پنج شنبه, 03 خرداد 1403  -  15 ذي‌القعده 1445 -  23 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست سیاسی برنامه‌ انتخاباتی احزاب کشورچیست؟


برنامه‌ انتخاباتی احزاب کشورچیست؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما:به آرامی احزاب و گروه‌های سیاسی برنامه‌های انتخاباتی‌شان را آغاز می‌کنند.

 
 
بوشهرما: روزنامه «فرهیختگان» در شماره امروز خود با اعضای یازده عضو احزاب سرشناس کشور گفت‌وگو کرده است که خلاصه‌ای از سخنان آنان را در ادامه می‌خوانید.

محمود واعظی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درباره فعالیت انتخابات حزب متبوعش جوابی کلی داده و گفته است: «واعظی درمورد احتمال ارائه لیست مستقل از جانب حزب اعتدال و توسعه گفت: «باید منتظر بمانیم و ببینیم همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند یک انتخابات رقابتی، آزاد، سالم و مشارکتی برگزار خواهد شد یا نه. اگر شورای نگهبان و وزارت کشور به ویژه شورای نگهبان به این رهنمود مقام معظم رهبری در عمل اعتنا کنند خب قطعا هم حزب اعتدال توسعه و هم بقیه احزاب فعال وارد انتخابات شده و در مسئله معرفی کاندیدا و تشویق مردم برای حضور کار خواهند کرد. باید ببینیم که در عمل چه اتفاقی می‌افتد».

محمدعلی ابطحی، از اعضای مجمع روحانیون مبارز هم گفته است: «مـن مشکل انتخابات ایـن دوره را دیگر بحث ردصالحیت‌ها نمی‌دانم. اگر شورای نگهبان تقریبا صلاحیت همه را هم تاییـد کند و کسی ردصلاحـت نشود، مشکل جدی مشارکت مردم وجـود دارد. بعد از اتفاقاتی که سال قبل افتاد، یک نوع قهر بین جامعه و حکمرانی ایجاد شده کـه نتیجه‌اش عـدم مشارکت است. جامعه هـم از اصالح‌طلـب و اصولگرا گذر کرده و اینطور نیست که مثلا بـا تایید صلاحیت اصالح‌طلبان یا چهره‌هایی کـه قبلا رد صلاحیت می‌شدند، مردم در انتخابـات حضـور پیـدا کنند».

حسین نقاشی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم سخنانی مشابه ابطحی را مطرح کرده است: «به نظر من با شرایط موجود حتی اگر در انتخابـات ۱۴۰۲ از نظـر تاییـد صلاحیت‌ها و تنوع کاندیداها، چیزی شبیه بـه انتخابـات مجلـس ششم رقم بخورد باز هـم با اقبال گستردهای از بدنه اجتماعی و پایگاه رأی اصلاح‌طلبان مواجـه نخواهیـم شـد».

پرویز سروری، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در تشریح برنامه این حزب گفته است: «جمعیت رهپویان درحال بررسی گزینه‌ها بر اساس شاخص‌هایی است که تعیین کرده‌ایم. طی ماه‌های آینده نیز مصاحبه با کاندیداهای احتمالی را آغاز خواهیم کرد. ممکن است افرادی هم باشند که خود ما از آنها دعوت کنیم که در انتخابات حضور پیدا کنند».

محمدناصر سقای بی‌ریا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم بیان کرده است: «مـا حتما به انتخابات ورود خواهیم کرد. الان هم جلسات خودمان دربـاره انتخابات را آغاز کرده‌ایم. باتوجه بـه اصول و مرام‌نامه‌ای که داریم و همچنین با توجه بـه سوابق، دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌هایی که داشته‌ایم، به نفع انقلاب اسلامی برنامه‌ریـزی می‌کنیم. به طور کلی جبهه پایداری انقلاب اسلامی بـرای حفظ ارزش‌های انقلاب و به میدان‌آوردن افـراد ارزشی تشکیل شده و جهت‌گیری ما همیشه همین بوده و در نهایت هم با توجه به میدان، شرایط و عوامل مختلف تأثیرگذار بر انتخابات تصمیم‌گیری خواهیم کرد».

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو حزب اعتماد ملی، هم مطرح کرده است: «ریشه این آقایان اصولگرایی است. ضمن احترامی که هم برای آقای لاریجانی و هم آقای روحانی قائل هستم باید بگویم که این چهره‌ها به عنوان چهره‌های میانه برای ائتلاف می‌توانند مطرح باشند اما نمی‌توانند مراد اصلاح‌طلبان را از یک انتخابات رقابتی سالم و عادلانه تأمین کنند. رقابت سالم و عادلانه این است که نامزدهای اصالح‌طلبان را تأیید بکنند تا بتوانند به دنبال راهبردی برای ائتلاف با میانه‌روها باشند».

احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز هم گفته است: «گروه‌های مختلف می‌توانند با گفت‌وگو در یک فضای آرام و صمیمی و باتوجه به این اصولی که گفته شد به یک لیست واحد برسند. جامعه ما از تشتت استقبال نمی‌کند، اما اگر یک لیست واحد داشته باشیم حتما مشارکت بیشتر خواهد بود».

شهاب‌الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان به جای ارائه برنامه‌های این حزب به تحلیل نامه اخیر علی لاریجانی پرداخته و گفته است: «او (لاریجانی) به خودی‌هایی که دارند کم‌کم، با هدایت محترمانه به بخش نخودی‌ها منتقل می‌شوند آلارم داده است. در اصل خالص‌سازی‌ای که ایشان از آن نام برده، نخودی‌سازی در بین خودی‌هاست و خیلی ربطی به ناخودی‌ها ندارد».

علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران سازندگی هم برنامه حزبش را چنین تشریح کرده است: «ترکیب جبهه اصلاحات درحال شکل‌گیری است و دارد به نهایت خودش می‌رسد تا 15 نفر به عنوان اعضای حقیقی و 15 نفر هم دبیران احزاب به عنوان اعضای حقوقی انتخاب شوند. به نظر من کارگزاران تلاش خواهد کرد در هماهنگی با جبهه اصلاحات حرکت کند».

سیدغنی نظری خانقاه، عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی هم بیان کرده است: «اعضای هر ائتلافی باید با یکدیگر اشتراکات زیادی داشته باشند. من و شما هم اگر بخواهیم به مسافرت برویم، باید اشتراکاتمان از اختلافاتمان بیشتر باشد تا دچار مشکل نشویم». او همچنین مدعی شده است که جریانی نزدیک به رئیس‌جمهور اسبق با هدف تخریب دولت، مجلس و رابطه این دوقوه با یکدیگر تشکیل می‌شود.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم  درباره برنامه آغاز فعالیت‌های حزب متبوعش گفته است: «البته این را هنوز مشخص نکرده‌ایم ولی جزو برنامه زمان‌بندی است که ستاد انتخابات تا دو هفته آتی برنامه را اعلام می‌کند و مشخص می‌شود، ولی هنوز زمان خاصی تعیین نشده است».