دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403  -  5 ذي‌القعده 1445 -  13 می 2024
شما اینجا هستید: صفحه نخست سیاسی نمودار مشارکت ادوارمجلس دراستان بوشهر


نمودار مشارکت ادوارمجلس دراستان بوشهر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رای)

. (اسامی کاندیداهای استان بوشهر)

به گزارش خلیج فارس؛ برآوردها نشان می دهد کمتر از دو هفته مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، حدود 90 درصد کاندیداهای این دوره برای مردم شناخته شده نیستند و این افراد هم برای جلب حمایت لیدرها، اشخاص با نفوذ یا تشکل های دارای پایگاه اجتماعی کار دشواری در پیش دارند.

کمبود چهره های شاخص از یک سو و اینکه اکثر تایید شدگان مطرح هم به طیف اصولگرا یا شعبه های آن اختصاص دارند، بخشی از جامعه که در حالت تردید می باشد، یا افرادی که رای برایشان مهم است اما از وضع موجود ناراضی اند، درخصوص گزینه مطلوب با علامت سوال مواجه کرده است.

البته روز گذشته رییس ستاد انتخابات بوشهر از «رقابتی بودن انتخابات در استان» سخن گفته بود و امروز هم استاندار بوشهر آمار داده که «40 کاندیدا برای هر کرسی انتخابات در استان نشانه رقابتی بودن آن است»، اما آقایان انگار متوجه نیستند یا خود را به غفلت زده اند که برای مردم کیفیت کاندیداها مهم است نه کمیّت آنها.

به عبارتی، یکی از شروط افزایش مشارکت انتخاباتی، تنوع طیف های سیاسی مختلف با چهره های شاخص است، اما اینکه تعداد کاندیداها نسبت به قبل بیشتر شود ولی اغلب آنها یا به طیف اصولگرا وابسته باشند یا برای عموم ناشناخته، نمی تواند معنی رقابتی بودن انتخابات را دهد. ضمن اینکه به صرف داشتن مسئولیت در دولت روحانی هم نمی تواند کاندیدایی را به عنوان گزینه اصلاح طلب قلمداد کرده که قادر به جلب حمایت از بدنه اجتماعی این طیف نماید که هنوز به صندوق رای اعتقاد دارند.

مثلا در میان کاندیداهای موجود، گزینه ای هست که نسل جوان امروز را نمایندگی کند؟ یا با توجه به اتفاقاتی که سال قبل در حوزه زنان رخ داد، دختران جوان کاندیداهایی می بییند که اگر به او رای دهند، امیدوار باشند دست کم صدای آنها باشد؟

واقعیت این است که با ترکیب فعلی کاندیداهای مجلس دوازدهم در استان، اگر یخ انتخابات آب نشود و مشارکت در سطح دوره قبل باشد، تکرار حضور سه نماینده فعلی استان در بهارستان محتمل است و شاید درخصوص حوزه دشتی و تنگستان مقداری اما و اگر وجود داشته باشد.

طبق برخی نظرسنجی های معتبر که مربوط به نیمه بهمن ماه بوده، مشارکت انتخاباتی حدود 35 درصد برآورد گردیده که البته انتظار می رود تا زمان انتخابات این میزان بیشتر شود.

قطعا اگر به تغییر در ترکیب نمایندگان فعلی استان چشم داریم، به مشارکتی بالاتر از دوره قبل نیاز است. تغییر نمایندگانی که همگی آنها از مدافعان فیلترینگ فضای مجازی بوده اند و اتفاقا خودشان در این فضا به انتشار مطالب و عملکرد می پردازند و در استان هم با وجود اینکه از یک طیف سیاسی هستند، از همدلی عاجزند. (نمونه اش بلوکه شدن 1377 میلیارد تومان اعتبارات مسئولیت های اجتماعی نفت یا بی تاثیر بودن در لایحه دولت برای ساندهی ته لنجی و… است)

به هرحال در تفکر «خالص سازی» که نمایندگان فعلی استان همگی گزینه اصلی ائتلاف اصولگرایان در حوزه های انتخابیه شان هستند، معتقدند حتی نیاز به ستاد انتخاباتی و پاسخگویی به عملکردشان هم نیست، چون بدنه ای پشت سر دارند که اگرچه اقلیت جامعه باشند، اما در هر شرایطی پای صندوق رای حاضر می شوند و برنده شدن را تضمین می کنند. از این رو، تنها راه تغییر، مشارکت بالا و جلب نظر گروههای ناراضی از وضع موجود یا مردد برای کاندیداهای توسعه خواه می باشد.

پایین ترین مشارکت در دوره قبل

در ادامه، نمودار مشارکت استان بوشهر در انتخابات ادوار مجلس شورای اسلامی را می بینید که نشان می دهد پایین ترین میزان مربوط به دوره قبل (48 درصد) بوده است.

نهایتا اینکه تا حدود زیادی رفتار سیاسی مردم در انتخابات 11 اسفند قابل پیش بینی است، اما اگر تغییر می خواهیم، به نظر می رسد از میان کاندیداهای فعلی، بتوان افراد توسعه خواه و اصلاحات جو را یافت که در موج های تبلیغاتی خود را معرفی کنند و رای افراد ناراضی از وضعیت فعلی یا مردد را به پایگاه رای خود اضافه کنند. مسیری که البته در شرایط کنونی جامعه انرژی و توان مضاعفی می طلبد.

 
ا