولی که به همت هنرمندان محلی این جشنواره موسیقی در سال ۱۳۹۶ برگزار شد، توجه بسیاری از هنرمندان را به خود جلب کند و سال بعد نیز خوش درخشید، چنان خوش که بعد از توقفی سه ساله توانست موج پرتوان هواداران موسیقی را برای خود نگه دارد و با چنین استقبال پرشوری در بوشهر و خارج از استان مواجه شود.

سومین رویداد “کوچه فستیوال” فقط موسیقی نبود و برنامه های جانبی متعددی برای علاقمندان در بیرون از عمارت حاج رییس داشت که محل موسیقی نواحی بود. از جشنواره پخت غذاهای دریایی با عنوان «سحروک» که شامل پذیرایی سنتی از مخاطبان فستیوال بود تا نمایشگاه‌های مختلفی همچون صنایع‌دستی، لباس، بازی‌های محلی، کارگاه‌های تخصصی گردشگری، تورهای بوشهرشناسی، خوراک، نشست‌های ادبی و اکران فیلم.همچنین مراسم شب شروه در محله بهبهانی، شب قصه‌های عامیانه با اجرای سروش صحت، «یادنامه منوچهر آتشی» با اجرای اردشیر رستمی، قصه گویی های شنیدنی احسان عبدی‌پور به همراه محمد بحرانی و ویژه‌برنامه شب دهم با محوریت سینه‌زنی بوشهری (ماجراها و آواها) در میدان پریزاد روستای هلیله از دیگر برنامه های این فستوال در راستای معرفی بوشهر بود.

در یکی از شب‌های برگزاری این فستیوال نیز ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «شب‌های نامنظم» با محوریت قصه جنگ‌های پارتیزانی با روایتگری احسان عبدی‌پور درخصوص دلاورمردی‌های شهید علیرضا ماهینی برگزار شد که چند نفر از همرزمان شهید هم در برنامه حضور داشتند.حبیب احمدزاده متولد آبادان که پدرش اهل دلوار است در صفحه اینستاگرامش نوشت: «کاری که احسان عبدی‌پور با دوستانش الان و همین شب‌ها در حال انجام است که وسط جشن و موسیقی یک عده جوان، سالگرد شهادت شهید ماهینی را با خاطره‌گویی چند تا از همرزمانش را بگیرد، هیچ کنگره شهدایی با آن همه هزینه جرات و عرضه انجامش را ندارد. هر که می‌خواهد بدش بیاید. من که اینجا نشستم دارم یاد می‌گیرم.»

احمدزاده در بخش دیگری از این پست نوشته است: «این جلسه با شور و شوق عده‌ای از همین جوانان پرسشگر تا حدود ساعت چهارو نیم صبح در داخل و تا حدود اذان صبح در بیرون سالن به طول کشید. با شوق یا تاسف شاید بتوان گفت: خاک پاک ایران بر سر ما، البته ان‌شاءالله با افتخار بر سر خودم و بدون این پسوند (پاک ایران) ان‌شاءالله بر سرکم‌کاران اکثرا مسئول فرهنگی! و در انتها آقا احسان عبدی‌پور هنرمند عزیز و یارانت با تمام وجود تعظیم تمام‌قد در مقابل‌تان رفیق.»به هرحال در زمانه ای که دولتی ها برنامه ای برای افزایش نشاط اجتماعی ندارند یا هدف گیری شان در برنامه های خود تنها قشری از جامعه را شامل می شود، گروهی کوچم با «فستیوال کوچه» بدون یک ریال بودجه از بیت المال و کمترین ریخت و پاش، رویداد باشکوه و آبرومندانه ای را میزبانی کردند که به جرات می توان گفت قد بوشهری ها را در ایران بلندتر کرده و این شهر را نزد هموطنان دوست داشتنی تر. طوری که می شد حس و حال بسیاری از هموطنان را می شد در پست های مجازی شان دید که حسرت می خوردند چرا در این ایام نتوانسته اند به بوشهر بیایند و انتظار می رود همین معرفی زیبا، بوشهر را مقصد آنها در نوروز امسال یا تعطیلات دیگر کند.البته انتقاداتی هم از سوی برخی دلسوزان نسبت به این رویداد مطرح شده، اما پیامدهای مثبت آن بر نکات منفی اش می چربید و دلبستگی مردم بوشهر و موج استقبال بسیاری از هموطنان، نمره قبولی به متولیان این رویداد داد.

انتظار می رود برخی مسئولان نیز از تنگ نظری ها عبور کرده و اگر ملاحظه ای هم دارند بامشاهده نکات مثبت رویداد مردمی «فستیوال کوچه» به تقویت چنین برنامه هایی بپردازند، برنامه هایی که به جرات می توان گفت این همه بازخورد خوب برای بوشهر تنها از گروههای مردمی برمی آید.