یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403  -  19 شوال 1445 -  28 آوریل 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست وبلاگ یادداشت ها چرا اصلاح‌طلبان چراغ‌خاموش حرکت می‌کنند؟


چرا اصلاح‌طلبان چراغ‌خاموش حرکت می‌کنند؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما:  وقتی نشانه‌ای از حضور  اصلاح‌طلبان 

در انتخابات بناشد، اصولگرایان به جای وحدت به سمت رقابت درون‌جناحی می‌روند.

 
 
 مشارکت بالا در انتخابات آثار مهمی دارد که می‌تواند بر سرنوشت یک ملت اثر بگذارد. هر زمانی که مشارکت بالا بوده، میزان رضایت‌مندی عمومی نیز بالا رفته است زیرا عموم مردم احساس می‌کنند خودشان به طور مستقیم در تعیین سرنوشت خود تأثیرگذار بوده‌اند و حتی با منتخبان همکاری می‌کنند تا روند امور به بهترین شکل بالا برود.
از سوی دیگر طی چهار دهه اخیر همواره مشارکت بالای مردم تأیید مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی بوده است که به آشکارترین شکل ممکن در ابعاد بین‌المللی بدخواهی‌ها و فضاسازی‌‌های دشمنان انقلاب اسلامی را خنثی کرده است.
افزون بر اینها در حوزه تحزب نیز اقتضاء می‌کند که احزاب و گروه‌های سیاسی برای حفظ بنیان تحزب سعی کنند که مشارکت بالا برود.

حالا و با این اوصاف در وهله نخست لازم به نظر می‌رسد که همه گروه‌های سیاسی در جهت بالابردن مشارکت عمومی در انتخابات تلاش کنند در وهله دوم برای به دست آوردن توفیق انتخاباتی هر طیف سیاسی به صورت درون‌جناحی به وحدت دست یابد زیرا در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم که هر زمان که هریک از جناح‌ها نتوانسته‌اند درون خود به وحدت برسند و برای مثال در انتخابات مجلس لیست‌های متعدد داده‌اند، دو آثار سوء را دریافت کرده‌اند؛ نخست آنکه آراء سرمایه اجتماعی‌شان پراکنده شده است و در نتیجه انتخابات را به رقیب خود واگذار کرده‌اند و در وهله دوم با سردرگم‌کردن مردم، عملا از میزان مشارکت کاسته‌اند.

 اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند وقتی نشانه‌ای از حضورشان در انتخابات ارائه ندهند، اصولگرایان قطبی مقابل خود نمی‌بینند و در این شرایط به جای وحدت به سمت رقابت درون‌جناحی می‌روند؛ موضوعی که همان‌طور که اشاره شد، برای یک جناح سیاسی در هر انتخابات بسیار آسیب‌زاست.