جمعه, 21 ارديبهشت 1403  -  2 ذي‌القعده 1445 -  10 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها نقش رسانه درتوسعه ؛ امیدآفرینی یاسیاه نمائی؟!//سیدحسین جعفری


نقش رسانه درتوسعه ؛ امیدآفرینی یاسیاه نمائی؟!//سیدحسین جعفری

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.17 (3 رای)

 

بوشهرما: سیدحسین جعفری :

نقش تعیین کننده و تاثیر رویکرد رسانه در فرایند نوسازی یک کشور یک حقیقت غیر قابل انکار است.البته اگر مطالعات ارتباطی به ویژه به جوامع در حال توسعه تعمیم دهیم  در می یابیم که رسانه ها هم محرک توسعه وهم نتیجه آن هستند.

به عبارت دیگر دراین راستا حتی رسانه ها دروجه منفی هم می توانندعامل توسعه نیافتگی وهم نتیجه توسعه یافتگی باشند، یعنی ساخت اجتماعی و سیاسی توسعه نیافته  

، ارتباطات توسعه نیافته هم داردو این ارتباطات توسعه نیافته دوباره ساخت اجتماعی و ساخت سیاسی توسعه نیافته را تشدید می کند.

با توجه به اینکه منطق و شکل هر رسانه در فراگرد ارتباطات توسعه ای موثر است ، رسانه های محلی نیز با توجه به شرایط کشور و اقتضائات فرهنگی و اقتصادی جامعه باید با داشتن رویکرد توسعه ای به لحاظ ساختاری و محتوایی عامل تغییر به مطلوب باشند تا بتوانند نقش مطلوب خویش را در فرایند توسعه ایفاکنندزیرا همه اجزای جامعه باید متناسب باهم تغییر کنند تا توسعه اتفاق بیفتد.

آشنا کردن مردم با محتوا واهداف توسعه ؛جلب مشارکت کارشناسان و صاحب نظران با نگرش مثبت و همراهی سازنده و   نظارت عمومی و کمک به مسئولان برای تحقق توسعه از جمله ابعاد تاثیر گذاری رسانه ها در تحقق توسعه به شمار می رود.

رسانه های جمعی نه تنها ابزار و عامل توسعه محسوب می شوند بلکه خود هدف و شاخص توسعه نیز به شمار می روند. کشورهای درحال توسعه به این نتیجه رسیده اند که توسعه به مثابه فرآیند تغییر وحرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب مستلزم تغییرات  اساسی در رفتارها و نگرشهای انسانی و یکی از عوامل مهم این دگرگونی و تحرک "ارتباطات" است که دراین راستا رسانه های جمعی به عنوان مهم ترین اهرم تلقی می شوند.

رسانه های محلی به عنوان موتور محرکه توسعه جوامع محلی می توانند به علت سطح  تماس وسیعی که با مردم مناطق و نواحی خود دارند و با آگاهی بخشی بالایی که به جامعه محلی می دهند و همچنین بافعالیت متمرکز برای پوشش رویدادهای محلی و پرداختن به مسائل محیطی و مرتبط با اقشار مختلف اجتماعی در قلمرو جغرافیایی خود در بخش های مختلف باید به نقش آفرینی بپردازندو با هموار ساختن مسیر توسعه کمی وکیفی در راستای توسعه پایدار و همه جانبه شهروند محور حرکت نمایند.

در خصوص تولید ،دانش بنیان و اشتغال آفرین که بعنوان شعار سال 1401توسط مقام معظم رهبری اعلام گردیده هم رسانه های محلی می توانند سهم بخش های مهم تولید (صنعت ، کشاورزی وخدمات) وتاثیر هرکدام بر روند توسعه را به جامعه نشان دهند تا عوامل تولید به نسبت صحیح دراین بخش ها توزیع وبهترین استفاده ممکن از آنها بعمل آید.

همچنین برای پرورش انسان و پیشبرد جامعه و رسیدن به توسعه شناخت نیازمندیهای مردم ضرورتی اجتناب ناپذیراست بلکه سایر نیازها را که به ارتقای سطح زندگی وفرهنگ مردم  نیز مربوط می شود در برمی گیرد.

با توجه به ظرفیت بالقوه رسانه های محلی جهت شتاب بخشیدن به فرآیند توسعه متاسفانه تاکنون چندان موفق نبوده اند شاید دلیل عمده این موضوع فراموشی امید آفرینی وبعضا سیاه نمایی وضع موجودباشد و رسانه ها بویژه رسانه های محلی به جای پرداختن به راهکارهای توسعه و تشویق مردم و مسئولان به ارائه رسالت خود بعضا به دنبال باج خواهی و رسیدن به مقاصد سیاسی و اقتصادی وسهم خواهی از مسئولان اجرائی باشند که که این راه به جایی نخواهد رسید.

رسانه به عنوان ناظرعمومی و یاری رسان دستگاههای اجرائی می تواند باشناسایی دستگاههای مختلف و وظایف مربوطه ، اطلاع رسانی در خصوص اقدامات انجام شده در یک نهاد، انتقال تجربیات دستگاهها به یکدیگر ؛ برجسته سازی قوت هاو ضعف های عملکردی ؛ ایجاد جو رقابت سالم میان این بخش ها؛ انعکاس خواسته ها وتوقعات مردم ودولتمردان از این سازمانها؛ انتقال مشکلات و محدودیت دستگاهها در تحقق انتظارات به مراجع مربوط؛ تشویق وتبلیغ دستگاههای فعال وموفق و ایجاد نشاط مستمر و .... نقش نظارتی خودرا دراین رابطه به خوبی ایفا کند.

پایان پیام//