دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403  -  12 ذي‌القعده 1445 -  20 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست فرهنگی هنری حسینیه به روایت تصویر جمعی از مداحان بوشهری: امسال عزاداری نداریم


جمعی از مداحان بوشهری: امسال عزاداری نداریم

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما: برخی از مداحان بوشهر با اشاره به شیوع کرونا و خطرات تجمع، می گویند: در راستای حفظ سلامت مردم، در محرم امسال امکان برگزاری مراسم عزاداری خصوصا سینه زنی سنتی بوشهر وجود ندارد.

به گزارش خلیج فارس؛ اخیرا رئیس‌جمهوری با اشاره به در پیش بودن ماه محرم گفت: "توسل به ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آئین‌های مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده و برگزاری این آئین شکوهمند با رعایت پروتکل ها قابل انجام است."

سخنان و در واقع مجوز رییس جمهوری در مقام «رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا» برای برگزاری مشروط مراسم محرم در وضعیت کرونایی با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شده و حتی برخی روحانیون نیز به انتقاد از این رویه پرداختند.

مثلا مدیر مسؤول روزنامۀ جمهوری اسلامی که خود روحانی است (حجت‌الاسلام مسیح مهاجری) و حامی دولت روحانی هم هست، معتقد است «پروتکل‌های بهداشتی در محرم قابل رعایت نیست» و «سلامت، امری است واجب حال آن که عزداراری مستحب است و به خاطر امر مستحب نباید سلامت مردم را به خطر انداخت» و یادآور شده این سخن درست در روزی گفته شده که از 31 استان، 25 استان در وضعیت قرمز بوده‌اند و تازه 6 استان دیگر هم سفید و بی مشکل نیستند.

روحانی منتقد دیگر که او نیز اتفاقا حامی آقای روحانی است، حجت‌الاسلام محمد علی ابطحی است که به رییس جمهوری یادآور شده یا طعنه زده که شما باید در مقام «رییس ستاد ملی کرونا» دستور دهید و تصمیم بگیرید نه «منبریِ سال‌های دور».

با این که انتظار می‌رفت فعالان سیاسی اصول‌گرا دست‌کم استقبال کنند احمد توکلی هم زبان به انتقاد گشوده و گفته: «عزاداری امام حسین‌ع خلوص می خواهد نه شکوهی که جان هزاران عزادار را به خطر اندازد و در حافظۀ مردم، از عاشورا خاطره ای ناخوش بسازد.»

البته حجت الاسلام میرباقری عضو مجلس خبرگان می‌گوید: «ما در ماه مبارک رمضان کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که مسأله قرنطینه را مقدم بر اجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم. چه بسا جریان غرب‌گرا ناراحت نمی‌شود که مراسم مذهبی به‌طور کلی تعطیل شوند و از اینکه مراسم مذهبی و عزاداری تعطیل شود، خوشحال می‌شوند. غرب‌گرایان تلاش می‌کنند تا مراسم عزاداری تعطیل شود.»

واکنش مداحان بوشهری به سخنان رییس جمهوری

طی روزهای اخیر برخی از مداحان بوشهر نسبت به مخاطرات برگزاری مراسم برای سلامت عزاداران و مردم، مخالفت خود را اعلام کردند.

برجسته ترین دیدگاه مربوط به مصطفی گراشی از مداحان سینه زنی سنتی بوشهر است که در کامنتی اینستاگرامی نوشت: در شرایطی که فریضه بسیار مهم حج به دلیل بیماری تعطیل گردیده، برگزاری مراسم روضه خوانی توجیهی ندارد... ما چنانچه مصر به برگزاری سینه زنی و عزاداری باشیم، خواهیم دید که با عدم حضور مردم مواجه شده و عاقلانه این است که ابهت مراسم عزاداری ائمه را نشکنیم...»

 

حمید دشتی فرد ملقب به ناخدا از نوحه خوان های بوشهری هم می گوید: اساسا عزاداری در ماه محرم، به خودی خود هدف نیست بلکه ابزاریست برای رسیدن به اهداف بلند حضرت سید شهدا علیه السلام. ضمن اینکه سیرهً اهل بیت، خواهان سلامت روح و روان بشریت است و قدر مسلم با توجه به شرایط حاکم بر جهان و همین طور دیار ما بوشهر، که سلامتی مردم از خطر ویروس مرگبار کرونا تهدید می شود، هیچ توجیهی برای انجام مراسمات محرم وجود ندارد.

عباس محمدی باغملایی، مداح بوشهری هم می گوید: مسوولین، اطلاعاتی از سبک عزاداری سنتی بوشهر ندارند وگرنه قطعا محدودیت هایی اعمال می کردند.

