دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها عقلانيت سياسى در پرتو انقلاب اسلامى


عقلانيت سياسى در پرتو انقلاب اسلامى

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

جنوب امروز:اکبرتوسلی :عقلانیت سیاسی گفتمان منطقى حاكم بر روح انقلاب است كه سعى دارد در عين تاكيد بر شعارها و آرمانهاى نخستين روزهاى پيروزى انقلاب، در مدار و مسير اعتدال، طريق پر فراز نشيب سياست داخلى و خارجى را مديريت كند.

عقلانیت سیاسی را باید بین نخبگان یک جامعه جستجو کرد. رشد این نوع از رفتار سیاسی بیش از آنکه یک فرایند باشد نوعی تصمیم نخبگی است. حاكميت مردم، پايبندى به اصول و تلاش براى اصلاح، جمع باوری و رجوع به خرد جمعى در حل مشکلات کشور ساختارى را ترسيم مى كند که می توان اندازه عقلانی شدن سیاست در جامعه را با آن سنجید.

عقلانیت هرگز به معنای تسلیم و سازش نیست بلکه معنای حقیقی آن تلاش برای تعمیق مبانی و یافتن راههای نیل به آرمانها و اهداف انقلاب است. عقلانیت سیاسی حاکم بر کشور در شرایط فعلی مقوم اصول انقلاب است. حضور نخبگان و معتقدان به خرد جمعى در ساختار تقنينى و اجرايي کشور به رشد عقلانيت سياسى كمك خواهد كرد.

جمهورى اسلامى در اين برهه تاريخى خود با گذر از دوره استقرار و تثبيت، نيازمند رشد و تعالى در عرصه داخلى و خارجى است و اين مهم جز با تكيه بر عقلانيت در بستر اعتدال و تقويت وحدت ملى ميسر نخواهد بود. تقويت اقتصاد ملى، ايجاد اشتغال و كارآفرينى، رشد و توسعه سياسى، گسترش همكارى هاى بين المللى امرى است كه ايران امروز به آن نياز دارد.

اينك در آستانه سى و هشتمين سال از عمر انقلاب شكوهمند اسلامى، مى توان اثبات كرد پیشرفت کشور و خدمت به مردم نه تنها تضادی با منطق انقلاب ندارد بلکه با پایبندی و استقامت بر ارزشهای انقلاب، عقلانيت سياسى و اعتدال به طور همزمان می توان شاهد پیشرفت در کشور، خدمت صادقانه به مردم و جلب رضایت عمومی بود.