دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست اجتماعی اقدام هماهنگ برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی در استان بوشهر ضروری است


اقدام هماهنگ برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی در استان بوشهر ضروری است

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.00 (2 رای)

بوشهرما: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: وجود آسیب‌های اجتماعی حتی در حد بسیار محدود و اندک زیبنده این استان نیست و برای برطرف کردن آنها انجام اقدام هماهنگ، هم افزا و حمایت و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد ضروری است.

 اکبر پورات دوشنبه شب در نشست بررسی مصوبه‌های شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر افزود: به طور معمول مشکلات اجتماعی را  وضعیت‌های اجتماعی تعریف می‌کنند که برای آن اجتماع آسیب زننده است چرا که مفهوم آسیب زا بودن وضوح و روشنی کافی ندارد.

وی بیان کرد: از آنجا مسائل اجتماعی بسیار متنوع بوده و مشکلاتی چون فقر، بیکاری ، اعتیاد، طلاق، خشونت و کودک آزاری را در بر می‌گیرد توافق نمودن بر سر این مشکلات دشوار است.

پورات اضافه کرد: بوشهر بعنوان یکی از استان‌های مرزی کشور دارای زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و جمعیتی برای تهدید آسیب‌های اجتماعی در بین جوانان و نوجوانان است و عواملی چون صنایع نفت، گاز، انرژی هسته ای، استقرار مراکز نظامی و مهاجرت نیروها نقشی اساسی در ترویج این آسیب‌ها دارد.

وی مهمترین چالش‌های اجتماعی و فرهنگی استان بوشهر را تمایل نداشتن به ازدواج به هنگام، طلاق، خودکشی، بیکاری، اعتیاد نوجوانان و جوانان به مواد مخدر، مشروبات الکلی، روان گردان‌ها و ناامیدی درباره آینده معرفی کرد.

پورات مشکلات اقتصادی (مساله مسکن و بیکاری جوانان)، کاهش ارتباط کلامی و احساسی میان افراد، شکوفا نشدن ظرفیت‌های اشتغال استان به دلیل نبود اعتبارات مناسب، مدیریت ناکارآمد در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها، نداشتن مهارت‌های لازم برای جذب در مشاغل صنعتی ویژه اقتصادی انرژی پارس، ناهماهنگی مدیران اجرایی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه فرهنگی اجتماعی و نبود و ضعف مراجع (الگوهای) درست و شایسته رفتاری که نوجوانان از آنها الگو برداری کنند را از عوامل ایجاد کننده چالش‌ها عنوان کرد.  

وی گفت: ارتقای اعتماد مردم نسبت به عملکرد سازمان‌ها، عوامل عملکردی و فرایندی با استفاده از رویکرد ساختاری با تاکید بر سلامت سازمانی، بهینه سازی الگوی مصرف با تاکید بر اولویت دهی تولیدات داخلی، کیفیت بخشی تولیدات داخلی، غنی سازی اوقات فراغت قشرهای مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان، تحکیم بنیان خانواده، ارتقای سلامت جسمانی، روانی و اخلاقی همه قشرها، بهینه سازی سبک زندگی، کیفیت بخشی وسایل ارتباط جمعی ادارات دولتی از راهکارهای ارتقای شاخص‌های توسعه اجتماعی - فرهنگی استان بوشهر است.

پورات افزود: همچنین بافت فرهنگی و مذهبی استان و پایبندی قشر عمده ای از مردم به آموزه های دینی و معنوی، وجود امکانات و تاسیسات گردشگری دریایی از شمال تا جنوب استان به منظور رونق گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان، وجود اسکله ها و امکانات شیلاتی در بنادر استان به منظور ایجاد اشتغال در حوزه آبزیان، وجود تاسیسات و امکانات فراوان در حوزه صنایع نفت و گاز به منظور اشتغال، وجود و حضور نخبگان و فرهیختگان بومی و تعاملات مثبت آنان با جامعه  از جمله فرصت های استان است.