وی با بیان اینکه برخی از مراسمات را می توان با حفظ پروتکل های بهداشتی از جمله روضه خوانی، سخنرانی، سینه زنی هیئتی به صورت ایستاده و با رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی، انجام داد، ولی سبک سینه زنی سنتی بوشهری را به هیچ عنوان نمی توان انجام داد، چون قطعا تبعاتی از جمله شیوع بیشتر کرونا و در راس آن مرگ و میر را در پی خواهد داشت. از این رو بنده به عنوان یکی از خادمین اهل بیت (ع) به صراحت عرض میکنم که امسال برای رعایت سلامت عراداران و سایر مردم، سینه زنی بوشهری برگزار نشود.

خشایار شاهینی، مداح و مسوول هیئت سیدالشهداء برگزار کننده آیین های مذهبی بوشهری در تهران هم با اشاره به اینکه هیچ امری واجب‌تر از جان انسان‌ها نیست می گوید؛ در مقام یک خادم و ذاکر اهل بیت (ع) اعتقاد دارم امکان رعایت پروتکل های اعلامی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مجالس عزاداری سنتی بوشهری وجود ندارد. اصلا مگر می شود بُر سینه و گُر دمام تشکیل داد و فاصله اجتماعی را رعایت کرد؟

وی ادامه داد: رعایت حفظ جان انسان ها و اهمیت آن در مصحف شریف اشاره و تاکید شده است، اما برگزاری مجالس عزاداری یک امر مستحب است. مستحب را می توان به تاخیر انداخت اما برای رعایت نکردن واجب، چه پاسخی می توان در پیشگاه ربوبی داشت؟ از آنجا که هیچ امری واجب تر از جان انسان ها نیست، اجازه دهیم مراسم عزاداری امسال برگزار نشود، اما سال آینده با شور بیشتر و با حضور همه عاشقان اهل بیت (ع) برگزار شود نه با عکس و مراسم یادبود عزاداران امام حسین.

ممنوعیت برگزاری مراسم‌های ماه محرم در فضای بسته

معاون بهداشت وزیر بهداشت از ممنوعیت برگزاری مراسم‌های ماه محرم در فضای بسته با جمعیت زیاد خبر داد و گفت: مدت زمان حضور در فضای سربسته نباید بیشتر از 2 ساعت باشد و باید از 25 درصد تراکم فضای سربسته استفاده کرد.

علیرضا رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهادات وزارت بهداشت درباره برگزاری مراسم‌های ماه محرم اظهار داشت: نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم در محیط سر بسته با جمعیت زیاد ممنوع باشد، محیطی که می‌خواهد مراسم برگزار شود باید تهویه مناسب داشته باشد، مدت زمان حضور و میزان جمعیت باید کم باشد و مدت زمان حضور در فضای سربسته نباید بیشتر از 2 ساعت باشد و باید از 25 درصد تراکم فضای سربسته استفاده کرد.

رئیسی اظهار داشت: در فضای باز هم اگر قرار است مراسمی باز شود نباید تماشاچی داشته باشد در مراسم‌ها معمولا همه در یک جا جمع می‌شوند و پیشنهاد ما این بوده که این موضوع ممنوع باشد، در بحث نذورات اعلام کردیم که نذورات به سمت کمک‌های مومنانه برود و نذورات به صورات ارائه مواد خام یا خشک باشد و موکب‌ها از توزیع مواد غذایی مثل شربت پرهیز کنند و پیشنهاد می‌شود ماسک نذری توزیع شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بحث پروتکل‌ها یک چیز است و اجرای پروتکل‌ها موضوع دیگری است.

مدافعان سلامت را جلوی امام حسین و مردم قرار ندهیم

وضعیت سلامت کشور خوب نیست. باید بدون تعارف نگران مردم باشیم و اجازه ندهیم جان آنها به خطر بیفتد. امام حسین (ع) برای همه عزیز است. تنها مراسمی که مردم خود پیش مقدم می‌شوند و بدون کمک ارگانی آن را برگزار می‌کنند، مراسم محرم است. حالا اما وضعیت به گونه‌ای است که امکان اجتماع نیست و باید فکری به حال هیات‌های مذهبی کرد.

روح عاشورا و قیام امام حسین عزت طلبی و تن ندادن به تحمیل و عزت نفس است. این روح را در قالب‌های مختلف هنری و کلامی می توان ارایه کرد و زنده نگاه داشتن تنها در جنبه مناسکی نیست. امسال اگر مناسک محدودتر و مراسم جمع و جورتر است فرصتی است تا به روح و محتوا بیشتر توجه شود.