یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403  -  19 شوال 1445 -  28 آوریل 2024


معاون میراث فرهنگی بوشهر: تخلیه عمارت تاریخی ملی "مَلِک" ضروری است

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.00 (1 رای)

بوشهر ما: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: هم اکنون عمارت تاریخی ملی "ملک" بندر بوشهر به پناگاهی برای شماری از خانوارهای بی سرپناه و فاقد مسکن تبدیل شده است که باتوجه به پیشرفت ۶۵ درصدی عملیات مرمت این بنا، تخلیه آن ضروری است.

نصرالله ابراهیمی روز یکشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده پایان عملیات مرمت عمارت تاریخی ملک در سال ۱۴۰۲ تعیین شده است.

وی اظهارکرد: پیش از این هفت خانواده در عمارت اصلی یا همان بخش شاه نشین و ۳۵ خانوار نیز در محوطه عمارت ملک ساکن بودند که با هماهنگی مسئولان استان و سایر دستگاه‌های حمایتی خانوارهای ساکن بخش شاه نشین ساماندهی و اسکان داده شده‌اند.

ابراهیمی ادامه داد: اما ساکنان اطراف این عمارت که امروز به ۸۰ خانوار افزوده شده‌اند همچنان این عمارت را در تصرف دارند.

وی تاکید کرد: باتوجه به سکونت این خانوارها در اطراف و محوطه تاریخی عمارت مَلِک و باتوجه به پیشرفت ۶۵ درصدی؛ کار مرمت ساختمان اصلی عمارت، ساماندهی آنها همکاری و همراهی شورای تامین استان و سایر نهادهای حمایتی را می‌طلبد.

ابراهیمی ادامه داد: احیا و مرمت بناهای تاریخی یکی از رویکردهایی است که آنها را از آسیب جدی محفوظ نگه می‌دارد و نقشی مهمی در بحث توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و جذب گردشگر دارد.

وی گفت: عمارت تاریخی ملک در ۱۷ آذر سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی استان بوشهر به ثبت میراث فرهنگی رسید اما همچنان پذیرای مهمانانی است که برخی از آنها دیگر خود را مالک می‌دانند و ساماندهی و بیرون کردن آنها نیازمند اراده و عزمی قوی است.

ابراهیمی بیان کرد: مرداد ماه سال ۱۳۹۸ این عمارت از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، توسعه صنایع دستی و فرش دستباف به بخش خصوصی واگذار شد تا این بنا مرمت و به یک مجموعه فرهنگی، اقامتی، گردشگری تبدیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در خصوص حفاظت و مرمت بافت‌های تاریخی ادامه داد: مرمت عمارت کتابخانه مصلحیان، مشهد رئیسعلی دلواری، ساماندهی موزه شهید رئیسعلی دلواری، کاروانسرای مشیر برازجان، کاروانسرای دالکی، پل مشیر برازجان، ساماندهی و مطالعه باستان شناسی کاخ‌های هخامنشی برازجان و سیراف از جمله برنامه‌های این معاونت است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهرگفت: در زمان حاضر مرمت قلعه نصوری در بندر تاریخی سیراف ۶۰ درصد، عمارت گلشن در کوی بهبهانی بافت تاریخی بوشهر نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا هستند که بهره‌برداری از این عمارت‌ها سال ۱۴۰۲ تعیین شده است.

وی یادآورشد: کاربری پیش بینی شده برای این بناهای تاریخی اقامتی و پذیرایی است.

پرونده ۴۱ اثر فرهنگی و تاریخی استان بوشهر در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی

به گفته ابراهیمی در سالجاری پرونده ۴۱ اثر فرهنگی، هنری، تاریخی و طبیعی این استان برای ثبت در فهرست آثار ملی به تهران ارسال شده است.

وی اضافه کرد: این آثار شامل ۶ اثر تاریخی منقول، ۱۷ اثر غیر منقول، ۱۲ اثر ناملموس و ۶ اثر طبیعی هستند که پرونده آنها در شورای ثبت استان تکمیل و برای بررسی به شورای سیاستگذاری ارسال شده است.

ابراهیمی بیان کرد: بر این اساس در زمان حاضر ۴۵۱ اثر تاریخی در استان بوشهر در فهرست ثبت آثار ملی قرار دارند که از این شمار ۲۲ اثر منقول، ۲۳۶ اثر غیر منقول، ۹۰ اثر ناملموس و ۱۳ اثر طبیعی هستند.