دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها یادداشت /چالش های پیش روی شهردار بوشهر


یادداشت /چالش های پیش روی شهردار بوشهر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما:میگلی نژاد که سال ها در بدنه مختلف وزارت کشور در استان بوشهر از جمله شهرداری مرکز استان فعالیت داشته و یک دوره از نمایندگی مجلس نیز به توان فکری و تجربی او برای آشنایی بیشتر با قوانین موضوعه علی الخصوص در حوزه عمران شهری افزوده است به صراحت در این مراسم نکاتی عنوان کرد که اگر آن را در قالب یک شعار از دسته انتخاباتی فرض نکنیم می تواند کشتی به گل نشسته توسعه در شهر بوشهر را جابجا کند .

" قول می‌دهم در یک دوره 5 ساله، بندر بوشهر یکی از بهترین و زیباترین شهرهای کشور باشد و این امر مستلزم تغییرات لحظه‌ای در شهر بوشهر است."

به گزارش سوک ، این مطلب در حالی از زبان شهردار بوشهر در آیین معارفه وی جاری شده است که می تواند امیدوار کننده و وسوسه انگیز برای یک سری تغییرات گسترده برای خروج از حالت فعلی شهر بوشهر باشد.

میگلی نژاد که سال ها در بدنه مختلف وزارت کشور در استان بوشهر از جمله شهرداری مرکز استان فعالیت داشته و یک دوره از نمایندگی مجلس نیز به توان فکری و تجربی او برای آشنایی بیشتر با قوانین موضوعه علی الخصوص در حوزه عمران شهری افزوده است به صراحت در این مراسم نکاتی عنوان کرد که اگر آن را در قالب یک شعار از دسته انتخاباتی فرض نکنیم می تواند کشتی به گل نشسته توسعه در شهر بوشهر را جابجا کند .

این شرایط مستلزم وجود یک سری هماهنگی ها و همکاری ها در سطوح مختلف است که شهردار جدید بوشهر تا این لحظه از آن بهره مند است .

رای ده عضو از یازده عضو شورای شهر در کنار حمایت جدی استانداری بوشهر که نشانه ای از آن در تسریع در حکم وی توسط وزیر کشور دیده شده است و داشتن قدرت تعامل با سیستم اجرایی به دلیل وزن سنگین تجارب وی در حوزه های مختلف ازمیگلی نژاد مدیری ساخته است که می تواند به این گفته خود برای تغییرات لحظه ای در شهر بوشهر جامه عمل بپوشد و آن را از حرف به عمل در آورد بدون این که بهانه ای برای رکود فعلی بوشهر حتی در حدود مدیریت وی در آینده بر جا بگذارد.

در این راستا بايد شهرداری بوشهر از سازمان مداخله گر و بزرگ فعلي به سازمانی كارآمد، كوچك و تحول گر برای اجرای نیازهای شهری در حوزه خدمات و عمرانی تبديل شود که پیشنهاد می شود نیم نگاهی به وضعیت موجود داشته باشد .

حوزه نیروی انسانی

به جرات می توان گفت یکی از چالش های جدی پیش رو بر کارکرد مدیریتی شهردار جدید بوشهر تورم نیروی انسانی است که ضمن این که بخش عمده ای از بودجه شهرداری را به هزینه های تشکیلاتی از جمله پرداخت حقوق و مزایا گسیل می دهد هر نوع بهره وری را نیز تحت شعاع قرار داده است .

 هم اینک در شهرداری بوشهر 150 پست سازمانی تعریف شده است در حالی که به استناد آمار موجود یک‌هزار و 700 نفر در این مجموعه اشتغال به کار هستند.

اگر میگلی نژاد از همین ابتدا دچار تساهل و تسامح نشود و فکر اساسی برای رفع این معضل با شناسایی نیروهای توانمند که در عمل دارای تخصص و صاحب بیشترین راندمان کاری هستند نکند با همان مشکلاتی رود رو می شود که اسلاف وی بدان گرفتار شده اند .
 
در همین حوزه کمبود نیروهای متخصص برای نیروهای ستادی و سازمان های تابعه نیز به شدت به چشم می آید که باید ضمن تعدیل نیروهای موجود فاقد تخصص ، زمینه جذب متخصصین مورد نیاز نیز فراهم شود .

براساس آمار موجود 300 هزار نفر نيرو در شهرداري هاي سراسر كشور مشغول به كار هستند كه مدرك تحصيلي ۷۰درصد آنها ديپلم و يا زير ديپلم است که هر چند آمار دقیقی از وضعیت تحصیلی و تخصص های آنها در شهرداری بوشهر در دست نداریم اما با یک تناسب کمتر یا بیشتر از این آمار که مديركل دفتر نوسازي، تحول اداري و فناوري اطلاعات سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در 17 اسفندماه سال گذشته عنوان کرد می توان به وضعیت نسبی موجود در شهرداری بوشهر و سازمان های تابعه آن دسترسی یافت.

سازمان های تابعه 

حوزه مدیریت سازمان پسماند

هر چند به گواهی تمامی کسانی که این حوزه را رصد می کنند یکی از فعال و در عین حال چابک ترین بخش از سازمان های زیرمجموعه شهرداری بوشهر پسماند است که در طول یک سال گذشته نمره خوب و قابل قبولی دریافت کرده اما این بخش نیز متاثر از کارکردی که روزانه به چشم مردم می آید دارای مشکلات گسترده ای است که نیازمند توجه جدی شهردار بوشهر است .

