دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست فرهنگی هنری حسینیه به روایت تصویر تجمع عاشورائیان در بوشهر برگزار شد


تجمع عاشورائیان در بوشهر برگزار شد

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

به گزارش ایرنا، عزاداری سالار آزادگان جهان برای مردم بوشهر نه یک عادت بلکه یک سنت است، سنتی که مظهر وحدت و نماد هویت ملی و مذهبی آنهاست و پیر و جوان این مصیبت بزرگ را با عزاداری به محضر حضرت ولیعصر (عج) تسلیت می گویند.
براساس این گزارش، عزاداران بوشهری در شب عاشورا با برگزاری آئین دمام، سینه زنی و یزله که دارای ریتم تندی است از سوی مردان در مسجدها و مراسم عزاداری زنان در خانه ها عزادارای کردند.
همچنین زنان و مردان بوشهری با برگزاری آئین صبحدم، نواختن طبل عزا و برسرگرفتن گهواره علی اصغر(ع) درمسجدها تا نماز صبح با حضرت زینب (س) عقیله بنی هاشم همدردی کردند.
ارادتمندان به امام حسین (ع) صبح روز عاشورا در تجمع عاشورائیان از مسجد توحید تا مصلی نماز این شهر در قالب دسته های سینه و زنجیر زنی به عزاداری پرداختند.
گفتنی است، شاعران و مداحان این سرزمین قرن هاست با سروده ها و نوای توحیدی خود پیام و خاطره نهضت عاشورا را در اذهان زنده نگه داشته اند.
بوشهر یکی از مهم ترین کانون های عزاداری عاشورای حسینی در ایران است و هرسال پذیرای گردشگران بسیاری از مناطق مختلف ایران در ماه های محرم و صفر است.
تعزیه، شروه خوانی، سینه زنی بوشهری، علم کشون شهرخورموج، علم گردانی درودگاه، نون پوشی، مختک، مراسم شب یازدهم در روستای هلیله بوشهر که زنان به یاد سربریده امام حسین (ع) که در تنور نگهداری شد، فانوس ها را در تنور روشن می کنند، از جمله آئین های عزاداری استان بوشهر است که در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.
همچنین مراسم آئینی مذهبی دمام، موسیقی مذهبی سنج، شهید کردن علم در روستای هلیله بوشهر (در شب هفتم این علم را که از قبل تمیز و با پارچه های سبزی پوشانده در خانه ها می گردانند و کیک و شیرینی بعنوان نذر به مردم داده و در روز دهم عاشورا آن را با پارچه های سیاه رنگی می پوشانند) از جمله دیگر آئین های مذهبی بوشهر است که به ثبت آثارمعنوی و ناملموس کشور رسیده است.
فرهنگ پخت هریسه ( نوعی حلوا) در شهر شنبه (SHONBEH ) از توابع شهرستان دشتی، مراسم آئینی خاکسپاری شهیدان کربلا در گناوه، آئین گندم کوبی در شبانکاره، فرهنگ پخت آش بوشهری در مراسم سوگواری، هیا مظلوم یا برحیدری در روزهای نهم و دهم از جمله دیگر آئین هایی است که در استان بوشهر به ثبت رسیده است.
نوحه پامنبری نیز یکی دیگر از آئین های محرم استان بوشهر است که به ثبت ملی رسیده و در ایام محرم قبل از سخنرانی مذهبی کنار منبر به صورت جمعی و با سبکی خاص اجرا می شود.