تولید روزانه حدود ۱۷۰ تن پسماند در شهر بوشهر با سرانه 850 گرم به جای 500 گرم استاندار ملی در حالی هزینه بیش از یک میلیارد تومان را بر این سازمان و به تبعه آن شهرداری برجای می گذارد که در صورت داشتن اعتبار لازم برای ایجاد زیرساخت هایی مانند تفکیک زباله خشک و تر از مبدا می تواند بخش عمده ای از از این اعتبار را سرشکن بر دیگر بخش ها از جمله فعالیت های در زمینه فرهنگ سازی برای تولید کمتر زباله محدود کند .

نبود سایت‌های مناسب برای دفع پسماند نیز به عنوان یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه مطرح است که سبب ایحاد مشکلات بهداشتی و زیست محیطی شده است که جناب میگلی نژاد باید با هماهنگی و پیگیری با دیگر سازمان های مرتبط فکری اساسی در این زمینه به خرج دهد.

حوزه حمل و نقل 

سازمان های اتوبوسرانی و تاکسی رانی دو مجموعه متولی در حوزه حمل و نقل شهری هستند که در یک برداشت کلی رضایت چندانی از ارائه خدمات به مردم در آنها دیده نمی شود .

البته این بدان معنا نیست که همه قشر دلسوز رانندگان این بخش ها دچار کم کاری هستند بلکه نوع مدیریت بر این دو حوزه به گونه ای بوده که به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری از تخصیص بودجه سهم دولت تا تهیه و ارائه قطعه و امکانات به خودروها ، نیروی انسانی کار آمد و بازرسی های میدانی در سطح شهر دچار مشکلاتی هستند .

در حوزه تاکسی رانی به دلیل نبود یک نگاه فرابخشی با سازمان های مرتبطی مانند نیروی انتظامی به عنوان ظابطین قضایی شاهد یک حرج و مرج در حوزه حمل و نقل شهری توسط مسافرکش های شخصی هستیم که خود را موظف به هیچ قانون و منطقی برای مداخله نکردن در حوزه فعالیت تاکسی های شهری نمی دانند .

این شرایط بدلیل ضعف در بازرسی مسئولان مرتبط در تاکسیرانی بوشهر سبب شده به دلیل حجم گسترده و غیر قابل توصیف مسافربرهای شخصی، رغبتی برای کار برای 700 تاکسی شهری بوشهر وجود نداشته باشد ضمن این که تعداد فراوانی از این تاکسی ها نیز اسمی وجود دارند اما به دلیل نبود یک پایش مستمر برای حضور یافتن تاکسی ها در سطح شهر ، عملا بخش عمده ای از آنها در ساعات مختلف در سطح شهر دیده نمی شود و وظیفه حمل و نقل فقط به عهده تعداد اندکی شاید حدود 15 درصد از کل تاکسی های شهری است .

در حوزه حمل و نقل عمومی با استفاده از ظرفیت شرکت واحد اتوبوسرانی شاهد مشکلاتی از قبیل مسافت های طولانی و بعضا کم مسافر ، بدهی های بیش از شش میلیارد تومانی، ناکارآمد بودن درآمدزایی ، پرداخت نشدن سهم یک سوم دولت به این بخش در کنار مشکلات ریز و درشتی از جمله ناوگان مستهلک هستیم که سبب شده شرکت واحد اتوبوسرانی بوشهر تا مرحله ورشکستگی و ذوب در نبود راهکارهای مدیریتی پیش رود.

در دیگر حوزه ها از جمله سازمان هایی مانند فرهنگی و ورزشی شهرداری بوشهر نیز به دلیل مشکلاتی در حوزه انتخاب مدیران که به دلیل یک بده بستان سیاسی در اواخر سال گذشته انجام شد شاهد نگرش های شبه سیاسی بر ارکان این ساختار هستیم که می تواند سمت و سوی ارائه خدمات را دچار چالش های وسیعی در زمینه های مختلف کند .

پراکندگی کار فرهنگی و  نبود یک انسجام برای تصمیم گیری در این سازمان سبب شده که با توجه به اعتبارات خوب ، رگه های از فعالیت های فرهنگی و حتی ورزشی به شکلی که مورد تایید مردم واقع شود دیده نمی شود که بازنگری در این بخش می تواند در دستور کار شهردار جدید بوشهر قرار گیرد.

شهردار بوشهر در دیگر حوزه ها که به دلیل اطاله کلام از ورود به آن معذوریم دچار چالش های وسیعی است که در یک نگاه کلی می توان به آرامستان بوشهر ، کوجه های خاکی ،آتشنشانی و مشکلات عریض و تحویل آن از نبود تجهیزات مناسب تا وضعیت مبهم نیروی انسانی آن ، بروکراسی گسترده برای سرمایه گذاری ، مشکلات بافت قدیم و تاریخی ،جانمایی پارکینگ عمومی برای وسائط نقلیه مردم در سطح شهر ، وضعیت نامطلوب توزیع امکانات و ارائه خدمات به محلات جنوبی شهر و در نهایت تصمیم گیری توسط افراد غیر مرتبط در شهرداری برای پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری را نام برد .

شاید ذکر این نکته نیز ضروری باشد که بخشی از مدیران فعلی شهرداری در بخش های معاونین و روسای سازمان های مرتبط می توانند توانایی همراهی با میگلی نژاد برای تغییرات لحظه ای در بوشهر آنچنان که وی در روز معارفه خود داشت را داشته باشند اما در یک نگاه جامع وجود یک خانه تکانی اساسی نیاز این روزهای شهرداری بوشهر است هر چند که فردی مانند چارکی که به خوبی در طی سالیان گذشته عصای دست شهرداران بوده در دوره سرپرستی نیز نشاط قابل وصفی به شهرداری تزریق کرد که می تواند به عنوان یک مدیر کاربلد به عنوان قائم مقام شهردار روزهای خوبی را برای توسعه شهر بوشهر نوید دهد.